Komisja Europejska zarzuca TikTokowi niewywiązanie się z obowiązku prowadzenia przejrzystego repozytorium reklam. Organ wydał wstępną opinię, w której stwierdza, że działania serwisu naruszają unijny akt o usługach cyfrowych. Jeżeli zarzut zostanie potwierdzony, na platformę może zostać nałożona grzywna.
Jak dowiadujemy się, w lutym 2024 roku Komisja Europejska wszczęła formalne postępowanie w celu oceny, czy TikTok mógł naruszyć przepisy unijnego aktu o usługach cyfrowych. Oprócz przejrzystości reklam, organ w prowadzonym postępowaniu uwzględnił także m.in. negatywne skutki wynikające z projektowania systemów algorytmicznych TikToka oraz obowiązek zapewnienia wysokiego poziomu prywatności, bezpieczeństwa i ochrony małoletnich.
15 maja 2025 roku Komisja Europejska poinformowała o wstępnej opinii w sprawie. Z przekazanych informacji wynika, że TikTok „nie wypełnia obowiązku opublikowania repozytorium reklam wynikającego z aktu o usługach cyfrowych”. W toku prowadzonego postępowania komisja ustaliła bowiem, że serwis nie dostarcza niezbędnych informacji na temat treści reklam, użytkowników, do których materiały promocyjne są skierowane, oraz tego, kto za nie płaci.
Ponadto repozytorium reklam TikToka nie pozwala na wyszukiwanie reklam na podstawie wspomnianych danych, co według organu ogranicza przydatność narzędzia. Jak wyjaśnia KE, „takie repozytorium reklam ma kluczowe znaczenie dla naukowców i społeczeństwa obywatelskiego w zakresie wykrywania reklam oszukańczych, kampanii zagrożeń hybrydowych, a także skoordynowanych operacji informacyjnych i fałszywych reklam, w tym w kontekście wyborów”.
„Przejrzystość w reklamie internetowej – kto płaci i w jaki sposób dociera się do odbiorców – ma zasadnicze znaczenie dla ochrony interesu publicznego. Niezależnie od tego, czy bronimy uczciwości naszych demokratycznych wyborów, chronimy zdrowie publiczne, czy też chronimy konsumentów przed oszukańczymi reklamami, obywatele mają prawo wiedzieć, kto stoi za wiadomościami, które widzą. W naszej wstępnej opinii TikTok nie przestrzega aktu o usługach cyfrowych w kluczowych obszarach swojego repozytorium reklam, co uniemożliwia pełną kontrolę ryzyka związanego z jego systemami reklamowymi i targetowania” – przekazała Henna Virkkunen, wiceprzewodnicząca wykonawcza do spraw suwerenności technologicznej, bezpieczeństwa i demokracji w Komisji Europejskiej.
Jak dowiadujemy się, ustalenia Komisji opierają się na szczegółowym dochodzeniu, które obejmowało m.in. analizę wewnętrznych dokumentów przedsiębiorstwa, testowanie narzędzi TikToka oraz wywiady z ekspertami w tej dziedzinie.
Jakie będą kolejne kroki?
Komisja Europejska poinformowała, że TikTok ma teraz możliwość skorzystania z prawa do obrony poprzez zweryfikowanie dokumentów znajdujących się w aktach dochodzenia oraz udzielenie pisemnej odpowiedzi na wstępne ustalenia organu. „Przesyłając wstępne ustalenia, Komisja informuje TikTok o swoim wstępnym stanowisku, że narusza akt o usługach cyfrowych. Pozostaje to bez uszczerbku dla wyniku dochodzenia” – czytamy w oficjalnym komunikacie. Równolegle prowadzone będą konsultacje z Europejską Radą ds. Usług Cyfrowych.
Jeżeli wstępne opinie KE zostaną potwierdzone, organ może wydać decyzję stwierdzającą nieprzestrzeganie przepisów, co może skutkować m.in. nałożeniem grzywny w wysokości do 6 proc. całkowitego rocznego światowego obrotu dostawcy. Komisja zastrzega jednocześnie, że może także nakładać okresowe kary pieniężne, aby wymusić na platformie przestrzeganie przepisów.
Ponadto w grudniu 2024 roku Komisja Europejska wszczęła również formalne postępowanie przeciwko TikTokowi w sprawie zarządzania ryzykiem związanym z wyborami i dyskursem obywatelskim. Dochodzenie w sprawie jest kontynuowane i – jak informuje organ –prowadzone jest przez Komisję w pierwszej kolejności.
[AKTUALZIACJA 21.05.2025]
Redakcja PRoto.pl otrzymała oficjalne oświadczenie TikToka w sprawie. Treść udostępniamy poniżej:
„Analizujemy wstępne ustalenia Komisji dotyczące naszego repozytorium reklam i pozostajemy zaangażowani w realizację zobowiązań wynikających z Aktu o usługach cyfrowych (DSA). Choć popieramy cele regulacji i stale udoskonalamy nasze narzędzia zapewniające przejrzystość reklam, nie zgadzamy się z niektórymi interpretacjami Komisji. Zwracamy też uwagę, że wytyczne są przekazywane w formie wstępnych ustaleń, a nie jako jasne i publicznie dostępne regulacje. Równe zasady gry i konsekwentne egzekwowanie przepisów są kluczowe. Będziemy nadal współpracować z Komisją, tak jak robimy to od początku tego procesu” – przekazał rzecznik TikToka.
(kn)
Źródło: commission.europa.eu, Komisja wstępnie stwierdza, że repozytorium reklam TikToka narusza akt o usługach cyfrowych, 16.05.2025