72 proc. Polaków decyduje się na ograniczenie korzystania z internetu i social mediów podczas wakacji – pokazuje badanie On Board Think Kong przeprowadzone we współpracy z SW Research.
Jak podkreślają twórcy analizy, w świecie, w którym spędzanie wiele godzin dziennie przed ekranem jest normą, detoks cyfrowy staje się realną potrzebą zadbania o swoje zdrowie psychiczne i odzyskania kontroli nad własnym czasem. Coraz więcej psychologów zaleca odcięcie się od urządzeń elektronicznych jako formę terapii i warunek podtrzymania dobrostanu. Przerwa od ekranów zmniejsza bowiem poziom stresu, poprawia jakość snu, zwiększa zdolność koncentracji oraz wspiera zdrowie emocjonalne.
Z badania wynika, że na ograniczenie aktywności online podczas wakacji w największym stopniu decydują się osoby z regionu północno-zachodniego (województwa lubuskie, zachodniopomorskie i wielkopolskie) (82 proc.). Z kolei w województwie mazowieckim odsetek ten jest najniższy (66 proc.). Największy kontrast w odpowiedziach jest widoczny między regionami południowo-zachodnimi (województwo dolnośląskie i opolskie), a południowymi (województwo małopolskie i śląskie) – aż 54 proc. mieszkańców pierwszego z wymienionych obszarów geograficznych uważa, że urlop bez dostępu do internetu byłby lepszy, podczas gdy opinię tę podziela zaledwie 39 proc. osób pochodzących z drugiego z nich.
Aż 33,8 proc. badanych zadeklarowało, że zdecydowanie ogranicza czas online podczas wakacji. 21,3 proc. respondentów zapewniło, że urlop to czas, kiedy niemal całkowicie rezygnują z korzystania z social mediów i internetu. 16,9 proc. osób ogranicza ten czas tylko trochę. Zaledwie 4 proc. ankietowanych przyznało natomiast, że podczas wakacji używa internetu więcej niż zwykle.
Badanie pokazuje, że osoby decydujące się na cyfrowy detoks podczas wakacji częściej sięgają po książki (44 proc.), oglądają telewizję lub filmy w serwisach streamingowych (27 proc.) czy słuchają podcastów (15 proc.). 44 proc. ankietowanych stwierdziło, że urlop bez internetu byłby lepszy. 24 proc. respondentów uważa zupełnie odwrotnie, a 32 proc. nie ma na ten temat zdania. (ao)
O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI w dniach 24–25 czerwca 2025 r. na ogólnopolskiej próbie 816 dorosłych Polaków. Próba została zweryfikowana i zważona pod względem płci, wieku oraz wielkości miejscowości




