Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) zrealizował ogólnopolskie badanie opinii na temat napojów bezalkoholowych. Wśród kluczowych wniosków płynących z opublikowanego pod koniec kwietnia 2025 roku raportu wynika, że Polacy wskazują przede wszystkim na trudności w odróżnianiu opakowań piw alkoholowych i bezalkoholowych oraz problem sprzedaży tego typu produktów osobom nieletnim. Okazuje się również, że ponad połowa badanych opowiada się za całkowitym zakazem reklam dla całej kategorii piw.
Polacy mylą piwa bezalkoholowe z tymi z zawartością alkoholu?
Raport IBRiS ujawnia, że odróżnienie napojów bezalkoholowych od ich alkoholowych odpowiedników sprawia trudność polskim konsumentom. Jak wynika z badania, nawet co trzeciej osobie, która w roku poprzedzającym badanie kupowała napoje bezalkoholowe, zdarzyło się pomylić podczas zakupów. Ponadto co drugi respondent twierdzi, że łatwo jest pomylić opakowanie produktów bezalkoholowych z ich alkoholowymi odpowiednikami – dotyczy to zarówno piwa, jak i wina.

Źródło: IBRiS
Według badanych należałoby wyraźniej oznaczać produkty typu „0%” – 69 proc. respondentów wskazało na taką potrzebę. Trzech na czterech respondentów uważa, że napoje bezalkoholowe powinny mieć zupełnie inne etykiety i opakowania niż ich alkoholowe odpowiedniki – potrzeby te zgłaszane były zwłaszcza przez osoby starsze oraz osoby posiadające prawo jazdy.
NIE dla reklam piwa
Według badanych również w przypadku reklam piw nie zawsze jest jasne, czy dotyczą one produktów alkoholowych czy bezalkoholowych – 28 proc. badanych wskazało, że miało problem z rozróżnieniem. Ponadto 62 proc. respondentów twierdzi, że reklamowanie piwa bezalkoholowego sprawia, że wydaje się ono produktem bezpiecznym lub przynajmniej obojętnym dla zdrowia.

Źródło: IBRiS
Jak wynika z badania IBRiS, większość Polaków opowiada się za całkowitym zakazem reklamowania wyrobów alkoholowych – odsetek ten wynosi 61 proc. W przypadku reklamowania piwa bezalkoholowego badani są nieco mniej restrykcyjni – w dalszym ciągu jednak 51 proc. popiera zakaz.

Źródło: IBRiS
NIE dla sprzedaży napojów bezalkoholowych nieletnim
Raport potwierdza również, że produkty „0%” są łatwo dostępne dla dzieci i młodzieży. Niemal 40 proc. badanych Polaków przyznało, że było świadkiem sytuacji, w której nieletni kupowali lub spożywali napoje bezalkoholowe. W ich ocenie piwo bezalkoholowe jawi się jako produkt dostępny i atrakcyjny dla dzieci i młodzieży.
Zdecydowana większość respondentów wskazuje na negatywne skutki obecności napojów bezalkoholowych w życiu nieletnich. Według badanych dostępność napojów bezalkoholowych dla osób, które nie ukończyły 18 roku życia, może skutkować:
- przyzwyczajaniem dzieci i młodzieży do smaku alkoholu – 70 proc.,
- zachęcaniem do sięgania po alkohol w przyszłości – 69 proc.,
- narażaniem na uzależnienie od alkoholu w przyszłości – 64 proc.,
- przyczynianiem się do wcześniejszej inicjacji alkoholowej – 64 proc.,
- zwiększoną akceptacją dla spożywania alkoholu – 61 proc.
W związku z tym większość respondentów (niemal 70 proc.) jest zdania, że sprzedaż produktów typu „0%” osobom poniżej 18 roku życia również powinna być zakazana. (kn)
O badaniu
Badanie zrealizowano w marcu 2025 roku metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) na ogólnopolskiej grupie (N=1000) osób powyżej 18 roku życia. W trakcie rozmów pytano Polaków o ich stosunek do piw bezalkoholowych


