Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w styczniu 2019 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej.
Wydatki reklamowe w podziale na branże
Według danych IMM, w mediach największy budżet na reklamy w styczniu 2019 roku przeznaczyła branża farmaceutyczna, której wydatki wyniosły 47 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Nieco mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża handlowa (28 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się motoryzacja (12 proc.), za nią finanse (7 proc.) i telekomunikacja (6 proc.).
W styczniu wydatki branży farmaceutycznej wyniosły ponad 409 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radiu. Kwota ta jest niemal o 170 mln większa od tej, którą na wydatki przeznaczyła branża handlowa. Sumy te istotnie przewyższają budżety pozostałych branż.
– Farmacja: 409,4 mln zł
– Handel: 241,6 mln zł
– Motoryzacja: 106 mln zł
– Finanse: 61,7 mln zł
– Telekomunikacja: 52,3 mln zł
Wydatki reklamowe w podziale na media
Największe kwoty w przeanalizowanych branżach nadal inwestowane są w reklamy telewizyjne (średnio 60 proc.). Najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie, gdzie np. branża telekomunikacyjna wydała niewiele ponad 893 tys. zł. Z kolei branża farmaceutyczna przeznaczyła na reklamę w TV ponad 280,5 mln zł.
Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
W styczniu 2019 roku największym budżetem reklamowym mógł pochwalić się Media Expert, który przeznaczył prawie 37 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Lidl, MediaMarkt , Euro RTV AGD oraz Biedronka.
Handel: typy reklamowanych sklepów
Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz sklepów z elektroniką (42 proc.) i dyskontów (24 proc.) – w zestawieniu na wysokim miejscu znalazły się sklepy meblowe (7 proc.), a za nimi hipermarkety (5 proc.) oraz sklepy typu convenience (4 proc.) i sprzedaż internetowa (4 proc.).
Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W styczniu marka Molekin zainwestowała największe kwoty w reklamy – ponad 8,7 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Ibuprom, D-Vitum Forte, NeoMag oraz Vitotal.
Farmacja: typy reklamowanych produktów
Największe budżety w branży farmaceutycznej w styczniu 2019 roku zostały przeznaczane na preparaty wspomagające w czasie przeziębiania i grypy (30 proc.) oraz środki przeciwbólowe (14 proc.). Inwestowano również w promocję m.in. suplementów diety, witamin i minerałów, a także preparatów pielęgnacyjnych.
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W styczniu na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się Provident. Kolejne pozycje zajmują mBank, ING, Millenium Bank oraz Alior Bank.
Finanse: typy reklamowanych usług
W styczniu branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (66 proc. wszystkich kategorii produktowych), usług finansowych, ubezpieczeń oraz kart płatniczych.
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W styczniu na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej znalazł się Plus, który wydał prawie 12 mln zł i wyprzedził Play, T-Mobile, Orange oraz NJU Mobile.
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
W branży telekomunikacyjnej większość styczniowych reklam dotyczyła sieci komórkowych (47 proc.). Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się m.in. oferta łączona (TV, internet, telefon), telewizja cyfrowa oraz sieci komórkowe – oferta internetowa.
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W styczniu na czele pierwszej piątki marek motoryzacyjnych znalazł się Fiat (prawie 8,5 mln zł), następne pozycje zajęły Volkswagen, Skoda, Hyundai oraz Mercedes-Benz.
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
W branży motoryzacyjnej w reklamach niezmiennie największe udziały mają samochody osobowe (72 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy aut małych i klasy średniej, samochodów dostawczych oraz samochodów terenowych i sportowo użytkowych.
Autorka badania: Joanna Górska, Instytut Monitorowania Mediów
O badaniu:
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-31 stycznia 2019 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych pod warunkiem umieszczenia w artykule aktywnego linku do źródła („Instytut Monitorowania Mediów”), które linkować będzie bezpośrednio do adresu www.imm.com.pl.