Ponad 60 proc. konsumentów najbardziej szanuje marki, które aktywnie słuchają swoich klientów, a 56 proc. – te, które dają poczucie wyjątkowości i bycia docenionym – pokazuje raport „Brand Connection – The Age of Meaningful Brands”. Firma Deloitte zaprezentowała wyniki badania podczas konferencji w Mediolanie.
Autorzy badania zauważają, że w globalnym kontekście, naznaczonym niepewnością i brakiem zaufania, marki wciąż pozostają punktem odniesienia dla konsumentów. 43,1 proc. badanych deklaruje zaufanie do lokalnych firm handlowych – w ciągu ostatnich pięciu lat odsetek ten wzrósł o 28,6 proc. W przypadku małych i niszowych marek zaufanie wynosi obecnie 39 proc. (wzrost o 29,2 proc.), natomiast w przypadku dużych marek 36,9 proc. (wzrost o 20,1 proc.). Największym optymizmem wykazują się młodzi konsumenci – deklarują oni większe zaufanie zarówno do marek niszowych (51 proc. obecnie), jak i do dużych marek (58,2 proc.).
Raport pokazuje, że konsumenci coraz większą wartość przypisują firmom o wyraźnej tożsamości, autentycznej narracji i bezpośrednich relacjach z klientami. W ostatnich latach marki umocniły swoją pozycję – szczególnie te mniejsze.
Marka gwarancją jakości i niezawodności
60 proc. badanych deklaruje, że marka nadal stanowi dla nich gwarancję jakości i niezawodności. Jest również punktem odniesienia przy podejmowaniu szybkich i pewnych decyzji – co podkreśla 52,3 proc. respondentów. Z kolei 54,8 proc. konsumentów uważa, że marki „potrafią sprawić, że marzą”. 52,1 proc. ankietowanych wskazuje, że częste korzystanie z produktów danej marki oraz ich obecność w codziennym życiu sprzyjają tworzeniu głębszej więzi emocjonalnej – marka staje się dla nich ważną częścią codzienności.
Obecność marki w życiu codziennym najważniejszym czynnikiem budowania więzi
Z raportu wynika, że dla 62 proc. konsumentów związek z marką stanowi codzienną wartość praktyczną. 57,3 proc. twierdzi, że relacja ta rezonuje z nimi emocjonalnie. Dla 55,8 proc. związek z marką buduje poczucie wspólnoty i przynależności, dla 55,1 proc. wspólnych wartości, a 51,5 proc. – sprzyja odkrywaniu nowych doświadczeń.
Najważniejszym czynnikiem budowania więzi z konsumentami jest obecność marki w ich życiu codziennym. Klienci doceniają marki, które upraszczają życie (63,8 proc.), gwarantują jakość (63,6 proc.) i są autentyczne, pozostając wierne swoim wartościom (62,2 proc.).
Najbardziej cenione marki to te, które przywołują wspomnienia i odzwierciedlają wartości
Konsumenci najbardziej cenią marki, które potrafią wywoływać wspomnienia (60,5%), dostarczać rozrywki (58,4 proc.) oraz przyczyniać się do dobrostanu i zdrowia emocjonalnego (56,9 proc.).
Dla 60,6 proc. badanych najbardziej wartościowymi markami są te, które aktywnie „słuchają” swoich klientów, a dla 56 proc. te, które dają poczucie wyjątkowości i docenienia. Te aspekty, w połączeniu z komponentem emocjonalnym, są szczególnie ważne w grupie 18-34 lata (58,5 proc.), dla której marka stanowi też narzędzie przynależności społecznej i uczestnictwa w określonej wspólnocie.
Więź między marką a konsumentem wzmacnia się, gdy jest postrzegana jako autentyczna i spójna, a także, gdy staje się „zwierciadłem wartości” swoich klientów” (56,3 proc.). Badani chcą też, aby marki pomagały im wyrażać swoją osobowość i przekonania (54 proc.).
„Być relewantnym brandem oznacza zajmować autentyczne i znaczące miejsce w życiu ludzi – rezonować z ich wartościami, potrzebami i emocjami. Rola marki zaczyna się od poczucia przynależności, od przekonania, że dana marka »rozumie« coś o nas – nasz styl życia, pragnienia czy sposób patrzenia na świat” – komentuje Andrea Laurenza, Consumer Industry Leader, Deloitte Central Mediterranean.
O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Deloitte na próbie ponad 7 tys. konsumentów z siedmiu krajów (Włochy, Francja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Chiny, Japonia i Zjednoczone Emiraty Arabskie)


