Które kobiety w Polsce cieszą się największą rozpoznawalnością, realnie wpływają na debatę publiczną, są cytowane w mediach i śledzone przez miliony w internecie? Odpowiedź na to pytanie przynosi ranking najcenniejszych kobiecych marek osobistych, przygotowany przez magazyn „Forbes Women” i Instytut Monitorowania Mediów. Zestawienie prezentuje setkę medialnych rekordzistek: liderek w dziedzinach sportu, kultury, show-biznesu, mediów i biznesu.
Po raz kolejny liderką rankingu okazała się Iga Świątek – w tym roku z wartością 2,1 mld zł. Tenisistka na miejscu pierwszym znalazła się także w latach 2021, 2022, 2023 i 2024. Drugie miejsce należy do Anny Lewandowskiej, której markę osobistą wyceniono na 288,5 mln zł. Podium zamyka z kolei Magda Linette z wartością 285 mln zł.
Aktualny ranking najcenniejszych marek osobistych kobiet w Polsce został opublikowany w najnowszym wydaniu magazynu „Forbes Women”, które pojawiło się na rynku 18 czerwca 2025 roku.
W szóstej edycji zestawienia powtórzyło się 70 nazwisk z zeszłego roku, 30 kobiet dołączyło z kolei do rankingu. „Tegoroczny ranking pokazuje, że kobiece marki osobiste mają coraz większą siłę. Łączna wartość całej setki wzrosła z 12,6 mld zł w 2024 roku do 13,1 mld zł w 2025 roku” – podkreśla Monika Ezman, dyrektorka centrum zarządzania jakością i działu analiz, członkini zarządu Instytutu Monitorowania Mediów. Najwyżej spośród nowych nazwisk w zestawieniu znalazły się polskie olimpijki – Aleksandra Mirosław i Julia Szeremeta – dodaje Ezman.
Choć w czołówce tegorocznego rankingu najcenniejszych kobiecych marek osobistych wyraźnie widać dominację nazwisk związanych ze sportem, to w całym zestawieniu pojawiło się najwięcej kobiet ze świata muzyki.
Autor rankingu Piotr Zieliński przypomina, że w premierowym zestawieniu, które ukazało się w 2020 roku, na pierwszym miejscu znalazła się Olga Tokarczuk – pisarka i laureatka Nagrody Nobla. „To właśnie ta nagroda miała w tamtym czasie kluczowy wpływ na jej pozycję, znacznie zwiększając zainteresowanie mediów i wzmocnienie jej wizerunku jako jednej z najważniejszych postaci polskiej kultury” – zauważa. „Od tego czasu ranking nie tylko śledzi zmiany w medialnej obecności kobiet, ale też pokazuje, kto rzeczywiście buduje trwałą, rozpoznawalną markę i ma realny wpływ na opinię publiczną” – dodaje Zieliński.
Z rankingiem można zapoznać się na stronie. (mb)