piątek, 5 grudnia, 2025
Strona głównaRaportyPolskie firmy deklarują pozytywne podejście do AI, ale tylko 7 proc. wykorzystuje...

Polskie firmy deklarują pozytywne podejście do AI, ale tylko 7 proc. wykorzystuje tę technologię

Wśród polskich firm dominuje pozytywne podejście do sztucznej inteligencji. Jednak w rzeczywistości zaledwie 7 proc. z nich wykorzystuje rozwiązania tej technologii w swoich działaniach. Raport OVHcloud pokazuje, jak przedsiębiorstwa podchodzą do AI.

Badanie „(Nie)gotowi na AI – między hype’em a wdrożeniem, czyli co naprawdę robią polskie firmy” przedstawia, jak wygląda stan wdrożeń sztucznej inteligencji w Polsce. 75 proc. przedsiębiorstw deklaruje pozytywne nastawienie względem tej technologii, ale na faktyczne korzystanie z niej decyduje się zaledwie 7 proc. badanych. 47 proc. wybiera postawę wyczekiwania i obserwowania rozwoju sytuacji.

Dla dużych firm, które zatrudniają ponad 249 pracowników, AI to przede wszystkim szansa na poprawę działań w obszarze analizy danych i bussiness inteligence (72 proc.). Wśród wymienianych korzyści pojawia się także automatyzacja procesów biurowych (62 proc.) czy wykorzystanie chatbotów do obsługi klienta (57 proc.). Te pozytywne aspekty pozwalają na zwiększenie efektywności, skupienie się na elementach bardziej wymagających, a także wpływają na generowanie oszczędności i wykorzystanie pełni potencjału zespołów. Średnie przedsiębiorstwa zwracają uwagę na korzyści w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw (43 proc.). Zauważalne jest różnorodne podejście – większe podmioty podkreślają wsparcie strategiczne, a mniejsze efektywność operacyjną.

Przed implementacją AI przedsiębiorstwa powstrzymuje brak kompetencji w zespołach (43 proc.). 42 proc. wymienia trudności w integracji z istniejącymi systemami oraz ograniczenia systemowe. Dla 36 proc. przeciwwskazaniem są bariery technologiczne, dla 30 proc. problemy z jakością i dostępnością danych, a 28 proc. wskazuje na opór ze strony pracowników.

„Pragmatyczny stosunek polskiego biznesu wobec AI cechuje ostrożność, zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa danych i czynnika ludzkiego. Świadczy to o dojrzałości polskiego rynku, ale też o punkcie krytycznym, w którym się znajdujemy, gdy komunikowany entuzjazm wyprzedza faktyczny poziom wdrożeń” – zaznacza Tomasz Sobol, Deputy Marketing Director Central & Eastern Europe w OVHcloud.

Dla 67 proc. ankietowanych o wyborze technologii AI decyduje bezpieczeństwo danych. Ten czynnik jest ważniejszy od elastyczności, integracji czy kosztów. 87 proc. zapewnia, że wzięłoby pod uwagę dostawcę usług sztucznej inteligencji z Polski lub kraju UE, gdyby nastąpiły trudności z dostępem do tej technologii z USA. Z pomocy partnerów strategicznych korzysta 57 proc. firm, a 43 proc. decyduje się na modele bezpośrednio dopasowane do ich oczekiwań.

Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że 61 proc. ankietowanych potrzebuje inwestycji w infrastrukturę, 60 proc. w cyberbezpieczeństwo, a 59 proc. wymaga rozwoju kompetencji i zmiany kultury organizacyjnej. (km)

O badaniu:
Badanie w maju 2025 roku zostało przeprowadzone przez PMR by Hume’s na grupie 153 średnich (od 50 do 249 pracowników) i dużych (250+ pracowników) firm działających w Polsce

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj