niedziela, 13 października, 2024
Strona głównaAktualnościMłodzi ludzie martwią się rosnącymi kosztami życia oraz zmianą klimatu. Deloitte publikuje...

Młodzi ludzie martwią się rosnącymi kosztami życia oraz zmianą klimatu. Deloitte publikuje raport

Rosnące koszty życia, bezrobocie oraz zmiany klimatu to główne powody stresu osób z pokolenia Z oraz millenialsów – wynika z raportu „Global 2023 Gen Z & Millenial Survey”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte.

Wysokie ceny jako główne zmartwienie wskazało 35 proc. przedstawicieli pokolenia Z oraz 42 proc. millenialsów. Jest to wzrost o sześć punktów procentowych w porównaniu do poprzedniego roku – zauważają twórcy raportu. 46 proc. osób z generacji Z oraz 37 proc. millenialsów przyznało, że musiało podjąć dodatkową pracę. Ponadto uważają oni, że ​​uzyskanie awansu staje się trudniejsze lub jest obecnie niemożliwe.

Obawy związane z bezrobociem wzrosły o dwa punkty procentowe wśród przedstawicieli generacji Z w porównaniu z ubiegłym rokiem i obecnie ma je 22 proc. badanych, a w przypadku millenialsów – 20 proc.

Zmiany klimatu jako zmartwienie wskazuje z kolei 21 proc. przedstawicieli pokolenia Z (24 proc. w zeszłym roku) i 23 proc. millenialsów (spadek z 25 proc.).

Co trzeci respondent zarówno w skali krajowej, jak i globalnej decyduje się na kupowanie odzieży używanej, co siódmy w Polsce i co piąty na świecie rezygnuje z konsumpcji mięsa, a około 20 proc. wszystkich badanych odkłada w czasie założenie rodziny.

Nieco ponad 40 proc. polskich przedstawicieli pokolenia Z i millenialsów jest gotowe zapłacić więcej za produkty przyjazne środowisku. W taki sam sposób odpowiedziało 60 proc. globalnych przedstawicieli obu generacji. Około 30 proc. millenialsów deklaruje, że sprawdza certyfikaty dotyczące zrównoważonego rozwoju przed skorzystaniem z danej usługi lub dokonaniem zakupu.

Co więcej, firmy wprowadzające proekologiczne rozwiązania są dla młodych ludzi bardziej atrakcyjnymi miejscami pracy – przekazują twórcy raportu. Badani zauważają jednak, że ich pracodawcy przestali uznawać swoje strategie klimatyczne za priorytet z powodu czynników zewnętrznych (m.in. inflacji i pandemii COVID-19). 46 proc. polskich przedstawicieli generacji Z i 34 proc. millenialsów przyznaje natomiast, że organizacja, w której pracują, dobrze przygotowuje pracowników do przejścia na gospodarkę niskoemisyjną. Na świecie jest to odpowiednio 56 proc. i 50 proc.

Z badania wynika również, że 46 proc. osób z pokolenia Z oraz 39 proc. millenialsów odczuwa niepokój i lęk przez większość czasu. 4 na 10 polskich respondentów przyznaje, że nie czułoby się komfortowo, rozmawiając z pracodawcą na temat swojego zdrowia psychicznego. Globalnie jest to 1/3 ankietowanych. (bs)

O badaniu:

Badanie zawiera odpowiedzi 14483 przedstawicieli pokolenia Z i 8373 millenialsów (łącznie 22856 respondentów). W tej edycji udział wzięli obywatele 44 krajów Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Europy Zachodniej, Europy Wschodniej, Bliskiego Wschodu, Afryki, Azji i regionu Pacyfiku. W tegorocznym raporcie nie uwzględniono Rosji ani Ukrainy. Ankieta została przeprowadzona za pomocą wywiadu internetowego. Prace nad badaniem trwały od 29 listopada 2022 roku do 25 grudnia 25 grudnia 2022 roku.

Grupa zdefiniowana w badaniu jako „pokolenie Z” urodziła się pomiędzy się styczniem 1995 a grudniem 2004. Respondenci opisani jako „millenialsi” przyszli na świat pomiędzy styczniem 1983 a grudniem 1994.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj