„Specjaliści ds. PR muszą posiadać unikalną kombinację umiejętności i wiedzy (…). Komunikacja energetyczna nigdy nie dotyczy tylko jednej rzeczy ani jednego punktu widzenia” – czytamy we wstępie do raportu „What Energy Companies Want From PR Professionals”.
Aby lepiej zrozumieć wymagania tej branży, Energy Leadership Platform (thinktank utworzony przez Chartered Institute of Public Relations z myślą o zaangażowaniu się w kwestie istotne dla przemysłu energetycznego oraz pokazaniu wartości wartości PR-u w zarządzaniu strategicznym) zapytało osoby na funkcjach wykonawczych w branży energetycznej, jakich umiejętności oczekują od PR-owców. Badanie przeprowadzono na próbie ponad 150 osób na przełomie kwietnia i maja 2019 roku.
Jak podaje cipr.co.uk, ważnym czynnikiem w badaniu był fakt, że odpowiadali jedynie eksperci z branży energetycznej, którzy współpracują ze specjalistami ds. PR, jednak sami nie posiadają wykształcenia i doświadczenia PR-owego. To działanie miało zapewnić, że odpowiedzi respondentów bazują wyłącznie na podstawie ich doświadczenia z pracy ze specjalistami ds. komunikacji.
Wiedza branżowa
Potrzeba „wiedzy branżowej” okazała się najważniejszą z umiejętności według respondentów, mimo że nie pojawia się ona w wykazie umiejętności w Global Alliance w ramach „Global Body of Knowledge”. Specjalista powinien być świadomy kluczowych problemów i wyzwań w sektorze, którym się zajmuje.
Pisanie i umiejętności werbalne
Umiejętność jasnej komunikacji jest postrzegana jako warunek prowadzenia dobrego PR-u w branży energetycznej. Pisanie i jasne artykułowanie myśli są szczególnie ważne w udostępnianiu odbiorcom treści często skomplikowanych i wysoce technicznych. Oprócz tego istotne są także umiejętności negocjacyjne i te związane z wystąpieniami publicznymi.
Myślenie strategiczne, planowanie i rozwiązywanie problemów
Osoby zajmujące się PR-em energetycznym muszą być w stanie myśleć strategicznie. Specjaliści powinni nie tylko słuchać rynku i swoich klientów, ale także mieć dociekliwy umysł, aby móc skonsolidować różne poglądy, identyfikować liderów opinii albo samodzielnie prowokować branżę do myślenia.
Komunikacja interpersonalna i zarządzanie relacjami
Odpowiedzi badanych pokazują również, że skuteczni PR-owcy powinni zaczynać od słuchania tego, co mają do powiedzenia ich społeczności, a nie od przekazywania, co firmy sądzą, że powinny usłyszeć.
Analiza i zaangażowanie interesariuszy
Firmy energetyczne działają na całym świecie, wiele z nich na obszarach odizolowanych lub wiejskich. Praktykujący PR-owcy muszą dokładnie zapoznać się z kulturą pracy swoich klientów, regionów i społeczności, by pełnić funkcję łączników między odbiorcami a producentami.
Zarządzanie reputacją
Strategia komunikacyjna powinna opierać się na przejrzystości, etyce i wzajemnym zrozumieniu. Zarządzanie kryzysowe ma ogromne znaczenie dla wszystkich organizacji – rola PR-u jest teraz jeszcze bardziej istotna, ponieważ branża musi walczyć z innymi stronami, takimi jak media konwencjonalne i społecznościowe.
Budowanie zaufania
Według źródła, podobnie jak w przypadku wielu instytucji, w sektorze energetycznym występuje deficyt zaufania. PR energetyczny musi więc przedstawiać wyważony obraz roli, jaką każde źródło energii odgrywa w zapewnianiu zrównoważonej przyszłości energetycznej.
Z odpowiedzi respondentów wynika, że dogłębne zrozumienie sektora i zdolność do skutecznego działania w ramach PR-u energetycznego nie będą możliwe bez przeprowadzania badań i analiz. PR jest uznawany za strategiczną dyscyplinę zarządzania. Badani sugerują również, że chociaż tradycyjne relacje z mediami – i coraz bardziej relacje z mediami społecznościowymi – są wartościowym narzędziem, to w energetyce bardziej cenione są: wiedza branżowa, planowanie strategiczne, umiejętność rozwiązywania problemów, inteligencja emocjonalna i przenikliwość biznesowa.
Pełny raport z opisem pożądanych umiejętności dostępny jest na stronie. (kd)