Ranking agencji PR w Pressie
Miesięcznik Press dołączył do najnowszego numeru dodatek dotyczący public relations. Znajdujemy w nim ranking agencji PR-owskich sporządzony na podstawie dochodów agencji za rok 2005. „Znalazły się w nim agencje działające na rynku do lutego br. włącznie, które spełniają przynajmniej jeden z następujących warunków: należą do Związku Firm Public Relations, prezesi lub dyrektorzy agencji są członkami Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, znalazły się w zestawieniach agencji PR przygotowanych przez miesięcznik Warsaw Business Journal w sierpniu 2006 roku albo periodyk Hollis Europe 2006/2007” – czytamy w magazynie. Dane zamieszczone w rankingu pochodzą z ankiet wypełnianych przez agencje, które zostały zweryfikowane w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Na pierwszym miejscu w zestawieniu znalazła się Sigma International (Poland), na drugim – GGK Public Relations, na trzecim – Headlines. Ranking obejmuje 40 agencji. „Z naszego pierwszego rankingu agencji PR wynika, że przychody 40 ujętych w zestawieniu agencji w roku 2005 wyniosły prawie 150 mln zł, zaś ich zysk netto sięgnął ponad 7 mln zł. Wśród agencji widać wyraźną różnicę: te z pierwszej dziesiątki mają przychód powyżej 5 mln zł i łącznie przyniosły ponad połowę przychodów i zysku netto zestawionych agencji. Gdy porównać wyniki czołowych agencji PR w Polsce i w Niemczech (PRWeek, 24.06.2005), widać jednak, że przychody największej agencji polskiej Sigma International (Poland) są dziesięć razy mniejsze niż przychód pochodzący z działalność PR w niemieckiej Pleon Kohtes Klewes w 2004 roku” – napisał w komentarzu Paweł Sierpiński.
W dodatku zamieszczono również Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations z 1996 i Kodeks dobrych praktyk Związku Firm Public Relations z 2004 roku. „Bez odpowiedniego skodyfikowania pożądanych postaw i praktyk niemożliwa byłaby (…) ocena czystości działań różnych podmiotów na rynku PR i ich relacji z mediami. Nie byłoby więc podstaw do powołania Rady Etyki Public Relations, która od roku bacznie obserwuje, czy koleżankom i kolegom po fachu nie zdarza się zachowywać jak piraci drogowi” – powiedział Pressowi Rafał Czechowski, prezes PSPR-u.
Z kolei Paweł Trochimiuk mówi o kodeksie: „Kodeks to styl pracy, który jest przez nas stosowany na co dzień, wynika z naszych wewnętrznych przekonań, potrzeb oraz, co niezwykle ważne, oczekiwań i wymagań stawianych naszemu środowisku. Z drugiej strony jest równocześnie wymogiem szybko rozwijającej się branży”.
Press opublikował również przykład umowy między klientem a agencją, wprowadzony przez Council of Public Relations Firms w Stanach Zjednoczonych. „Dokument prezentowany przez Press pochodzi z kultury biznesowej, w której uścisk dłoni lub rozmowa telefoniczna honorowane są jak umowa, ponieważ obie strony mają do siebie zaufanie. To powoduje prostotę i przejrzystość dokumentów, a także ich jednoznaczność i o wiele lepiej określa związki i powinności obu partnerów. Poza oczywistymi korzyściami prawnymi i organizacyjnymi takie standardy pomagają porządkować rynek, zweryfikować agencje i ich ofertę” – komentuje dla Pressa Piotr Czarnowski. Takiej umowy w Polsce nie wprowadził dotychczas ani ZFPR, ani PSPR. (kako)