13 maja 2025 roku odbyła się inauguracja Komisji Etyki Public Relations. Inicjatorem KEPR jest Związek Firm Public Relations, a przewodniczącą komisji została prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska – ekspertka w zakresie etyki i komunikacji z Uniwersytetu Warszawskiego. Celem inicjatywy, nad którą prace rozpoczęły się ponad rok temu, jest umacnianie standardów etycznych w branży PR.
„Branża public relations ponosi coraz większą odpowiedzialność za jakość komunikacji w przestrzeni publicznej. Dlatego jako Związek chcemy nie tylko kreować dobre praktyki, lecz także realnie wspierać ich wdrażanie. Powołanie Komisji Etyki Public Relations to kolejny krok w stronę budowania świadomego, odpowiedzialnego rynku PR – opartego na wartościach, profesjonalizmie i transparentności” – podkreśla Katarzyna Życińska, prezeska Związku Firm Public Relations.

„Zanurzenie się w etyce – jej zrozumienie i wdrożenie w codzienne działania – jest warunkiem skuteczności działań public relations. Profesjonalny PR to ten, dla którego etyka zawodowa jest standardem. Etyka zawodowa pozwala realizować cele w sposób rzetelny, uczciwy, prawdziwy i odpowiedzialny” – wyjaśnia prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska, przewodnicząca KEPR. „Zależy nam, by Komisja miała rzeczywisty wpływ na dyskurs wokół jakości i standardów komunikacji. Uchwały KEPR nie tylko oceniają zgodność z etyką PR, ale mogą też skutecznie sygnalizować rynkowi, które praktyki wymagają korekty lub stanowią praktykę naruszającą zasady profesjonalizmu PR” – dodaje.
Kompetencje Komisji Etyki PR
Komisja jako niezależny, opiniodawczo-orzekający organ będzie po pierwsze oceniać zgodność działań PR z obowiązującymi kodeksami etycznymi. Mowa o analizie zaobserwowanych przez skład KEPR praktyk PR oraz zgłoszonych przypadków w odniesieniu do najważniejszych dokumentów normatywnych, m.in.: Kodeksu Etyki Public Relations, Kodeksu Dobrych Praktyk Public Affairs, Karty Etycznej Public Relations, Karty Deklaracji Sztokholmskiej, Kodeksu Ateńskiego, Kodeksu Lizbońskiego, Karty Rzymskiej oraz innych międzynarodowych i krajowych regulacji branżowych.
Po drugie KEPR będzie zajmować się szeroko zakrojoną edukacją uczestników rynku. „KEPR ma stanowić platformę do propagowania odpowiedzialnych praktyk komunikacyjnych, zgodnych z wartościami profesjonalnego public relations” – przekazują inicjatorzy.
KEPR zacznie procedowanie skarg po ukonstytuowaniu się pełnego składu. Obecnie zakończono proces powoływania członków Prezydium i rozpoczęto nabór do Kolegium Arbitrów. Do tego czasu organ nie prowadzi postępowań skargowych, może jednak – za pośrednictwem Prezydium – wydawać już opinie etyczne odnoszące się do zjawisk i praktyk w przestrzeni publicznej, mających znaczenie dla standardów branży PR.

Multidyscyplinarny zespół
W zespole KEPR znajdą się przedstawiciele świata nauki, praktycy PR, reprezentanci mediów, biznesu oraz środowiska prawniczego; osoby o nieposzlakowanej opinii i wysokiej kulturze etycznej. Kadencja komisji potrwa dwa lata.
Przewodniczącą Prezydium Komisji Etyki Public Relations jest prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek Śliwińska, reprezentująca Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, członkini Polskiej Akademii Nauk (Komitet Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach), ekspertka Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP); MENTAX SA.
Reprezentantkami strony klienckiej w składzie Prezydium KEPR są:
- Agnieszka Kępińska-Sadowska, dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej w regionie CEE, Haleon,
- Małgorzata Mejer, dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej, Procter&Gamble,
- Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektorka komunikacji korporacyjnej, rzeczniczka prasowa Nationale-Nederlanden.
Środowisko naukowe w Prezydium reprezentują z kolei:
- prof. dr hab. Ryszard Ławniczak, twórca Katedry Publicystyki Ekonomicznej i Public Relations na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, wieloletni wykładowca na Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie,
- dr hab. Anna Adamus-Matuszyńska, doktor habilitowana nauk o zarządzaniu i jakości, socjolog, specjalista public relations, profesor w Katedrze Badań Rynkowych i Marketingowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Współpracuje jako badaczka i nauczycielka akademicka ze Szkołą Filmową im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego oraz Akademią Górnośląską w Katowicach.
Przedstawicielem środowiska prawniczego w gronie Prezydium jest Maciej Ślusarek, partner w Kancelarii Ślusarek, Kubiak, Pieczyk.
Organizacje branżowe oraz media w Prezydium KEPR reprezentują:
- Karolina Łuczak, dyrektorka biura prasowego i komunikacji wewnętrznej, rzeczniczka prasowa Provident, prezeska Polskiego Stowarzyszenia Public Relations,
- Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, prezeska zarządu Stowarzyszenia Demagog.
Z ramienia ZFPR-u w gronie Prezydium KEPR znajdują się:
- dr Eliza Misiecka, doktor nauk humanistycznych, dyrektorka generalna Genesis PR,
- dr Łukasz Przybysz, doktor nauk humanistycznych, doradca ds. komunikacji strategicznej w Vision Group Executive Advisors, kierownik studiów na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego,
- Ewelina Puławska, dyrektorka zarządzająca Good One PR,
- Hanna Waśko, prezeska zarządu Big Picture.
Realny wpływ
Jak podkreślają inicjatorzy projektu, Komisja Etyki PR nie będzie jedynie ciałem opiniotwórczym, lecz organem wywierającym konkretne skutki rynkowe. „Po uprawomocnieniu uchwały Prezydium KEPR może zdecydować o jej przekazaniu odpowiednim instytucjom, takim jak terytorialnie właściwy Rzecznik Konsumentów czy Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów” – dowiadujemy się.
Co więcej, KEPR może rekomendować podmiotom dobrowolne zastosowanie się do stanowiska zawartego w uchwale, a także – w uzasadnionych przypadkach – upublicznić ją przez wybrane środki masowego przekazu.
Organami KEPR będą: Przewodnicząca, Prezydium KEPR, Kolegium Arbitrów oraz Arbiter-Referent, działające w Zespołach Orzekających i Odwoławczych.
Skargi rozpatrywane będą przez Zespoły Orzekające i Odwoławcze, których skład ustalany jest rotacyjnie i według kolejności alfabetycznej – co ma wzmocnić obiektywizm postępowania.
„Cały proces – od momentu wpłynięcia skargi, przez jej analizę, aż po publikację uchwały – odbywa się zdalnie, z wykorzystaniem narzędzi komunikacji elektronicznej. Posiedzenia są protokołowane, a głosowania jawne i dokumentowane. Uchwały KEPR, po ich uprawomocnieniu, mogą być publikowane oraz – w wybranych przypadkach – przekazywane odpowiednim instytucjom publicznym” – czytamy na stronie projektu.
Działania KEPR mają być „jawne, przejrzyste i oparte na niezależności członków”, którzy pełnią swoje funkcje społecznie. Jak podano na stronie, Komisja Etyki PR „funkcjonuje w oparciu o dwa kluczowe dokumenty: Statut KEPR oraz Regulamin Rozpatrywania Skarg”, które precyzują jej strukturę organizacyjną, procedury działania i standardy pracy.
Wcześniej podobną funkcję pełniła w branży Rada Etyki Public Relations. Organ ten przestał jednak funkcjonować: ostatnia opinia REPR opublikowana została w 2020 roku, a skład Rady widniejący na stronie dotyczy kadencji 2019-2022. (mb)
Zdjęcie główne: fot. Marcin Kmieciński, PAP