Użytkownicy Instagrama i Facebooka w Unii Europejskiej mają wkrótce zyskać możliwość ograniczenia personalizowanych reklam. To wynik nałożenia na Metę grzywny w wysokości 266 mln dol. za model reklamowy „zgoda lub płatność” w kwietniu 2025 roku – informuje theverge.com.
Jak czytamy, Meta ma dostosować się do unijnych przepisów technologicznych. Komisja Europejska ogłosiła, że nowe opcje reklamowe zostaną wprowadzone w styczniu 2026 roku. Jak twierdzi KE, jest to „pierwszy raz, kiedy taka opcja będzie oferowana w sieciach społecznościowych Meta”.
Meta ma umożliwić użytkownikom realny wybór między wyrażeniem zgody na udostępnianie wszystkich swoich danych i oglądaniem w pełni spersonalizowanych reklam a udostępnieniem mniejszej ilości danych osobowych w celu korzystania z przekazów marketingowych bardziej ograniczonych pod względem personalizacji.
Źródło podaje, że nadchodzące zmiany są wynikiem „bliskiego dialogu” między UE a Metą, a wspólnota oceni, jak nowy model reklam zostanie przyjęty i jaki będzie jego wpływ na użytkowników po wprowadzeniu go w przyszłym miesiącu.
Nowe opcje reklamowe są wprowadzane w odpowiedzi na nałożenie na Metę grzywny w wysokości 200 mln euro (ok. 266 mln dol.) w kwietniu 2025 roku. Powodem było za naruszenie ustawy o rynkach cyfrowych (DMA), która nakłada na firmy obowiązek dania konsumentom wyboru co ilości danych udostępnianych do wykorzystywania w celach reklamowych – przypomina theverge.com. Karę nałożono po tym, jak Facebook i Instagram zmusiły użytkowników do uiszczenia opłaty abonamentowej za usuwanie reklam lub do wyrażenia zgody na wykorzystywanie ich danych osobowych w celach reklamowych – czytamy dalej. (mb)
Źródło: theverge.com, Facebook and Instagram will let European users see fewer personal ads, Jess Weatherbed, 08.12.2025


