.

 

Jedną z zasad personal brandingu jest ich łamanie

dodano: 
11.08.2015

Autor:

Piotr Grządziel
komentarzy: 
0

Dobra marka osobista to…

Niezależnie od tego, ile osób zapytamy o dokończenie tego zdania, tyle różnych odpowiedzi możemy otrzymać. Każdy ma swoją własną definicję, bo każdy z nas jest inny i dlatego powinien budować  markę osobistą w oparciu o indywidualne predyspozycje. Zatem prawidłowa odpowiedź brzmi – to zależy. Ale takie podejście nie daje nam żadnego punktu zaczepienia. Dlatego proponuję poznać pewne stałe elementy, które stanowią o sukcesie każdej marki osobistej.

Skutecznie do tematu personal brandingu podchodzą tyko nieliczni. Zdecydowana większość z nas ma jeszcze wiele do nadrobienia. W świecie, w którym żyjemy teraz, bez świadomie budowanej i komunikowanej marki osobistej będzie nam bardzo trudno:

  • rozwijać  własną karierę i swój  biznes
  • mieć istotny wpływ na rynki i opinie innych ludzi
  • uzyskać trwałą przewagę konkurencyjną
     

Złam jedną zasadę – to podstawowa zasada personal brandingu

Swego czasu jeden z dyrektorów marketingu mówił mi tak: żeby osiągać bardzo dobre wyniki w marketingu, trzeba mieć bardzo dobrze zrobione 4P. Natomiast, żeby osiągać wybitne wyniki w marketingu, trzeba jedno z tych P złamać – zrobić inaczej, przewrotnie, tak jak żadna inna marka. Zauważyłem, że podobnie jest z personal brandingiem. Jeśli chcesz mieć dobrą markę osobistą, wystarczy, że umiejetnie zrealizujesz działania z wybranego modelu. To relatywnie proste zadanie. Możesz skorzystać na przykład z Golden Circle, który proponuje Simon Sinek, czyli odpowiedzieć na trzy kluczowe pytania: dlaczego, jak i co robisz. Jeśli natomiast chcesz mieć wybitną markę osobistą – a zakładam, że tylko taka Cię interesuje – musisz złamać jakąś zasadę z tego modelu. Dopiero wtedy możesz oczekiwać ponadprzeciętnych rezultatów.

Co mają wspólnego personal branding, przywództwo, kreatywność i inspiracja?

Zawsze zachęcam do szerszego spojrzenia na temat marki osobistej. Do wyjścia poza standardowe schematy i cliché, które mówią o tym, że personal branding to najszybszy i najlepszy sposób na realizację swoich prywatnych interesów, marka osobista to wartości, obietnice i to, co mówią inni na twój temat, gdy nie ma cię w pokoju. To już wszystko słyszeliśmy nie raz. Stwierdzenia te mogą być prawdziwe, natomiast ciekawie robi się dopiero, gdy spojrzymy szerzej i złapiemy inne konteksty naszego życia, w których marka osobista pięknie się manifestuje.

Personal branding = przywództwo

Każdej osobie, z którą rozpoczynam pracę nad marką osobistą, zadaję na samym początku jedno pytanie. Pytanie najważniejsze. Dlaczego robisz to, co robisz? (vide model Simona Sineka). Spójna i inspirująca dla innych odpowiedź na to pytanie wyróżnia każdą markę – także osobistą – spośród innych dostępnych na rynku alternatyw. Od odpowiedzi na to pytanie zawsze trzeba rozpoczynać pracę. Spójrz na przykłady poniżej. Każda marka buduje idealne dla siebie miejsce, tworzy swój świat i swoją strefę wpływów. Obszar, w którym czuje się komfortowo i może być najlepsza na świecie.

  • Marki produktów i usług:

Nike – Just do it (motywacja)
Apple – Think different (inspiracja)
Uber – Prywatny kierowca dla każdego (wygoda)

  • Marki osobiste:

Richard Branson – Screw it, let’s do it (motto dla innowacyjnych działań biznesowych)
Simon Sinek – Inspire on (sposób myślenia i działania dla liderów)
Gary Vanerchuk – Thank you economy (jak osiągnąć sukces jako przedsiębiorca)

Mając swój własny punkt widzenia i komunikując się na jego bazie od razu startujesz z poziomu lidera. Masz wiadomość do przekazania, wierzysz w coś, wyróżniasz się z szarego tłumu. Oczywiście trzeba ten poziom wyróżnienia utrzymać. Możemy potwierdzić, że to, co mówimy jest prawdziwe tylko konkretnymi działaniami. W myśl zasady – show me, don’t tell me. Arcyciekawe jest jednak to, że każdy z nas ma taką wewnętrzną, indywidualną misję i motywację. Bardzo niewielu jednak potrafi ją precyzyjnie określić i komunikować. Liderzy wiedzą, dlaczego działają, w jaki sposób osiągnąć cel i co konkretnie trzeba zrobić. Liderzy także potrafią to odpowiednio zakomunikować. Dlatego powtarzam, że trzeba patrzeć na liderów i uczyć się na ich przykładach, jak budować mocne marki osobiste.

Personal branding = kreatywność
Kreatywność można i trzeba trenować. Zwłaszcza dziś, gdy stare modele przestają działać, a do nowych sposobów myślenia trzeba adaptować się coraz częściej i szybciej. Ludzie kreatywni zawsze szukają nowych, innych, lepszych dróg do realizacji celu. Codziennie umieszczając się w nowych sytuacjach i kontekstach. Mam znajomego, który gdy jeździ regularnie w to samo miejsce (do pracy albo na spotkanie) stara się za każdym razem wybierać inną trasę. Nawet jeśli inna droga jest ciut dłuższa, to daje mu nowe bodźce, informacje, otoczenie. Bardzo dobre i bardzo świadome podejście. Marki osobiste z natury muszą być kreatywne. Ludzie, którzy chcą być liderami muszą znaleźć inny, nowy, kreatywny sposób na spojrzenie na otaczające rzeczy i sytuacje. Dzięki temu jesteśmy w stanie zwrócić na nich uwagę.

Czytając ten artykuł także stosujesz podobny schemat. Szukasz nowych rozwiązań, umieszczasz się w nowych kontekstach, chcesz nowego spojrzenia na znane tematy. Masz już w sobie żyłkę kreatywnego lidera. Gratuluję.

Personal branding = inspiracja
Metoda kija i marchewki nie działa. Żeby być bardziej precyzyjnym – działa na bardzo ograniczonym obszarze i w krótkim okresie czasu. Antoine de Saint-Exupéry powiedział: „Jeśli chcesz zbudować statek, nie gromadź ludzi, by zbierali drewno i rozdzielali obowiązki, ale wzbudź w nich tęsknotę za rozległym i niekończącym się morzem”. Jak ten cytat ma się do tego, o czym rozmawiamy? Doskonałe marki – także marki osobiste - komunikują się głównie na poziomie emocjonalnym, a nie funkcjonalnym. Komunikujesz się ze swoim otoczeniem w myśl zasady „codziennie niskie ceny” czy „myśl inaczej”? Cechy osoby, marki czy produktu muszą być dobre, ale w bezpośrednim spotkaniu z konkurencją to już nie wystarcza.

Dobre umiejętności to nie wszystko
Jak widać na bazie powyższych informacji i przykładów, dobra marka osobista to:

szybszy rozwój swojej własnej kariery i biznesu

istotny wpływ na rynki i opinie innych ludzi

trwała przewaga konkurencyjna

Z dobrymi umiejętnościami, ale bez marki osobistej nie dotrzesz do wielu osób. Z dobrym marketingiem, ale słabym produktem sprzedasz tylko raz. Z dobrymi umiejętnościami i mocną marką osobistą możesz zrobić wiele dobrego, a świat będzie lepszym miejscem dla nas wszystkich.

Co się opłaca robić, a co warto robić?
Są rzeczy w życiu i w biznesie, które opłaca się robić. Są też rzeczy w życiu i w biznesie, które warto robić. Budowanie swojej marki osobistej jest jedną z niewielu rzeczy, które opłaca się i równocześnie warto robić.

Piotr Grządziel, twórca i organizator konferencji Personal Branding Day

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin