wtorek, 15 października, 2024
Strona głównaAktualnościKrajowe Centrum ds. AIDS rozpoczyna kampanię społeczną

Krajowe Centrum ds. AIDS rozpoczyna kampanię społeczną

Od 16 listopada 2022 roku trwa kampania „Jedyny taki test” Krajowego Centrum ds. AIDS (agenda Ministra Zdrowia). Czas realizacji akcji ma związek z Europejskim Tygodniem Testowania w kierunku HIV, który trwa od 21 do 28 listopada 2022 roku, a także ze Światowym Dniem AIDS, który przypada na 1 grudnia 2022 roku. 

Celem kampanii jest zbudowanie świadomości, że zakażenie HIV wykryte we wczesnym etapie ma możliwość skutecznego leczenia. Jednak aby tak było, potrzebna jest profilaktyka, o której się nie mówi tak często, jak w przypadku np. nowotworów. Kampania tłumaczy, jak łatwo jest zrobić test na HIV. Jest on całkowicie bezpłatny, a wykonać go można anonimowo i bez skierowania, o czym również wie niewielki odsetek społeczeństwa. 

Według badań statystycznych każdego dnia trzy osoby w Polsce dowiadują się, że są zakażone HIV. Około 30 proc. osób zakażonych nie zdaje sobie sprawy ze swojego stanu zdrowia. Test na HIV wykonało chociaż raz w swoim życiu ok. 10-20 proc. dorosłych Polaków. 

Autorzy kampanii zdają sobie sprawę, że takie statystyki to skutek powielanych w społeczeństwie stereotypów i przeświadczenia, że zakażenie HIV dotyczy jedynie osób homoseksualnych oraz narkomanów. Dlatego „#jedynytakitest” ma na celu przekonać Polaków, że „nie ma grup ryzyka, to my podejmujemy ryzykowne zachowania”. 

Kampania obejmuje szerokie działania edukacyjne, m.in. przygotowany przez Krajowe Centrum ds. AIDS film tłumaczący w prosty sposób, jak wykonać test i na czym on polega. Przeprowadzono również sondę uliczną „Co Polacy wiedzą na temat HIV/AIDS?”. W ramach działań rozpropagowany został także telefon zaufania HIV/AIDS oraz adres poradni internetowej. Powstała też strona internetowa kampanii. Ponadto działania informacyjno-edukacyjne prowadzone są w mediach społecznościowych: na YouTubie, TikToku, Facebooku i Instagramie, a do współpracy zaangażowano influencerów. Plakaty kampanijne znajdują się w 11 różnych województwach, na 510 nośnikach.

Kampania promowana jest m. in. przez Andrzeja Drzewickiego z Matura to bzdura oraz Kamila Cichockiego, twórcę kanału Kamil in travel. W ramach kampanii poddadzą się oni testowi na HIV i zrelacjonują to w swoich mediach społecznościowych.

Źródło: YouTube/KC ds AIDS

Kampania potrwa do 2 grudnia 2022 roku. (zd)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj