środa, 16 października, 2024
Strona głównaAktualnościRMF FM traci pozycję lidera, Gazeta Wyborcza najbardziej opiniotwórczym medium w marcu

RMF FM traci pozycję lidera, Gazeta Wyborcza najbardziej opiniotwórczym medium w marcu

Na czele najbardziej opiniotwórczych mediów marca 2023, ze wzrostem o siedem oczek względem poprzedniego miesiąca, stanął dziennik „Gazeta Wyborcza”, do którego informacji inne redakcje w kraju odwoływały się w marcu ponad 2,5 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM). Pozycję dalej znalazła się stacja RMF FM, na którą polskie media powoływały się blisko 2,3 tys. razy. Podium zamyka portal Onet z wynikiem 2,2 tys. cytowań. Z kolei najwyższy awans w rankingu głównym odnotowało radio TOK FM.

Wśród piętnastu najbardziej opiniotwórczych mediów niezmiennie największy udział stanowi prasa (33 proc.). W zestawieniu znajduje się pięć tytułów prasowych: „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Fakt”, „Super Express” oraz „Dziennik Gazeta Prawna”. Stacje telewizyjne, takie jak TVN24, TVN, TVPInfo oraz Polsat News, zachowują 27 proc. udziału w TOP 15. Po 20 proc. utrzymują jednocześnie portale (Onet, Wirtualna Polska i Interia) oraz rozgłośnie radiowe (RMF FM, Radio Zet i TOK FM).

Ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce otwiera „Gazeta Wyborcza” z liczbą ponad 2,5 tys. odwołań w innych mediach. Dziennik odnotował tym samym wzrost cytowań o blisko 100 proc. Zdecydowany skok liczby cytowań zauważono w drugiej połowie marca w związku z publikacją Agnieszki Kublik o wielowariantowym sondażu dotyczącym preferencji partyjnych. Z badania wynika, że opozycja miałaby szansę wygrać wyłącznie w przypadku startu z jednej listy wyborczej.

Na drugim miejscu zestawienia znalazło się RMF FM wzmiankowane blisko 2,3 tys. razy. Rozgłośnia jako pierwsza podała do publicznej wiadomości, że Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego zlikwidowała rosyjską siatkę szpiegowską. Jak udało się ustalić reporterowi Krzysztofowi Zasadzie, polscy funkcjonariusze zatrzymali w tej sprawie sześciu cudzoziemców, którzy za pomocą ukrytych kamer zbierali dane na temat transportów do Ukrainy z Polski i innych państw zachodnich.

Podium z awansem o trzy miejsca zamyka Onet, na który dziennikarze innych mediów powoływali się 2,2 tys. razy.  

Najwyższy awans, aż o 35 pozycji względem poprzedniego zestawienia, zanotowało radio TOK FM z liczbą prawie 800 powołań. W zeszłym miesiącu rozgłośnia m.in. przeprowadziła wywiad z Janiną Ochojską, która podczas rozmowy mówiła o rzekomym udziale polskich leśników w chowaniu uchodźców w masowych grobach na granicy polsko-białoruskiej. Kilka dni później Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła postępowanie w sprawie pomówienia Lasów Państwowych w związku z tą wypowiedzią.

Raport IMM cytaty marzec 2023

„Gazeta Wyborcza” liderem tytułów prasowych

Z wynikiem 2,5 tys. cytowań liderem zestawienia najbardziej opiniotwórczych mediów prasowych jest „Gazeta Wyborcza”. Tym razem na miejscu drugim znalazła się „Rzeczpospolita”, na której informacje inne redakcje w kraju powoływały ponad 1,8 tys. razy. Na łamach gazety ukazał się wówczas wywiad z nowym prezydentem Czech Petrem Pavelem, który wypowiedział się m.in. na temat potencjalnego scenariusza wojny w Ukrainie. Zaledwie trzy cytowania mniej odnotował „Fakt”, który jednocześnie zamyka podium rankingu. Tytuł m.in. jako pierwszy dotarł do szczegółowych informacji na temat okoliczności zabójstwa 16-letniego Eryka z Zamościa. Awanse o dwa oczka odnotowały także takie tytuły jak „Przegląd Sportowy”, „Viva” oraz „Newsweek”.

Raport IMM cytaty marzec 2023

TVN24 cytowany najczęściej w związku reportażem „Franciszkańska 3”

TVN24 z wynikiem ponad 2 tys. cytowań utrzymuje pozycję lidera najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych w kraju. Najwyższy skok liczby publikacji stacja odnotowała tuż po publikacji reportażu Marcina Gutowskiego „Franciszkańska 3”, w którym autor szukał odpowiedzi na pytanie, czy Jan Paweł II wiedział o skandalach pedofilskich w Kościele. Materiał był szeroko komentowany nie tylko przez media, ale także instytucje kościelne i wiernych. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazła się druga stacja grupy Warner Bros. Discovery – TVN (około 1,5 tys. cytowań). Z kolei podium z awansem o jedno miejsce względem lutego zamyka TVP Info (1,3 tys.). O taką samą liczbę oczek wzrosła też pozycja stacji TV Republika (255), która w ubiegłym miesiącu przeprowadziła wywiad z wiceministrem finansów Arturem Soboniem. Podczas rozmowy wiceszef resortu zapowiedział, że od marca odczyty inflacji będą coraz niższe, aby w drugiej połowie roku zejść do poziomu jednocyfrowego.

Raport IMM cytaty marzec 2023

Awanse TOK FM oraz Radia Kielce

Radio RMF FM jest najbardziej opiniotwórczą rozgłośnią radiową w Polsce – w marcu 2023 inne media powoływały się na redakcyjne treści stacji ponad 2,3 tys. razy. Drugie miejsce należy do Radia Zet, które dziennikarze innych tytułów w kraju cytowali w marcu 1,7 tys. razy. Redakcja stacji przeprowadziła m.in. wywiad z minister finansów Magdaleną Rzeczkowską, która poinformowała, że skala pomocy, jakiej Polska udzieliła w ubiegłym roku Ukrainie, może być szacowana na około 30 mld zł. Podium natomiast, z awansem o cztery oczka, zamyka TOK FM (796 wzmianek). Jednocześnie w zestawieniu stacji radiowych taki sam skok odnotowało także Radio Kielce, które z wynikiem 95 wzmianek zajęło ósme miejsce.

Raport IMM cytaty marzec 2023

Onet wraca na pozycję lidera rankingu portali internetowych

Na pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych w Polsce powraca Onet z liczbą 2,2 tys. odwołań. Redakcja jako pierwsza dotarła do treści zeznań wiceministra Jacka Żalka w sprawie toczącego się śledztwa na temat dotacji przyznawanych przez Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Kilka godzin po opublikowaniu materiału portalu wiceminister ogłosił swoją dymisję. Drugie miejsce zajmuje Wirtualna Polska z liczbą ponad 2,1 tys. wzmianek w innych tytułach. W marcu dziennikarze WP ujawnili m.in. informacje o obsadzaniu stanowisk w poszczególnych instytucjach przez ludzi związanych z prawicową Partią Republikańską. Podium niezmiennie w stosunku do ubiegłego miesiąca zamyka Interia (1,1 tys.). Wzrost o cztery pozycje odnotował portal Business Insider, który z wynikiem 532 cytowań uplasował się na szóstym miejscu. Najwyższy awans w zestawieniu, aż o sześć miejsc, odnotował z kolei portal OKO.press (513 wzmianek). Redakcja w ubiegłym miesiącu wspólnie z TOK FM opublikowali sondaż wyborczy, z którego wynika, że największy wzrost poparcia ma Konfederacja, a największy spadek – Polska 2050 Szymona Hołowni.

Raport IMM cytaty marzec 2023

„Viva” otwiera ranking tygodników i dwutygodników

Na pierwszym miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników znalazła się „Viva” – w marcu gazeta odnotowała wzrost o dwie pozycje z liczbą 334 cytowań w innych mediach. Na łamach miesięcznika ukazał się wywiad z piosenkarką Mariną Łuczenko-Szczęsną, która opowiedziała, jak wygląda codzienne życie z piłkarzem światowej sławy. Miejsce drugie należy do dwutygodnika „Wprost” wzmiankowanego wówczas 324 razy. Podium zamyka natomiast „Newsweek” z liczbą 267 cytowań w innych tytułach. Na miejscu czwartym uplasowało się „Do Rzeczy” (265), a z awansem o jedno oczko ranking zamyka „Gazeta Polska” (243).

Raport IMM cytaty marzec 2023

„Twój Styl” liderem zestawienie miesięczników i dwumiesięczników

Ranking najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników otwiera „Twój Styl” z liczbą 186 odwołań w innych mediach. Awans o dwie pozycje tytuł zawdzięcza m.in. publikacji wywiadu z aktorem Bartoszem Gelnerem. Drugie zajmuje „Forbes”, który w marcu cytowano zaledwie dwa razy mniej. Podium zamyka miesięcznik branżowy „Press” wzmiankowany przez pozostałe redakcje 177 razy. Miejsce czwarte zajmuje miesięcznik „Zwierciadło” (100), w którym ukazała się rozmowa z polską aktorką Anną Cieślak, która opowiedziała o swoim stosunku do macierzyństwa. Zestawienie zamyka miesięcznik edukacyjny dla młodzieży „Perspektywy” (58).

Raport IMM cytaty marzec 2023

Business Insider na szczycie zestawienia portali ekonomiczno-biznesowych

Na pierwsze miejsce w zestawieniu portali biznesowych awansuje tym razem Business Insider (532 wzmianek). W marcu portal przeprowadził wywiad z Ludwikiem Koteckim z Rady Polityki Pieniężnej na temat realnej możliwości podniesienia stóp procentowych. Dalej znajduje się Money z liczbą 466 cytowań, a miejsce trzecie zajmuje Bankier (188). Na czwartym miejscu uplasował się portal Wnp, do którego publikacji w marcu odwoływano się łącznie 48 razy. TOP 5 zamyka Obserwator Finansowy z liczbą 41 powołań w innych mediach w Polsce.

Raport IMM cytaty marzec 2023

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie utrzymuje się „Rzeczpospolita” (1,8 tys.). Kolejne miejsce podobnie jak w zeszłym miesiącu zajmuje „Dziennik Gazeta Prawna” (957), a podium ze wzrostem o jedno oczko należy do „Pulsu Biznesu” (189). Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły „Forbes” (184) i „Parkiet” (21).

Raport IMM cytaty marzec 2023

Abczdrowie awansuje do TOP 5 mediów o tematyce zdrowotnej

Pozycję lidera utrzymuje kwartalnik Rynek Zdrowia, na który dziennikarze powoływali się w marcu 165 razy. Redakcja opublikowała m.in. wyniki plebiscytu Kobieta Rynku Zdrowia 2023, czyli listę 50 najbardziej wpływowych kobiet w polskiej ochronie zdrowia. Miejsce drugie należy do „Pulsu Medycyny” (124 cytowań), a podium zamyka Medonet (58). W TOP 5 znalazł się także miesięcznik „Medycyna Praktyczna” wzmiankowany przez inne media 26 razy oraz portal Abczdrowie mający taką samą liczbę cytowań. Zestawienie zamyka „Poradnik Zdrowie” z liczbą 18 powołań.

Raport IMM cytaty marzec 2023

Radio Poznań liderem mediów regionalnych

Miejsce pierwsze w rankingu najczęściej cytowanych w kraju mediów regionalnych należy do Radia Poznań cytowanego w marcu 133 razy. Na antenie wypowiedział się wówczas minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, który potwierdził, że Polska jest krajem silnym, o dużym potencjale, którego pozycja międzynarodowa wzrasta wtedy, kiedy silniejsze jest Wojsko Polskie. Kolejne miejsce zajmuje „Gazeta Krakowska”, na której publikacje powoływano się w marcu 113 razy. Awans o osiem pozycji i ostatnie miejsce na podium zdobywa „Gazeta Wrocławska”, cytowana przez inne tytuły w kraju 97 razy. Kolejne pozycje zajmują „Głos Wielkopolski” (96) i Radio Kielce (95).

Raport IMM cytaty marzec 2023

Agora awansuje na podium zestawienia wydawnictw

Na pozycji lidera rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw po raz pierwszy pojawia się Agora, której redakcje monitorowane w ramach badania (Gazeta Wyborcza, Radio Zet, TOK FM, Radio Plus, Gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl) łącznie były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 6,2 tys. razy. Na drugim miejscu jest Ringier Axel Springer z łącznym wynikiem 6 tys. wzmianek dla tytułów z raportu Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Medonet, Plejada i Przegląd Sportowy. Podium zamyka TVN Warner Bros. Discovery (TVN24, TVN, TVN24 Biznes i świat, TVN Turbo) której materiały redakcyjne łącznie pojawiły się ponad 3,5 tys. razy w innych tytułach mediowych w kraju.

Raport IMM cytaty marzec 2023

>>> PEŁNY RAPORT NA STRONIE

O badaniu:

Analizę częstotliwości 40 624 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 marca 2023 roku.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj