.

Kursy komputerowe dla seniorów z warszawskiej dzielnicy Ochota

dodano: 
29.01.2010

Rodzaj:

case'y CSR

Firma:

Ericsson Sp. z o.o.

Podmiot realizujący projekt:
Ericsson Sp. z o.o.

Tytuł projektu:
Wolontariat pracowników firmy Ericsson „Kursy komputerowe dla seniorów z warszawskiej dzielnicy Ochota”

Analiza sytuacji:
Duża część mieszkańców warszawskiej dzielnicy Ochota to osoby w wieku powyżej 60 roku życia, określane powszechnie mianem seniorów. Nierzadko są to osoby samotne i nieaktywne zawodowo. Z uwagi na swój wiek często w życiu zawodowym nie miały do czynienia z nowoczesnymi technologiami.Projekt miał na celu przybliżenie im nowych technologii i naukę wykorzystywania ich w codziennym życiu.

Wolontariat pracowniczy w firmie Ericsson funkcjonuje od 2006 roku. Program opiera się na dobrowolnym zaangażowaniu pracowników oraz partnerstwie, jakie firma Ericsson prowadzi z organizacjami pozarządowymi, takimi jak Klub Seniora Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Pruszkowie oraz Fundacji Pomocy Osobom Niepełnosprawnym „Przyjaciel” . Ericsson w Polsce wspiera finansowo i organizacyjnie inicjatywy charytatywne.

W firmie Ericsson  dominują mężczyźni, głównie z wyższym wykształceniem technicznym. Przeważająca część pracowników pracuje w warunkach open space.

Istnieje duża potrzeba integracji pracowników wokół projektów urzeczywistniających wartości firmy: profesjonalizm, szacunek i wytrwałość. Projekty w ramach wolontariatu kierowane są głównie do najbliższego otoczenia firmy - w tym przypadku warszawskiej dzielnicy Ochota, w której Ericsson ma swoja siedzibę.

Wolontariat pracowniczy pozwala na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród najbliższego otoczenia, klientów i partnerów biznesowych, pracowników oraz potencjalnych kandydatów do pracy. Działania wolontariatu pracowniczego są częścią strategii firmy, która uwzględnia interes społeczny oraz wpływ działania firmy na środowisko naturalne.

Cele projektu:
Praktyka miała na celu integrację seniorów z Ochoty oraz dzieci z Pruszkowa z pracownikami-wolontariuszami. Praktyka miała na celu zaangażowanie do wspólnej pracy seniorów i dzieci i pokazanie, że warto stawiać na proaktywne działania.

Grupy docelowe:
14 członków Klubu Seniora Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej działającego w warszawskiej dzielnicy Ochota. W projekcie wzięło udział 8 pracowników, którzy prowadzili zajęcia.

Czas trwania projektu:
Kurs trwał przez kolejne pięć tygodni w pomieszczeniach biurowwych firmy Ericsson przy Al. Jerozolimskich 92, począwszy od 29 stycznia 2009. Zajęcia rozpoczynały się po godz. 17:00 i trwały średnio 1,5 godziny.

Opis projektu:
Pracownicy firmy Ericsson w ramach wolontariatu pracowniczego poprowadzili nieodpłatne szkolenie komputerowe dla członków Klubu Seniora działającego w warszawskiej dzielnicy Ochota. W projekcie wzięło udział 8 pracowników. Wolontariusze wspólnie przygotowali program szkolenia i kalendarz kolejnych spotkań. Kampania promocyjna dot. projektu była prowadzona w firmie za pośrednictwem Intranetu, telewizji firmowej i plakatów umieszczonych w windach.

Szkolenia zaowocowały m.in. założeniem przez seniorów skrzynek pocztowych oraz kont w popularnym serwisie społecznościowym - nasza-klasa.pl. Seniorzy nauczyli się wysłać maila wraz z załącznikiem oraz obsługi komunikatora Skype. Ponadto poznali dostępne w Internecie interaktywne mapy Google Maps.

Podsumowanie:
Firma Ericsson jest dostawcą rozwiązań telekomunikacyjnych dla polskich operatorów komórkowych. Dzięki urządzeniom firmy Ericsson operatorzy mogą świadczyć swoim klientom usługi mobilnego Internetu. Firmie Ericsson zależy na tym, aby grono użytkowników Internetu stale się zwiększało, aby dostęp do sieci uzyskali również Ci, którzy są podatni na cyfrowe wykluczenie. Poprzez projekt kursów komputerowych Ericsson zbudował wizerunek firmy działającej zgodnie ze swoją misją umożliwiania „komunikacji dla wszystkich”.

Projekt spotkał się z pozytywnym oddźwiękiem wśród kluczowych klientów firmy oraz zaowocował wzrostem rozpoznawalności marki wśród potencjalnych klientów. Pracownicy zaangażowani w projekt (szeregowi pracownicy a także reprezentujący poziom managerski) wykazali wzrost zainteresowania życiem firmy, poprawiła się integracja. Pracownicy firmy nie biorący udziału w kursach wykazywali zainteresowanie pomysłem podejmując rozmowy na temat przedsięwzięcia.

Ocena:
Sukces praktyki został zmierzony na końcu poprzez przeprowadzenie wśród seniorów testu umiejętności praktycznej obsługi komputera. Seniorzy potrafili wykonywać kolejne czynności związane z uruchomieniem i obsługą komputera takie jak logowania do swojej skrzynki email, konta w serwisie nasza-klasa, Skype i Google-Maps.

Dla bieżącego sprawdzana postępów w nauce seniorzy wykonywali również prace domowe, które przesyłali na ustalony adres email.

Kafejka internetowa dla seniorów
Ericsson w Polsce zainicjował pomysł stworzenia w siedzibie Klubu Seniora kafejki internetowej - miejsca w którym ponad 400 członków Klubu Seniora mogłoby mieć dostęp do sieci. Firma zakupiła dwa nowe komputery i przekazała je nieodpłatnie Klubowi Seniora. Ericsson zainteresował pomysłem kafejki internetowej inne firmy. Microsoft Sp. z o.o. przekazał systemy operacyjne dla zakupionych komputerów a Telekomunikacja Polska S.A. nieodpłatnie zapewni na 2 lata łącze internetowe. Otwarcie kafejki internetowej nastąpi w lutym 2010 roku.

Więcej informacji na temat praktyki:

Marcin Dulnik
Koordynator wolontariatu pracowniczego
Ericsson Sp. z o.o.o
marcin.dulnik@ericsson.com
tel. 0 608009100

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin