9 maja 2025 roku odbyła się konferencja Grand ESG zorganizowana przez Fundację Grand Press. Na wydarzeniu pojawiło się ponad 30 prelegentów, którzy przybliżyli najbardziej palące kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. W ramach paneli dyskusyjnych, w których uczestniczyli przedstawiciele firm, eksperci i dziennikarze, poruszono m.in. gorącą kwestię raportowania ESG i nowych unijnych regulacji, które mają wkrótce powstrzymać złe praktyki firm, ale mogą także przysporzyć nowych kosztownych obowiązków.
Jak przekazała Weronika Mirowska, prezeska Fundacji Grand Press, wydarzenie to powstało „z troski o przyszłe pokolenia oraz z potrzeby budowania świadomości, zarówno wśród konsumentów, jak i wśród przedsiębiorców, na temat wpływu na środowisko naturalne, na środowisko społeczne i biznesowe”.
Według organizatorów konferencji, nie da się uciec przed tematem ESG, a na pewno nie przed niektórymi jego aspektami, takimi jak dekarbonizacja. O paliwach kopalnych i ich stałej obecności w życiu każdego człowieka podczas panelu opowiedziała Marcelina Wojciechowska, kierowniczka w biurze zrównoważonego rozwoju i transformacji energetycznej Orlen. W trakcie wystąpienia „Z rezerwą czy z werwą? Jak unikać hipokryzji w myśleniu o ESG w sektorze paliwowym?” zaznaczyła, że nawet na sali, w której odbywała się konferencja, znajdowało się wiele sprzętów wyprodukowanych dzięki tym paliwom. Według Wojciechowskiej, to m.in. właśnie dlatego propagowanie tematów i działań związanych ze zrównoważonym rozwojem jest trudne.
Temat raportowania ESG poruszył Wojciech Gwiazda, Senior Manager Regulatory Policy w Philip Morris International, podczas panelu „ESG w globalnym biznesie”. Przekazał, że jego firma postrzega ESG jako szansę. Wyjaśnił, że cele jego przedsiębiorstwa są wyznaczone, a oczekiwania inwestorów znane. „Czy zaraportujemy za rok czy dwa, to jest oddech, ale niewiele zmienia. Trzeba robić swoje cały czas. Obowiązek raportowania to jedno, ale ważne, czy my sami jesteśmy na właściwej drodze” – dodał Gwiazda.
Uczestnicy wydarzenia podnosili także kwestie zwiększających się trudności firm z nadążaniem za mnożącymi się przepisami. Julian Krzyżanowski, Corporate Affairs Manager PepsiCo Polska, w trakcie panelu „Jak nie zostać dinozaurem. Dekarbonizacja przyszłością biznesu” zwrócił uwagę, że wystąpiła „nadprodukcja prawa”. „Byłoby wskazane uproszczenie i przewidywalność. Biznes się przygotuje, tylko musi wiedzieć i nie może być zaskakiwany” – zaznaczył Krzyżanowski.
Panel „Dezinformacja – ESG w mediach. Fakty i mity na temat ESG” został poświęcony z kolei sposobom, w jakie dziennikarze mogą komunikować o zrównoważonym rozwoju w rzetelny i ciekawy sposób. Marek Klapa, dziennikarz Polskiego Radia 24, wyjaśnił, że bazowanie na interesujących i wiarygodnych danych wcale nie musi sprawić, że tematyka będzie nudna. „Sugeruję skupić się na jednym ciekawym przykładzie, dodać do niego dane, a potem będzie się działa magia” – radził Klapa.
Podczas konferencji analizowano także zjawisko greenwashingu. Paneliści zwracali uwagę na to, jak je rozpoznać, zanim wejdą regulacje, które mają powstrzymać te nieuczciwe praktyki. Według organizatorów wydarzenia, jest to palący problem, bo pod względem powszechności greenwashingu Polska jest w czołówce Europy.
Jeden z paneli poświęcono dyrektywie „Women on Boards” i nadal nie do końca docenianemu pozytywnemu wpływowi obecności kobiet w zarządach i kadrze menadżerskiej firm. „Żeby kobiet nie było w zarządzie, to już jest po prostu wstyd” – mówiła Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU. Uczestnicy panelu zwracali także uwagę, że wartość i zyskowność spółki rośnie wraz z różnorodnością zatrudnionych w niej osób, a miękkie umiejętności kobiet są szczególnie ważne w dobie upowszechniania się sztucznej inteligencji.
Głos zabrali również przedstawiciele młodzieży, którzy działają w fundacjach, broniąc praw młodszych od siebie i pomagając im rozwiązywać problemy. Kacper Nowicki, prezes zarządu Fundacji Varia Posnania, opowiadał o powodach, które sprawiły, że zajął się kwestią niewłaściwego traktowania uczniów w szkole. Jak stwierdził Nowicki, podjął decyzję, aby się tym zająć, „bo państwo tego nie robi”. „Promowanie dobra jest dobre, bo dobro nie zawsze wygląda dobrze. Sektor społeczny musi być ostry. Dlatego często jesteśmy tymi złymi i ciężko jest promować dobro, bo ludzie chcą, żeby było miło” – zauważył Nowicki.
Po konferencji odbyła się pierwsza gala Grand ESG, podczas której wręczono nagrody liderom zrównoważonego rozwoju. (ao)
PRoto.pl jest patronem medialnym wydarzenia.
Organizator: Fundacja Grand Press
Patronat honorowy: JM Rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Polska Prezydencja w Radzie EU
Mecenas konferencji: ORLEN
Partnerzy konferencji: PepsiCo, Philip Morris Polska, Bank BNP Paribas, LPP, Ergo Hestia, Garden of Words Group, PRCN, Ringier Axel Springer Polska, Strefa Biznesu
Patroni instytucjonalni: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Stowarzyszenie Agencji Public Relations, Związek Firm Public Relations
Patroni medialni: Polskie Radio, Polska Agencja Prasowa, „Tygodnik Powszechny”, „Forbes”, ngo.pl, PRoto, Stowarzyszenie Gazet Lokalnych, ESG Trends, esg.pl, RaportCSR.pl, oesg.pl
Partnerzy konferencji i gali: Pałac Mała Wieś x Batida, Studio Cocosound, Czysta Odwaga