piątek, 5 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomościCannes Lions z nowym systemem sprawdzania prac konkursowych

Cannes Lions z nowym systemem sprawdzania prac konkursowych

Organizatorzy Cannes Lions – Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności – ogłosili wprowadzenie udoskonalonego systemu sprawdzania prac konkursowych. Ma on wpisywać się w nowe realia dynamicznie zmieniającej się branży.

Jak przypominają organizatorzy, podczas tegorocznej edycji konkursu konieczne było wycofanie jednej z nagrodzonych prac. Powodem takiej decyzji miały być obawy dotyczące manipulacji mediów syntetycznych i wykorzystania sztucznej inteligencji.

W celu zagwarantowania rzetelności i wiarygodności wszystkich zgłoszeń do Cannes Lions organizatorzy postanowili wdrożyć nowy system. Od 2026 roku każda z biorących udział w konkursie prac będzie podlegała nowym środkom weryfikacji i standardom uczciwości, które zostały stworzone po to, aby „chronić wiarygodność wydarzenia, a także potwierdzić kulturową i biznesową wartość kreatywności, która jest autentyczna, reprezentatywna i odpowiedzialna”.

Organizatorzy wprowadzili pięć nowych standardów, które zostaną wdrożone w Cannes Lions oraz powiązanych konkursach od 2026 roku. Będą one także podlegały stałemu przeglądowi.

Własność i autorstwo

Każda praca biorąca udział w konkursie będzie musiała zostać zatwierdzona przez agencję i markę zlecającą projekt. Oświadczenia te będą stanowiły potwierdzenie, że wszystkie elementy zgłoszenia – w tym filmy case study, materiały pisemne, dane i stawiane tezy – są zgodne z prawdą, pochodzą z rzetelnych źródeł i odzwierciedlają rzeczywiste wydarzenia oraz efekty.

Weryfikacja twierdzeń

Organizatorzy festiwalu wprowadzili dwupoziomowy system weryfikacji, który ma łączyć ręczne sprawdzanie danych z analizą wspieraną przez sztuczną inteligencję. Co więcej, jury będzie miało dostęp do niezależnych ekspertów przez cały proces oceniania prac konkursowych, co zapewni dodatkową techniczną weryfikację skuteczności kampanii, wpływu medialnego, interpretacji danych oraz deklarowanych wyników. Zgłoszenia będą także sprawdzane przy pomocy AI Integrity Handbook, czyli globalnych standardów uczciwości w erze sztucznej inteligencji. Ułatwi to rozpoznanie, co jest akceptowalne, co należy ujawnić, a co stanowi naruszenie.

Konsekwencje nadużyć

Cannes Lions zastrzega sobie prawo do dyskwalifikacji lub wycofania dowolnego zgłoszenia na każdym etapie – od momentu złożenia, przez ocenę jury, po przyznanie nagrody – jeśli zostanie stwierdzone istotne wprowadzenie w błąd. Organizatorzy mogą także zażądać dodatkowych dokumentów lub oświadczeń od zgłaszających lub klientów na najwyższym szczeblu decyzyjnym. W przypadku, gdy firma świadomie zgłosi fałszywy lub wprowadzający w błąd projekt, może zostać objęta zakazem uczestnictwa na okres do trzech lat. Osoby z takich przedsiębiorstw mogą też utracić prawo do zasiadania w jury. Wszystkie kary będą ustalane przez niezależny organ weryfikacyjny w celu zapewnienia neutralności i obiektywizmu.

Niezależny nadzór

Każda zgłoszona sprawa będzie rozpatrywana przez nowo utworzony organ, w skład którego wejdą prawnicy, etycy i neutralni eksperci branżowi. Uczestnicy będą mieli prawo do odpowiedzi i odwołania się w odpowiednim terminie.

Przejrzystość

W celu zapewnienia przejrzystości Cannes Lions postanowiło publikować coroczny audyt, przedstawiający przegląd zgłoszonych zastrzeżeń oraz działania naprawcze, które mają przyczynić się do ciągłego doskonalenia systemu.

Oficjalnym przedstawicielem Cannes Lions w Polsce jest SAR Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj