czwartek, 12 czerwca, 2025
Strona głównaAktualnościZe świataShein stosuje „szkodliwe praktyki” wobec konsumentów? Komisja Europejska otrzymała skargę

Shein stosuje „szkodliwe praktyki” wobec konsumentów? Komisja Europejska otrzymała skargę

Organizacje konsumenckie z 21 krajów złożyły formalną skargę do władz Unii Europejskiej na chińską markę fast fashion Shein. Według nich firma stosuje „szkodliwe praktyki”, w tym „zawstydzanie” klientów mające na celu nakłonienie ich do kupowania więcej, niż są w stanie zapłacić – podaje theguardian.com.

Europejska Organizacja Konsumencka (BEUC) przekazała Komisji Europejskiej 29-stronicowy dokument, w którym zebrała przykłady stosowania przez Shein „szkodliwych praktyk” (dark patterns), czyli zwodniczych technik mających na celu wymuszenie dokonania zakupu – czytamy.

Jak podaje źródło, Shein miało stosować m.in. fałszywe liczniki czasu, komunikaty o niskim stanie magazynowym czy natrętne praktyki. Zgodnie ze skargą firma miała również wywoływać u konsumentów strach przed utratą okazji (FOMO) oraz wymuszać rejestrację na stronie lub w aplikacji. BEUC zaznacza, że firma stosuje tzw. „confirm shaming” – praktykę, która sprawia, że konsument czuje się winny, jeśli nie skorzysta z zakupu danego produktu.

Shein odpowiedziało na zarzuty BEUC. Marka podkreśliła, że organizacja konsumencka nie wykazała chęci do spotkania się z firmą w celu omówienia zgłaszanych problemów. Jak oświadczyła marka, „ta niechęć do dialogu jest niezwykle rozczarowująca, szczególnie w kontekście rosnącej popularności Shein wśród europejskich konsumentów” – dowiadujemy się.

BEUC domaga się wymuszenia na Shein ujawnienia danych, które leżą u podstaw takich stwierdzeń marketingowych jak „mała ilość towaru na stanie” czy liczniki czasu pokazujące, jak długo potrwa jeszcze wyprzedaż. Organizacja oskarża markę o „nieuczciwe praktyki handlowe”, które mają prowadzić do „poważnych negatywnych skutków dla konsumentów i społeczeństwa jako całości”. Dodatkowo, BEUC zarzuca Shein promowanie nawyków zakupowych, które nasilają problemy środowiskowe i społeczne – pisze źródło.

„Z jednej strony promują nadmierne wydatki, powodując straty ekonomiczne konsumentów. Z drugiej – napędzają nadkonsumpcję odzieży, która często zawiera szkodliwe chemikalia, przez co wprowadzają konsumentów w błąd i odbierają im możliwość podejmowania świadomych decyzji w kierunku zielonej transformacji. Ostatecznie praktyki te napędzają problemy środowiskowe i społeczne wywołane przez przemysł fast fashion” – pisze w skardze organizacja, cytowana przez źródło.

Shein poinformowało, że obecnie współpracuje z krajowymi organami konsumenckimi i Komisją Europejską, aby udowodnić swoje zaangażowanie w przestrzeganie prawa UE – czytamy. (ao)

Źródło: theguardian.com, Shein accused of ‘shaming’ customers into buying more than they can afford, Lisa O’Carroll, 5.06.2025

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj