.

 

Co czytają PR-owcy?

dodano: 
14.08.2019
komentarzy: 
0

W ostatnich dniach sezonu wakacyjnego na PRoto.pl przedstawimy propozycje książek zarówno poświęconych marketingowi, komunikacji i public relations, jak i tych zupełnie niebranżowych. Wielu specjalistów z branży przesłało do naszej redakcji propozycje lektur idealnych na lato, które ich zdaniem zasługują na uwagę.

Dzisiaj przedstawiamy pierwsze książkowe rekomendacje, których udzielają Anna Miotk i Paweł Modzelewski.

Anna Miotk, dyrektor ds. komunikacji w firmie Polskie Badania Internetu:

1. „Przyszłość naszej wolności” – Jean Herve-Lorenzi, Mickael Berrebi

Krytyka apologii rozwoju technologicznego i utopii technologicznych. Autorzy analizują, jak wyglądały pierwotne oczekiwania względem mediów społecznościowych i co z tych oczekiwań tak naprawdę pozostało. Zmusza do krytycznego namysłu nad mediami społecznościowymi.

2. „Pieszo i beztrosko” – Bonnie Smith Whitehouse

Ta książka może stać się nieodłącznym towarzyszem letnich wędrówek, jeśli ktoś chciałby praktykować spacerowanie w sposób świadomy. Autorka, opierając się na różnych badaniach, dowodzi, że spacer jest jednym z najprostszych i danych wszystkim ludziom narzędzi kreatywnych. Nie dość, że pomaga się zregenerować, zrelaksować, to także może się przyczynić do rozwiązywania twórczych problemów. Do tego jest przepięknie wydana.

3. „Porozmawiajmy o czymś przyjemniejszym” – Roz Chast

Graficzka New Yorkera postanowiła podzielić się historią o odchodzeniu jej rodziców – więc zilustrowała ją. Powstał słodko-gorzki, pełen subtelnego, ironicznego humoru, a zarazem emocji i ciepła komiks o córce i jej relacjach z coraz bardziej niedołężniejącymi rodzicami. Pozwala oswoić trudną sytuację.

4. „Na marne” – Marta Sapała

To zbiór reportaży, których wspólnym tematem jest marnowanie żywności. Autora postanowiła wszechstronnie zbadać temat – rozmawiała z przedstawicielami różnych typów przedsiębiorstw i organizacji związanych z przetwarzaniem żywności, odwiedzała kontenery razem z osobami pozyskującymi z nich resztki jedzenia czy prowadziła eksperymenty z rodziną i znajomymi. W dobie intensywnej debaty nad globalnym ociepleniem i wpływem na nie naszych konsumenckich nawyków ta książka może się stać pierwszym impulsem do wprowadzenia zmian w swoim życiu.

5. „Kult” – Łukasz Orbitowski

Świetna, wciągająca powieść o uzdrowicielu z Oławy. Bohater książki miał swój pierwowzór i widać, że autor wykonał solidny research. Równocześnie stworzył pełnokrwistą opowieść z wyrazistymi bohaterami, licznymi konfliktami i schyłkiem PRL w tle. Dla rozrywki.

Paweł Modzelewski, Head of Strategy w 24/7Communication:

1. „Epic Content Marketing” – Joe Pulizzi

Autor jest niekwestionowanym guru, jeśli chodzi o dyskusję o content marketingu, a książka „Epic Content Marketing” powinna stanowić podstawowy podręcznik dla każdego, kto chciałby zgłębić tytułowy temat. Stanowi obszerny przewodnik na temat tego, jak skutecznie zaadaptować organizację do funkcjonowania w nowym środowisku konsumpcji treści. W tej pozycji wyjątkowo cenię bardzo praktyczne podejście do tytułowego zagadnienia, bez zbędnych parafraz oczywistych prawd. Można w niej znaleźć solidne uzasadnienia tego, w jaki sposób treść powinna napędzać nasze wysiłki związane ze sprzedażą. Wykorzystując content marketing, Pulizzi skutecznie uchwycił, dlaczego opowiadanie historii i dostosowanie treści do odbiorców oparte na długofalowych działaniach, jest obecnie clue funkcjonowania każdej marki. Cenię w tej książce bardzo logiczne zorganizowanie treści – począwszy od uzasadnienia przyjęcia optymalnej strategii, książka przechodzi przez proces tworzenia treści, skupia się na tym, które treści działają dobrze i jak budować sieć dystrybucji. Kończy się zgłębieniem zagadnienia pomiaru oraz przedstawieniem ról w organizacji. Dodatkowo, czytelnik dostaje wiele ciekawych przykładów oraz charakterystyczny, pozbawiony zbędnego nadęcia sposób narracji autora. Jako argument ostateczny niech posłuży fakt, że pierwsze wydanie powstało pięć (!) lat temu i, o dziwo, wciąż jest to najlepsza pozycja w tej dziedzinie.

2. „Homo Deus. Krótka historia jutra” – Yuval Noah Harari

Doskonała pozycja dla osób, które chciałyby w łatwy, ale też niezwykle logiczny sposób połączyć ze sobą wiele zjawisk, które kształtują współczesną cywilizację i znaleźć odpowiedzi na pytanie, dokąd one nas zaprowadzą. Książka kontynuuje styl przedstawiony w jego poprzedniej książce „Sapiens. Od zwierząt do bogów”: sprytne, pełne humoru, inteligentne analogie i przenikliwe przemierzanie ludzkiej historii, kultury i technologii. Autor przeprowadza nas przez wiele elementów, które pozwalają mocniej zrozumieć naszą cywilizację. Zaczyna od zbadania trzech głównych przyczyn ludzkiej nędzy na przestrzeni wieków – choroby, głodu i wojny – i szeroko mówi o tym, w jaki sposób rozwój technologiczny, liberalne instytucje polityczne i kulturowe oraz wolność gospodarcza doprowadziły do znacznej redukcji każdego z tych zjawisk. Podstawowym założeniem autora jest to, że nauka i technologia w połączeniu ze wspólnym poczuciem moralności stworzyły solidne podstawy naszej cywilizacji. Niemniej, przedstawia też wniosek, że nasza wypracowana wolność i łatwość życia jest teraz przewrotnie zagrożona przez te same siły, które to umożliwiły – wskazując technologię i globalizację – ze sztuczną inteligencją i machine learningiem na czele. Książkę się doskonale czyta, jedyny zgrzyt jaki miałem, to fakt, że Harari jest antropolgiem, a nie inżynierem czy biologiem, i odnosiłem wrażenie, że techniczne aspekty opisywanych zjawisk potraktował dosyć powierzchownie.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin