niedziela, 8 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościWzględy środowiskowe mają wpływ na zakupy? Deklaracje odmienne niż rzeczywistość

Względy środowiskowe mają wpływ na zakupy? Deklaracje odmienne niż rzeczywistość

Większość z nas uważa, że zrównoważone produkty i usługi są zbyt drogie, jednak ostatecznie rosnące koszty życia ostatecznie przyspieszają wprowadzenie koncepcji zrównoważonego rozwoju – twierdzą autorzy polskiej edycji badania EY Future Consumer Index 2023. Większość ludzi oczekuje, że to firmy odegrają kluczową rolę w budowaniu zrównoważonej przyszłości.

Okazuje się, że 92 proc. osób stara się nie marnować jedzenia i oszczędza wodę, a 86 proc. poddaje produkty recyclingowi lub wykorzystuje je ponownie. 84 proc. chce z kolei ograniczyć emisję zanieczyszczeń, a 78 proc. raczej naprawia sprzęty domowego użytku zamiast wymieniać je na nowe. 91 proc. ankietowanych podczas robienia zakupów korzysta natomiast z własnych toreb wielorazowego użytku.

Z badania wynika, że choć większość Polaków uważa, że zakupy realizowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju są zbyt drogie, to reguły te coraz częściej znajdują zastosowanie w polskich domach z uwagi na oszczędności. 30 proc. respondentów nie pije już wody butelkowanej, a 23 proc. ograniczyło spożycie mięsa oraz produktów mlecznych. Wciąż jednak 29 proc. badanych twierdzi, że nie zamierza całkowicie zrezygnować ze spożywania tego typu jedzenia. 24 proc. nie kupuje z kolei paczkowanej żywności, a 38 proc. skończyło z zamawianiem do domu artykułów, które są dostępne w sklepach.

Jak zauważają autorzy badania, nie tylko w czasach spowolnienia gospodarczego cena jest kluczowym kryterium zakupu, a czynniki środowiskowe i etyczne mają drugorzędne znaczenie w momencie podejmowania decyzji zakupowych. 60 proc. respondentów deklaruje skłonność do zapłacenia większej sumy za produkt wytworzony w bardziej zrównoważony sposób, jednak 47 proc. wyłącznie czasami podejmuje decyzje o zakupie w oparciu o wpływ produktu lub usługi na środowisko naturalne. Niewiele mniej (44 proc.) działa tak z kolei ze względu na znane im etyczne zachowania producentów lub usługodawców.

Źródło: ey.com

82 proc. badanych sądzi, że zakupy w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju są zbyt kosztowane, z kolei 65 proc. zniechęca to do nabywania takich produktów lub usług. 80 proc. wprost mówi, że podejmuje działania na rzecz środowiska głównie wtedy, gdy pozwalają one zaoszczędzić pieniądze. 86 proc. deklaruje natomiast, że w przyszłości zwróci większą uwagę na stosunek jakości produktu czy usługi do ceny.

Źródło: ey.com

Badanie pokazuje jednak, że 83 proc. ankietowanych chce zwracać większą uwagę na wpływ społeczny tego, co konsumuje, z kolei 68 proc. twierdzi, że zrównoważone zakupy oraz zachowania są główną zasadą stosowaną przez nich w codziennym życiu. „Podobny dysonans powstaje, gdy weźmiemy pod uwagę czynniki zniechęcające konsumentów do zakupu produktów zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Są nimi głównie niska jakość i wysoka cena. Tak wskazuje odpowiednio po 65 proc. respondentów” – czytamy w badaniu.

„Paradoksalnie ogromny wzrost zainteresowania kwestiami związanymi ze zrównoważonym rozwojem został wymuszony w dużej mierze przez oszczędności spowodowane rosnącymi od dawna cenami niemal wszystkich produktów i usług. Tegoroczne badanie najdobitniej ze wszystkich w jego historii obrazuje, że gros konsumentów z jednej strony deklaruje, że dbałość o środowisko naturalne jest ich priorytetem, z drugiej jednak w znikomym stopniu przekłada się to na ich zachowania zakupowe w praktyce. Ludzie niezmiennie nie chcą po prostu płacić więcej za produkty przyjazne środowisku chyba, że wiąże się to z możliwością zaoszczędzenia wydawanych przez nich pieniędzy” – komentuje Jarosław Wajer, partner EY Polska, lider działu energetyki w regionie CESA.

W badaniu zwrócono uwagę także na sposób przemieszczania się respondentów. 45 proc. badanych deklaruje rezygnację z krótkich podróży samochodami. 18 proc. mówi, że zamierza wprowadzić taką zmianę w najbliższych trzech latach, z kolei co dziesiąty badany planuje to, ale w dłuższej perspektywie czasu. 13 proc. w ogóle nie zamierza podejmować takiego działania. Okazuje się, że tylko 6 proc. respondentów zastąpiło tradycyjny samochód pojazdem napędzanym energią odnawialną, jednak niemal połowa (47 proc.) chce to zrobić w następnych latach. Takich planów nie ma z kolei 16 proc. badanych.

Co więcej, 86 proc. klientów oczekuje, że to firmy będą liderami zmian zapewniającymi zrównoważoną przyszłość. Niemal taki sam odsetek badanych (85 proc.) uważa, że wytwórcy muszą zapewnić, że ich dostawcy spełniają wysokie standardy w zakresie praktyk społecznych i środowiskowych. 60 proc. wciąż jednak wierzy, że produkty zostałyby zakazane, gdyby ich wpływ był negatywny dla środowiska naturalnego lub funkcjonowania społeczeństwa.

Źródło: ey.com

Zdaniem 71 proc. badanych to konsumenci powinni naciskać na firmy, aby wymóc osiąganie lepszych rezultatów w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Ponad połowa (55 proc.) respondentów nie zawsze ufa pod tym względem firmom i konkretnym markom. 45 proc. jest natomiast zdezorientowane deklaracjami przedsiębiorców na ten temat. 82 proc. badanych deklaruje, że potrzebuje więcej informacji, które pomogą dokonywać bardziej zrównoważonych wyborów. (mb)

O badaniu:
Szósta edycja polskiego badania EY Future Consumer Index 2023 została przeprowadzona w Polsce w marcu 2023 r. na próbie 1 tys. osób w wieku 18-65 lat. Swoim szerokim zasięgiem objęło ono obszar całego kraju oraz wszystkie grupy społeczne. W skali globalnej badanie to uwzględnia opinie 21 tysięcy konsumentów z 27 krajów.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj