Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Funkcja AI Google’a wyrządza „poważne, nieodwracalne szkody” brytyjskim mediom? w brytyjskim urzędzie ds. konkurencji i rynków (cma) została złożona skarga prawna dotycząca wpływu funkcji google’a – ai overviews – na wydawców treści informacyjnych. jest to wynik współpracy organizacji non-profit działającej na rzecz sprawiedliwości technologicznej foxglove, sojuszu niezależnych wydawców oraz grupy kampanijnej movement for an open web, których celem jest powstrzymanie firmy przed „kradzieżą pracy brytyjskich dziennikarzy” – informuje pressgazette.co.uk. jak czytamy, w skardze zwrócono się do cma z prośbą o wprowadzenie środków tymczasowych uniemożliwiających google’owi „niewłaściwe wykorzystanie” treści wydawców w odpowiedziach generowanych przez ai. jakiś czas temu cma ogłosiło, że w październiku 2025 roku planuje nadać google’owi status platformy technologicznej, która ma strategiczne znaczenie rynkowe, zgodnie z nową ustawą o rynkach cyfrowych, konkurencji i ochronie konsumentów. przyznanie takiego statusu ma umożliwić stosowanie „uczciwych i rozsądnych warunków współpracy” pomiędzy firmą a wydawcami – czytamy. cma ma w planach zapewnienie wydawcom większej kontroli nad treściami, które pojawiają się w wyszukiwarce google, w tym m.in. przez umożliwienie im rezygnacji z wyświetlania w ai overviews bez konieczności usuwania całej witryny z wyników wyszukiwania. w skardze zaznaczono, że wydawcy „pilnie” potrzebują tego rozwiązania – dowiadujemy się. w maju 2025 roku w ramach amerykańskiego procesu antymonopolowego przeciwko google’owi ujawniono dokumenty sądowe, według których firma rozważała umożliwienie wydawcom rezygnacji z wykorzystywania ich danych do szkolenia sztucznej inteligencji przy jednoczesnym zachowaniu obecności w wynikach wyszukiwania. rozwiązanie to uznano jednak za „twardą granicę”. obszar ten staje się bowiem przestrzenią do monetyzacji – pisze źródło. według nowej skargi dominująca pozycja google’a na rynku sprawia, że rezygnacja z udostępniania danych do szkolenia ai, a jednocześnie także z pojawiania się w wynikach wyszukiwania, oznaczałaby praktycznie całkowitą niewidoczność organizacji medialnych w sieci. w skardze podniesiono więc argument, zgodnie z którym google ai overviews wyrządza „poważne i nieodwracalne szkody” brytyjskiemu sektorowi medialnemu przez spadek ruchu, liczby czytelników i przychodów. jednym z proponowanych środków naprawczych jest żądanie nałożenia na google’a obowiązku postępowania zabraniającego „wykorzystywania organizacji medialnych przez warunki korzystania z usługi oraz sposób użycia ich danych i treści w ai overviews”. w dokumencie zaznaczono także, że można to osiągnąć przez „umożliwienie rezygnacji z indeksowania, skanowania i wykorzystywania danych oraz treści wydawców na potrzeby funkcji ai google’a, przy jednoczesnym zapewnieniu, że organizacje medialne będą nadal indeksowane i wyświetlane w wynikach wyszukiwania google w sposób niedyskryminujący”, a także przez „zapewnienie uczciwego wynagrodzenia za wszystkie treści wydawców” – donosi źródło. jak poinformował rzecznik cma, „w zeszłym tygodniu urząd zaproponował nadanie google’owi statusu strategicznego gracza rynkowego w zakresie wyszukiwania i reklamy w wyszukiwarkach”. „jeśli status ten zostanie przyznany, umożliwi to nam wprowadzenie konkretnych środków mających na celu poprawę sposobu działania google’a w obszarze wyszukiwania w wielkiej brytanii. zakres proponowanego statusu obejmuje również funkcję ai overviews, a opublikowaliśmy plan działania z potencjalnymi krokami mającymi poprawić sytuację konsumentów, firm i wydawców” – dodał rzecznik, cytowany przez źródło. (ao). źródło: pressgazette.co.uk, urgent bid lodged with uk regulator to stop google ai overviews ‘stealing journalism’, charlotte tobitt, 4.07.2025.
W brytyjskim Urzędzie ds. Konkurencji i Rynków (CMA) została złożona skarga prawna dotycząca wpływu funkcji Google’a – AI Overviews – na wydawców treści informacyjnych. Jest to wynik współpracy organizacji non-profit działającej na rzecz sprawiedliwości technologicznej Foxglove, Sojuszu Niezależnych Wydawców oraz grupy kampanijnej Movement for an Open Web, których celem jest powstrzymanie firmy przed „kradzieżą pracy brytyjskich dziennikarzy” – informuje pressgazette.co.uk
Jak czytamy, w skardze zwrócono się do CMA z prośbą o wprowadzenie środków tymczasowych uniemożliwiających Google’owi „niewłaściwe wykorzystanie” treści wydawców w odpowiedziach generowanych przez AI.
Jakiś czas temu CMA ogłosiło, że w październiku 2025 roku planuje nadać Google’owi status platformy technologicznej, która ma strategiczne znaczenie rynkowe, zgodnie z nową ustawą o rynkach cyfrowych, konkurencji i ochronie konsumentów. Przyznanie takiego statusu ma umożliwić stosowanie „uczciwych i rozsądnych warunków współpracy” pomiędzy firmą a wydawcami – czytamy.
CMA ma w planach zapewnienie wydawcom większej kontroli nad treściami, które pojawiają się w wyszukiwarce Google, w tym m.in. przez umożliwienie im rezygnacji z wyświetlania w AI Overviews bez konieczności usuwania całej witryny z wyników wyszukiwania. W skardze zaznaczono, że wydawcy „pilnie” potrzebują tego rozwiązania – dowiadujemy się.
W maju 2025 roku w ramach amerykańskiego procesu antymonopolowego przeciwko Google’owi ujawniono dokumenty sądowe, według których firma rozważała umożliwienie wydawcom rezygnacji z wykorzystywania ich danych do szkolenia sztucznej inteligencji przy jednoczesnym zachowaniu obecności w wynikach wyszukiwania. Rozwiązanie to uznano jednak za „twardą granicę”. Obszar ten staje się bowiem przestrzenią do monetyzacji – pisze źródło.
Według nowej skargi dominująca pozycja Google’a na rynku sprawia, że rezygnacja z udostępniania danych do szkolenia AI, a jednocześnie także z pojawiania się w wynikach wyszukiwania, oznaczałaby praktycznie całkowitą niewidoczność organizacji medialnych w sieci.
W skardze podniesiono więc argument, zgodnie z którym Google AI Overviews wyrządza „poważne i nieodwracalne szkody” brytyjskiemu sektorowi medialnemu przez spadek ruchu, liczby czytelników i przychodów. Jednym z proponowanych środków naprawczych jest żądanie nałożenia na Google’a obowiązku postępowania zabraniającego „wykorzystywania organizacji medialnych przez warunki korzystania z usługi oraz sposób użycia ich danych i treści w AI Overviews”. W dokumencie zaznaczono także, że można to osiągnąć przez „umożliwienie rezygnacji z indeksowania, skanowania i wykorzystywania danych oraz treści wydawców na potrzeby funkcji AI Google’a, przy jednoczesnym zapewnieniu, że organizacje medialne będą nadal indeksowane i wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google w sposób niedyskryminujący”, a także przez „zapewnienie uczciwego wynagrodzenia za wszystkie treści wydawców” – donosi źródło.
Jak poinformował rzecznik CMA, „w zeszłym tygodniu urząd zaproponował nadanie Google’owi statusu strategicznego gracza rynkowego w zakresie wyszukiwania i reklamy w wyszukiwarkach”. „Jeśli status ten zostanie przyznany, umożliwi to nam wprowadzenie konkretnych środków mających na celu poprawę sposobu działania Google’a w obszarze wyszukiwania w Wielkiej Brytanii. Zakres proponowanego statusu obejmuje również funkcję AI Overviews, a opublikowaliśmy plan działania z potencjalnymi krokami mającymi poprawić sytuację konsumentów, firm i wydawców” – dodał rzecznik, cytowany przez źródło. (ao)
Źródło: pressgazette.co.uk, Urgent bid lodged with UK regulator to stop Google AI Overviews ‘stealing journalism’, Charlotte Tobitt, 4.07.2025