26 lutego 2025 roku, podczas uroczystej gali 20 edycji Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego, nagrodzono najważniejsze materiały dziennikarskie poprzedniego roku. Laureatką nagrody głównej została Renata Kim z „Newsweek Polska”. Honorowe wyróżnienia otrzymali Tomasz Patora i Joanna Pęcherska-Fiałek („Uwaga!” TVN) oraz Szymon Opryszek (OKO.Press). W kategorii „Autor internetowy” zwyciężyli Aleksandra i Piotr Stanisławscy, autorzy podcastu „Crazy Nauka”, a nagroda „Dziennikarz dla planety” trafiła do rąk Magdy Łucyan (TVN/TVN24).
Autorem najbardziej zasięgowej publikacji 2024 roku, wyłonionej w ramach projektu „O tym się mówi” realizowanego przez Radio ZET we współpracy z Instytutem Monitorowania Mediów, okazał się Jacek Harłukowicz z Onetu.

Nagrody im. Andrzeja Woyciechowskiego przyznawane są od 20 lat za „najważniejsze materiały dziennikarskie roku, które przyczyniają się do pozytywnych zmian, przełamując stereotypy i odkrywając to, co było wcześniej ukryte lub niedopowiedziane”.
W tym roku po raz pierwszy wręczono wyróżnienie za najbardziej zasięgowy materiał dziennikarski. W 2024 roku był to tekst Jacka Harłukowicza z Onetu „Pół miliarda od PiS i niebotyczne marże. Tak zarabiał twórca Red is Bad. Ujawniamy podsłuchy CBA”. Zasięg tej publikacji został oszacowany na 82,3 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Ranking roczny powstał na podstawie raportu „O tym się mówi”, który co miesiąc przygotowuje Instytut Monitorowania Mediów we współpracy z Radiem ZET w ramach Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego. Dziennikarz otrzymał nagrodę pieniężną w wysokości 5 tys. zł ufundowaną przez IMM.
Nagrodę podczas gali wręczył Sebastian Bykowski, wiceprezes Instytutu Monitorowania Mediów, który przedstawił pięć materiałów dziennikarskich z największym zasięgiem oraz ich autorów.
„W świecie, w którym każdego dnia powstają miliony informacji, prawdziwe dziennikarstwo to nie tylko pogoń za nagłówkami. To sztuka selekcji, rzetelności i docierania do sedna spraw – szczególnie w świecie fake newsów. Dziś media to nieustanna rywalizacja o to kto zdobędzie uwagę, kto przebije się przez szum, kto wyznaczy kierunek debaty” – mówił Sebastian Bykowski.
„W tym natłoku treści tylko nieliczne artykuły nie giną jak konfetti na wietrze. One zostają z nami na dłużej, są cytowane, kształtują rzeczywistość. Co ważne – te cytowania sprawiają, że dana publikacja zyskuje ogromny zasięg. Dzięki temu dociera do szerokiego grona odbiorców we wszystkich mediach. Jej wpływ rośnie, a temat, który porusza, staje się częścią ogólnopolskiej dyskusji” – podkreślił.
„Instytut Monitorowania Mediów codziennie analizuje ten dynamiczny ekosystem. Wśród milionów monitorowanych wiadomości z prasy, radia i telewizji, Internetu oraz social mediów, każdego dnia dostrzegamy te, które mają realny wpływ. Te, które rezonują najmocniej i docierają do największej liczby odbiorców, a przez to kształtują w ich umysłach obraz produktów, osób, firm, instytucji, ale także idei i światopoglądów, nierzadko ujawniając fałsz i demaskując afery” – wskazał wiceprezes IMM, prezentując autorów publikacji, którzy dotarli ze swoim przekazem do najszerszego grona odbiorców.

Pierwsze zestawienie najbardziej zasięgowych publikacji IMM i Radio ZET opracowali za 2023 rok. Wówczas liderem pod względem zasięgu okazał się materiał Renaty Kijowskiej „Pani Joanna zażyła tabletkę poronną. Do szpitala przyjechali policjanci, zabrali jej laptop i telefon”, który został wyemitowany w „Faktach” TVN, który osiągnął 99 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Po raz trzeci wręczono nagrodę w kategorii „Autor internetowy”, której celem jest wyróżnianie twórców treści internetowych, w tym: ekspertów, publicystów, pasjonatów i dziennikarzy, działających poza głównym nurtem mediów, mających istotny wkład w objaśnianie zagadnień i zjawisk ważnych społecznie oraz pozytywny wpływ na kształtowanie poglądów i postaw obywatelskich. Statuetka za rok 2024 i 30 tys. zł trafiły do Aleksandry i Piotra Stanisławskich – autorów podcastu popularnonaukowego „Crazy Nauka”, których kapituła doceniła za „umiejętność mówienia o skomplikowanych tematach w sposób przystępny dla odbiorcy bez utraty merytorycznej wartości przekazu”.

Od 2023 roku przyznawana jest także nagroda w kategorii „Dziennikarz dla planety”, powołanej z inicjatywy Fundacji Climate&Strategy oraz redakcji Radia ZET. Jej celem jest „wyróżnianie dziennikarzy i dziennikarek prezentujących postawę odpowiedzialności klimatycznej w codziennej pracy, wykazujących się rzetelnością i dogłębnym zrozumieniem tematu, a także innowacyjnym podejściem do opowiadania historii i wrażliwością na potrzeby i sytuację szczególnie narażonych grup”. Tytuł „Dziennikarza dla planety 2024” otrzymała Magda Łucyan (TVN/TVN24), którą doceniono m.in. za program „Rozmowy o końcu świata” oraz działalność edukacyjną na Instagramie, a także „zrozumienie problematyki zmiany klimatu, prezentowanie jej z różnych punktów widzenia oraz umiejętne tłumaczenie odbiorcom zawiłych kwestii, często obalając klimatyczne mity”. Dziennikarka poza pamiątkową statuetką otrzymała 30 tys. zł.

Kapituła jak co roku przyznała również dwa honorowe wyróżnienia. Tomasz Patora i Joanna Pęcharska-Fiałek z „Uwagi!” TVN otrzymali je za reportaż „W Żurominie rządzi duch”, opowiadający o pladze fentanylu w jednym z miasteczek na Mazowszu i bezkarności, jaką cieszył się jeden z tamtejszych dilerów. Drugi z wyróżnionych materiałów również dotyczył problemu opioidów, lecz z bardziej globalnej perspektywy. Za międzynarodowe śledztwo i cykl reportaży „Czy Europie grozi kryzys fentanylowy? Reporterskie śledztwo OKO.Press” wyróżnienie otrzymał Szymon Opryszek z redakcji OKO.Press.
Nagroda główna za 2024 rok trafiła do Renaty Kim, dziennikarki tygodnika „Newsweek Polska”, za cykl artykułów o działalności Collegium Humanum. Kim opisywała patologie, do jakich dochodziło w tej prywatnej uczelni wyższej. To pierwsze takie wyróżnienie dla tej redakcji. Laureatka oprócz pamiątkowej statuetki otrzymała 50 tys. zł.

Organizatorem konkursu jest Radio ZET.
Mecenasem Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego została Grupa Eurozet.
Partner Nagrody: KRUK S.A.
Partnerzy i fundatorzy nagrody „Dziennikarz dla planety”: Fundacja Climate & Strategy i KR Foundation.
Partnerzy Merytoryczni: Instytut Monitorowania Mediów, Stowarzyszenie „Demagog” i Patronite. Partner Prawny: Kancelaria DZP.