poniedziałek, 8 grudnia, 2025
Strona głównaRaportyKonsumenci cenią marki, które słuchają swoich klientów. Raport Deloitte

Konsumenci cenią marki, które słuchają swoich klientów. Raport Deloitte

Ponad 60 proc. konsumentów najbardziej szanuje marki, które aktywnie słuchają swoich klientów, a 56 proc. – te, które dają poczucie wyjątkowości i bycia docenionym – pokazuje raport „Brand Connection – The Age of Meaningful Brands”. Firma Deloitte zaprezentowała wyniki badania podczas konferencji w Mediolanie.

Autorzy badania zauważają, że w globalnym kontekście, naznaczonym niepewnością i brakiem zaufania, marki wciąż pozostają punktem odniesienia dla konsumentów. 43,1 proc. badanych deklaruje zaufanie do lokalnych firm handlowych – w ciągu ostatnich pięciu lat odsetek ten wzrósł o 28,6 proc. W przypadku małych i niszowych marek zaufanie wynosi obecnie 39 proc. (wzrost o 29,2 proc.), natomiast w przypadku dużych marek 36,9 proc. (wzrost o 20,1 proc.). Największym optymizmem wykazują się młodzi konsumenci – deklarują oni większe zaufanie zarówno do marek niszowych (51 proc. obecnie), jak i do dużych marek (58,2 proc.).

Raport pokazuje, że konsumenci coraz większą wartość przypisują firmom o wyraźnej tożsamości, autentycznej narracji i bezpośrednich relacjach z klientami. W ostatnich latach marki umocniły swoją pozycję – szczególnie te mniejsze.

Marka gwarancją jakości i niezawodności

60 proc. badanych deklaruje, że marka nadal stanowi dla nich gwarancję jakości i niezawodności. Jest również punktem odniesienia przy podejmowaniu szybkich i pewnych decyzji – co podkreśla 52,3 proc. respondentów. Z kolei 54,8 proc. konsumentów uważa, że marki „potrafią sprawić, że marzą”. 52,1 proc. ankietowanych wskazuje, że częste korzystanie z produktów danej marki oraz ich obecność w codziennym życiu sprzyjają tworzeniu głębszej więzi emocjonalnej – marka staje się dla nich ważną częścią codzienności.

Obecność marki w życiu codziennym najważniejszym czynnikiem budowania więzi

Z raportu wynika, że dla 62 proc. konsumentów związek z marką stanowi codzienną wartość praktyczną. 57,3 proc. twierdzi, że relacja ta rezonuje z nimi emocjonalnie. Dla 55,8 proc. związek z marką buduje poczucie wspólnoty i przynależności, dla 55,1 proc. wspólnych wartości, a 51,5 proc. – sprzyja odkrywaniu nowych doświadczeń.

Najważniejszym czynnikiem budowania więzi z konsumentami jest obecność marki w ich życiu codziennym. Klienci doceniają marki, które upraszczają życie (63,8 proc.), gwarantują jakość (63,6 proc.) i są autentyczne, pozostając wierne swoim wartościom (62,2 proc.).

Najbardziej cenione marki to te, które przywołują wspomnienia i odzwierciedlają wartości

Konsumenci najbardziej cenią marki, które potrafią wywoływać wspomnienia (60,5%), dostarczać rozrywki (58,4 proc.) oraz przyczyniać się do dobrostanu i zdrowia emocjonalnego (56,9 proc.).

Dla 60,6 proc. badanych najbardziej wartościowymi markami są te, które aktywnie „słuchają” swoich klientów, a dla 56 proc. te, które dają poczucie wyjątkowości i docenienia. Te aspekty, w połączeniu z komponentem emocjonalnym, są szczególnie ważne w grupie 18-34 lata (58,5 proc.), dla której marka stanowi też narzędzie przynależności społecznej i uczestnictwa w określonej wspólnocie.

Więź między marką a konsumentem wzmacnia się, gdy jest postrzegana jako autentyczna i spójna, a także, gdy staje się „zwierciadłem wartości” swoich klientów” (56,3 proc.). Badani chcą też, aby marki pomagały im wyrażać swoją osobowość i przekonania (54 proc.).

„Być relewantnym brandem oznacza zajmować autentyczne i znaczące miejsce w życiu ludzi – rezonować z ich wartościami, potrzebami i emocjami. Rola marki zaczyna się od poczucia przynależności, od przekonania, że dana marka »rozumie« coś o nas – nasz styl życia, pragnienia czy sposób patrzenia na świat” – komentuje Andrea Laurenza, Consumer Industry Leader, Deloitte Central Mediterranean.

O badaniu:

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Deloitte na próbie ponad 7 tys. konsumentów z siedmiu krajów (Włochy, Francja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Chiny, Japonia i Zjednoczone Emiraty Arabskie)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj