Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
wywiad o… komunikacji projektów finansowanych z UE. redakcja proto: ile projektów finansowanych przez ue prowadzą państwo obecnie? ile jest ich zwykle w ciągu roku? magda zmysłowska, prezes primum public relations: obecnie prowadzimy około 7 projektów europejskich, realizowanych wspólnie z naszym sieciowym partnerem – media consulta international. najważniejsze z nich to kampania na rzecz zapobiegania zmianom klimatu „ty też masz wpływ na zmiany klimatu”, w ramach której rozstrzygnęliśmy właśnie konkurs dla młodzieży na własne pomysły na ochronę klimatu; konkurs dla młodych dziennikarzy w ramach promowania idei rozszerzenia unii europejskiej oraz projekt dotyczący stworzenia nowego logo dla produktów ekologicznych w całej unii europejskiej. trudno jest obliczyć przeciętną liczbę kampanii w ciągu roku – to zależy od ich czasu trwania i stopnia skomplikowania. jednak na pewno zwykle jest ich kilkanaście. red.:czy są to intratne umowy? czy myśli pani, że można mówić o pewnym trendzie – agencje coraz częściej realizują akcje finansowane przez ue/ agencje nie interesują się tego rodzaju akcjami? mz: jako, że takie kampanie mają charakter społeczny i są finansowane ze środków publicznych, nie są to raczej ogromne sumy:) od podmiotów realizujących wymagana jest raczej kreatywność w realizacji budżetu. jeśli chodzi o popularność takich kampanii, to ich podaż wynika w prostej linii z tego, że unia europejska ma pewne plany i cele do spełnienia, a kampanie przez nas realizowane zwykle mają na celu przekonanie społeczeństwa do jakiejś idei bądź poprawę kondycji społecznej. stąd na pewno w najbliższych latach zainteresowania ze strony ue nie zabraknie, trzeba tylko pamiętać, że często są to kampanie na obszarze 27 krajów członkowskich, a nawet kandydujących. zleceniodawca rozstrzyga więc przetarg na obsługę całości. red.:jaki charakter mają zwykle tego typu przedsięwzięcia? czym komunikacja tego typu projektów różni się od komunikacji kampanii prowadzonych dla klientów z kraju? mz: projekty dla ue mają bardzo różnorodny charakter. są to zarówno kampanie kilkuletnie czy roczne (np. rok dialogu międzykulturowego czy aktualny rok kreatywności i innowacji), jak i kilkumiesięczne. ich charakter najczęściej dotyczy spraw społecznych – chodzi o nagłośnienie pewnego problemu społecznego, promowanie idei (na przykład rozszerzenia unii) czy promocja unijnych przedsiębiorstw (jak w przypadku opracowania logo dla produktów ekologicznych w całej unii). jeśli chodzi o różnice w stosunku do projektów dla klientów w polsce, to podstawową jest właśnie ten niekomercyjny charakter. większość lokalnych kampanii pr ma w dłuższej perspektywie cel sprzedażowy (nawet, jeśli jest to kampania wizerunkowa). projekty unijne są raczej społeczne lub informacyjne. red.:czy projekty finansowane przez ue muszą być w jakiś szczególny sposób ewaluowane? czy dla zagranicznych projektów raporty sporządza się w inny sposób niż dla klientów z polski, czy obowiązują inne normy i wymogi, o których można powiedzieć, że są „europejskie” czy wszystko zależy od indywidualnego projektu? mz: tak, dyrektoriaty ue oczekują bardzo rzetelnej ewaluacji, jednak jest to sprawa indywidualna i zależna od danego projektu. primum, jako partnera sieci media consulta realizującego projekty w polsce, obowiązuje autorski system ewaluacji mc balanced scorecard, który spełnia wszystkie wymogi przetargowe w zakresie projektów ue. red.: co poradziłaby pani polskim agencjom, które chciałyby zdobywać europejskie budżety? mz: na pewno warto się zastanowić, czy jesteśmy w stanie zrealizować projekty w skali całej europy, zwykle bowiem przetargi są organizowane centralnie. firma posiadająca doświadczenie na rynku lokalnym będzie w stanie przeprowadzić mniejsze zlecenia tylko w polsce, zaś nastawiając się na projekty ogólnoeuropejskie, powinniśmy posiadać sieć współpracy we wszystkich krajach ue i kandydujących. aby zdobyć informacje o przetargach finansowanych z unii europejskiej tu w polsce, należy zaglądać regularnie na strony internetowe poszczególnych dyrektoriatów, a także krajowych podmiotów realizujących programy dofinansowywane ze środków unijnych. tam bowiem są ogłaszane publiczne przetargi. rozmawiała kinga kubiak.
Redakcja PRoto: Ile projektów finansowanych przez UE prowadzą Państwo obecnie? Ile jest ich zwykle w ciągu roku?
Magda Zmysłowska, prezes PRIMUM Public Relations: Obecnie prowadzimy około 7 projektów europejskich, realizowanych wspólnie z naszym sieciowym partnerem – Media Consulta International. Najważniejsze z nich to kampania na rzecz zapobiegania zmianom klimatu „Ty też masz wpływ na zmiany klimatu”, w ramach której rozstrzygnęliśmy właśnie konkurs dla młodzieży na własne pomysły na ochronę klimatu; konkurs dla młodych dziennikarzy w ramach promowania idei rozszerzenia Unii Europejskiej oraz projekt dotyczący stworzenia nowego logo dla produktów ekologicznych w całej Unii Europejskiej.
Trudno jest obliczyć przeciętną liczbę kampanii w ciągu roku – to zależy od ich czasu trwania i stopnia skomplikowania. Jednak na pewno zwykle jest ich kilkanaście.
Red.:Czy są to intratne umowy? Czy myśli Pani, że można mówić o pewnym trendzie – agencje coraz częściej realizują akcje finansowane przez UE/ agencje nie interesują się tego rodzaju akcjami?
MZ: Jako, że takie kampanie mają charakter społeczny i są finansowane ze środków publicznych, nie są to raczej ogromne sumy:) Od podmiotów realizujących wymagana jest raczej kreatywność w realizacji budżetu.
Jeśli chodzi o popularność takich kampanii, to ich podaż wynika w prostej linii z tego, że Unia Europejska ma pewne plany i cele do spełnienia, a kampanie przez nas realizowane zwykle mają na celu przekonanie społeczeństwa do jakiejś idei bądź poprawę kondycji społecznej. Stąd na pewno w najbliższych latach zainteresowania ze strony UE nie zabraknie, trzeba tylko pamiętać, że często są to kampanie na obszarze 27 krajów członkowskich, a nawet kandydujących. Zleceniodawca rozstrzyga więc przetarg na obsługę całości.
Red.:Jaki charakter mają zwykle tego typu przedsięwzięcia? Czym komunikacja tego typu projektów różni się od komunikacji kampanii prowadzonych dla klientów z kraju?
MZ: Projekty dla UE mają bardzo różnorodny charakter. Są to zarówno kampanie kilkuletnie czy roczne (np. Rok Dialogu Międzykulturowego czy aktualny Rok Kreatywności i Innowacji), jak i kilkumiesięczne. Ich charakter najczęściej dotyczy spraw społecznych – chodzi o nagłośnienie pewnego problemu społecznego, promowanie idei (na przykład rozszerzenia Unii) czy promocja unijnych przedsiębiorstw (jak w przypadku opracowania logo dla produktów ekologicznych w całej Unii). Jeśli chodzi o różnice w stosunku do projektów dla klientów w Polsce, to podstawową jest właśnie ten niekomercyjny charakter. Większość lokalnych kampanii PR ma w dłuższej perspektywie cel sprzedażowy (nawet, jeśli jest to kampania wizerunkowa). Projekty unijne są raczej społeczne lub informacyjne.
Red.:Czy projekty finansowane przez UE muszą być w jakiś szczególny sposób ewaluowane? Czy dla zagranicznych projektów raporty sporządza się w inny sposób niż dla klientów z Polski, czy obowiązują inne normy i wymogi, o których można powiedzieć, że są „europejskie” czy wszystko zależy od indywidualnego projektu?
MZ: Tak, Dyrektoriaty UE oczekują bardzo rzetelnej ewaluacji, jednak jest to sprawa indywidualna i zależna od danego projektu. PRIMUM, jako partnera sieci Media Consulta realizującego projekty w Polsce, obowiązuje autorski system ewaluacji MC Balanced Scorecard, który spełnia wszystkie wymogi przetargowe w zakresie projektów UE.
Red.: Co poradziłaby Pani polskim agencjom, które chciałyby zdobywać europejskie budżety?
MZ: Na pewno warto się zastanowić, czy jesteśmy w stanie zrealizować projekty w skali całej Europy, zwykle bowiem przetargi są organizowane centralnie. Firma posiadająca doświadczenie na rynku lokalnym będzie w stanie przeprowadzić mniejsze zlecenia tylko w Polsce, zaś nastawiając się na projekty ogólnoeuropejskie, powinniśmy posiadać sieć współpracy we wszystkich krajach UE i kandydujących.
Aby zdobyć informacje o przetargach finansowanych z Unii Europejskiej tu w Polsce, należy zaglądać regularnie na strony internetowe poszczególnych dyrektoriatów, a także krajowych podmiotów realizujących programy dofinansowywane ze środków unijnych. Tam bowiem są ogłaszane publiczne przetargi.
Rozmawiała Kinga Kubiak