Polskim firmom z odpowiedzialnością jest do twarzy
W międzynarodowych korporacjach CSR – zarówno na poziomie globalnym, jak i lokalnym – stał się nieodłączną częścią biznesowej strategii firmy. W ostatnich latach ten trend widać także w Polsce – informuje Rzeczpospolita.
Jak czytamy w dzienniku, niemal każda ze znanych, dbających o swój wizerunek firm na świecie, obok raportów finansowych publikuje dziś specjalne raporty CSR. Z analizy firmy doradczej KPMG wynika, że w 2011 r. już 95 proc. międzynarodowych korporacji mogło się pochwalić taką publikacją. Rok wcześniej – 83 proc. Według Anity Błaszczak z Rz nie powinno to dziwić, „bo duże spółki mają zarówno zagranicznych inwestorów, jak i kontrahentów, którzy pytają także o ich społeczną odpowiedzialność”. Pozytywne zmiany najlepiej obrazuje jej zdaniem konkurs na najlepsze polskie raporty społeczne, który od 2007 r. organizuje Forum Odpowiedzialnego Biznesu wraz z firmą doradczo-audytorską PwC. W ostatniej, piątej już edycji, rywalizowało 28 firm, podczas gdy na samym początku (1 edycja) startowało ich zaledwie 11. Jak zauważa autorka tekstu, firmy coraz chętniej chwalą się swoimi działaniami CSR – i to nie tylko przed jury konkursu. Spółka Danone opublikowała np. niedawno audiobook „CSR dla zabieganych” z krótszą, mobilną wersją swego raportu społecznego, który w ostatniej edycji konkursu zdobył nagrodę internautów. Wysłuchało go kilkaset osób – donosi dziennik.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przygotowała raport, zgodnie z którym polskie firmy za najważniejsze dla swego rozwoju, spośród siedmiu obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu, uznają relacje z konsumentami, pracownikami, oraz organizację pracy w firmie i uczciwe praktyki rynkowe. Mniej istotne okazały się kwestie praw człowieka, ochrona środowiska, czy zaangażowanie społeczne. Czym najchętniej zajmują się firmy? Zazwyczaj angażują się w działania społeczne, biorą też na siebie rolę mecenasów kultury lub edukują. W tej ostatniej dziedzinie najaktywniejsze są banki, na czele z NBP, który m.in. prowadzi specjalny portal edukacji ekonomicznej i finansuje dodatki ekonomiczne w prasie. W siłę rośnie także ostatnio wolontariat pracowniczy, który łączy zaangażowanie pracowników z konkretną działalnością na rzecz lokalnych środowisk. (es)