środa, 9 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościRzeczpospolita: liderzy o zarządzaniu w czasach kryzysu

Rzeczpospolita: liderzy o zarządzaniu w czasach kryzysu

Jaka jest recepta na skuteczną restrukturyzację i zmianę wi­zerunku firmy, zwłaszcza w czasach, gdy trzeba dodatko­wo radzić sobie z dekoniunk­turą w gospodarce? Jakie ce­chy powinni mieć wtedy lide­rzy? – zastanawiali się podczas debaty Rzeczpospolitej szefowie czołowych polskich spółek: Zbigniew Jagiełło, prezes PKO Banku Polskiego, Jakub Karnowski, prezes PKP, Krzysztof Kilian, prezes PGE i Maciej Witucki, prezes Teleko­munikacji Polskiej.

Poruszając temat restrukturyzacji, Krzysztof Kilian zwrócił uwa­gę na konieczność włączenia do tego projektu wszystkich pracowników – od najniższego do najwyższego szczebla – jak również strony społecznej. Według niego, punktem od­niesienia dla zmian w grupie PGE jest kończony teraz duży projekt restrukturyzacji kompleksu (kopalni i elektrowni) Turów. Takie zmiany wymaga­ją jednak niełatwej do osią­gnięcia zgody społecznej, czyli w praktyce porozumienia ze związkami zawodowymi. Zgodził się z nim prezes PKP. „Bez porozu­mienia z partnerami społecz­nymi sukces restrukturyzacji nie będzie możliwy” – podkre­ślał Karnowski, zaznaczając, że na przeszkodzie mogą tu sta­nąć polityczne ambicje związ­kowców, którzy w takim przy­padku dążą do zwarcia. Ale, jak zaznaczyła w swoim tekście Anita Błaszczak, na brak wyzwań nie narze­kają też firmy, które główny ciężar restrukturyzacji mają już za sobą. Tak jak chociażby Telekomunikacja Polska, która od roku działa pod rynkową marką Orange. Długo odsuwana przez władze marki data rebrandingu pogarszała wizerunek firmy na tyle skutecznie, że ta sama usługa oferowana pod marką Orange miała o jedną trzecią lepsze wyniki w badaniu satysfakcji klientów niż pod marką TP – czytamy w dzienniku.

Zbigniew Jagiełło, po przekroczeniu „masy krytycznej”, którą była dla niego zmiana DNA spółki, zaznacza: „Konieczna jest stała praca nad poprawą obsługi i proce­sów, tym bardziej, że konku­renci też nie stoją w miejscu”. Co ciekawe, PKO BP zdecydowało się wykorzystać czas kryzysu m.in. na przejęcia i jest teraz w trakcie kupna Nordea Banku. Rozumie to Maciej Witucki. Jego zdaniem firmy z branży telekomuni­kacyjnej nie mają tu wyboru. „Szalona konkurencja oraz nowe regulacje sprawiają, że niezależnie od sytuacji gospodarczej muszą inwestować” – mówi. Z kolei w opinii szefa PGE nie ma jednej prostej recepty na czas kryzysu. Przydatna może być pomoc firm doradczych z do­świadczeniem zebranym przez lata działalności na świecie. „Nie można jednak li­czyć, że zewnętrzny doradca wszystko załatwi. Niezbędny jest stały nadzór i osobiste zaangażowanie menedżerów firmy, w tym także członków zarządu” – czytamy w Rzeczpospolitej. O osobistym udziale kierownictwa firmy wspominał również Jagiełło i Witucki, obaj zgodni co do tego, że takie działania pomagają zaangażować pracowników, co wpływa z kolei na „poczucie wspólnej wizji”. Podobnie jak możliwość wypowiadania się na każdym szczeblu. „Autorytarny lider w PKP był dobry na minione czasy, ale nie na obecne warunki” – ocenił Jakub Karnowski. (es)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj