W najnowszym numerze magazynu ProKREACJA znajdujemy artykuł na temat „trudnych pytań” zadawanych przez dziennikarzy w sytuacjach kryzysowych. Zdaniem Bogdana Szczesiaka, autora artykułu, tego rodzaju pytania można podzielić na dwie grupy: niespodziewane i oczywiste. Paradoksalnie, właśnie do tych oczywistych najtrudniej jest się przygotować.
Odradza on „taktykę strusia” polegającą na udawaniu, że problem nie istnieje. Brak informacji podważa kompetencje PR-owca czy rzecznika firmy i odstrasza nawet przyjaznych firmie dziennikarzy. Drugim, często powielanym błędem jest przekonanie o tym, że kłamstwo powtarzane sto razy, staje się prawdą. Zwykle jednak prawda wychodzi na jaw, a kłamstwo obniża wiarygodność firmy.
Autor podaje dwie reguły dotyczące informowania otoczenia firmy w sytuacjach kryzysowych: „Pierwszą ogólną zasadą, która musi być bezwzględnie przestrzegana, jest mówienie tylko tego, co jest prawdą”. Drugą – obowiązek zdobycia i przyswojenia sobie jak największej liczby danych o sytuacji. Autor artykułu zamieszcza również wiele praktycznych wskazówek, które mogą przydać się wszystkim znajdujacym się w krzyżowym ogniu trudnych pytań dziennikarzy.