TikTok nie wyświetla już wyników wyszukiwania dla hashtagu „#SkinnyTok”. Wśród internautów pojawiły się bowiem głosy, że materiały oznaczone tą etykietą promują zaburzenia odżywiania oraz inne niezdrowe (a nawet ryzykowne) nawyki żywieniowe. To udana interwencja francuskiego rządu – donosi engadget.com.
Jak dowiadujemy się, od kwietnia 2025 roku prowadzone były działania mające na celu przeciwdziałanie trendowi „#SkinnyTok”. Pod tym hashtagiem na TikToku pojawiały się bowiem treści nawołujące do dążenia do szczupłej sylwetki za pomocą metod będących w sprzeczności z nauką oraz dbałością o zdrowie. Wśród wspomnianych materiałów znajdowały się m.in. filmy zachwalające szybką utratę wagi, prezentujące diety z ekstremalnie niską zawartością kalorii czy programy porównujące sylwetki.
W sprawę zaangażowały się unijne organy regulacyjne, w tym przede wszystkim francuski rząd. Jedną z polityczek protestujących przeciwko hashtagowi była francuska minister ds. cyfryzacji – Clara Chappaz. Jak podkreślała, „te filmy promujące ekstremalnie szczupłą sylwetkę są absolutnie nie do przyjęcia”. „Narzędzia cyfrowe są wspaniałe pod względem postępu i wolności, jaką nam dają, ale źle używane mogą zrujnować życie… Platformy społecznościowe nie mogą uciec od odpowiedzialności” – apelowała. TikTok po jej interwencji zakazał używania hashtagu – donosi źródło.
Jak czytamy, zablokowanie wyników wyszukiwania hasła „#SkinnyTok” to „krok w kierunku zniechęcenia do promowania zaburzeń odżywiania oraz innych ryzykownych diet” – przekazał TikTok w rozmowie ze źródłem. Internauci są jednak zdania, że blokada jednego hashtagu to jedynie dość powierzchowne rozwiązanie problemu promowania zaburzeń odżywania w social mediach. Samo blokowanie wyników wyszukiwania dla potencjalnie szkodliwych hashtagów jest pozytywnym krokiem. Nie jest to jednak rozwiązanie wystarczające. „Użytkownicy są bystrzy. Wiedzą, jak korzystać z tych platform i w jaki sposób ominąć ich systemy moderowania treści” – zwraca uwagę jedna z badaczek z Cornell University cytowana przez źródło.
Jak przypomina engadget.com, to kolejny ruch TikToka mający na celu przeciwdziałanie szkodliwym trendom w zakresie zdrowia i nawyków żywieniowych. W 2020 roku serwis nałożył ograniczenia na reklamy, które mogą „promować negatywny lub szkodliwy obraz ciała”. Ograniczenia te objęły promocję m.in. suplementów odchudzających czy aplikacji wspierających szkodliwe nawyki żywieniowe. TikTok rozpoczął także współpracę z National Eating Disorder Association, aby zaoferować użytkownikom więcej wartościowych treści wspierających walkę z zaburzeniami odżywiania. Wprowadzono również nowe podejście do algorytmów strony Dla Ciebie, aby ograniczyć wyświetlanie zbyt wielu materiałów o negatywnym wydźwięku. (kn)
Źródło: engadget.com, TikTok now blocks search results for #SkinnyTok, Anna Washenko, 4.06.2025