poniedziałek, 12 maja, 2025
Strona głównaAktualnościWydarzeniaTrendy w komunikacji wewnętrznej. Podsumowanie konferencji Internal Communication Meeting

Trendy w komunikacji wewnętrznej. Podsumowanie konferencji Internal Communication Meeting

W komunikacji wewnętrznej zbliżają się istotne zmiany, które będą miały duży wpływ na sposób, w jaki organizacje komunikują się z pracownikami. Przyszłość tego obszaru będzie kształtowana przez cyfrową transformację, która zmienia zarówno narzędzia, metody, jak i obszary komunikacji. To właśnie tych zagadnień dotyczyła 8. edycja konferencji Internal Communication Meeting organizowanej przez IC Mobile, która miała miejsce 24 kwietnia 2025 roku. PRoto.pl było patronem medialnym wydarzenia.

Podczas konferencji wystąpili praktycy komunikacji wewnętrznej z takich organizacji jak: Quico, Duni Group, BUZZcenter, Nationale-Nederlanden, BNP Paribas, Europapier Polska, Frontex, Bunge, Decathlon, PepsiCo, Michelin Polska, Akademia Leona Koźmińskiego.

W trakcie wydarzenia miały miejsce sesje case studies „Komunikacja, która działa – sprawdzone rozwiązania z różnorodnych organizacji” oraz „Drużyna Pierścienia, czyli jak powołać do życia zespół redaktorów/ambasadorów, którzy pomogą w komunikacji wewnętrznej”.

  • Ewa Orczykowska, Senior Internal Communications Specialistka w InPoście, podczas wystąpienia „Każdy chce być częścią jakiejś historii. Komunikacja wewnętrzna to szukanie ludzi i ich historii” opowiedziała o „komunikacji z ludzką twarzą”. Podkreślała ona, że pracowników często postrzegamy jako jedną grupę odbiorców, a w dobrej komunikacji kluczowe jest dostrzeżenie, że za każdą grupą stoi konkretny człowiek, który ma różne potrzeby i oczekuje innych komunikatów. Pracownicy mówią też w różnych językach – nie tylko obcych, lecz także w językach swoich działów, obszarów, zespołów. W związku z tym komunikacja personalna to model, który zdaje się bardziej dostosowany do współczesnych realiów.
  • Katarzyna Marciniak, Head of HR w Europapier Polska, w swoim wystąpieniu opowiedziała o sprawdzonych i angażujących działaniach komunikacyjnych. Za przykład posłużyła komunikacja związana z obchodami 30-lecia organizacji. Ekspertka zaprezentowała m.in. działanie grywalizacyjnej aplikacji mobilnej, z której firma korzysta podczas różnego typu wydarzeń wewnętrznych.
  • Monika Trojan-Stelmach, menedżerka zespołu komunikacji wewnętrznej w BNP Paribas, wyjaśniła, kim jest komunikator wewnętrzny oraz podzieliła się przykładami tworzenia skutecznych sieci pracowniczych, które realizują oddolne projekty spójne z wartościami organizacji. To, co najgłośniej wybrzmiało podczas prelekcji, to hasło: „Relacje budują zaangażowanie”. Ekspertka zaprezentowała przykłady projektów wspierających kulturę włączającą w miejscu pracy – w tym przede wszystkim w zakresie włączania osób z niepełnosprawnościami.
  • Agnieszka Idziak, Communication & Training Managerka w Duni Group, opowiedziała z kolei o korzyściach płynących ze zbudowania zespołu redaktorów/ambasadorów, który pomoże w tworzeniu efektywnej – i przede wszystkim dostosowanej do realnych potrzeb pracowników – komunikacji wewnętrznej.

Prelegenci rozmawiali także o roli empatii w komunikacji wewnętrznej. Podczas panelu „Rola empatii w komunikacji międzykulturowej, czyli jak budować autentyczne więzi w erze zdalnej pracy i cyfrowej transformacji w multikulturowym środowisku pracy?” eksperci podkreślali, że uważne słuchanie oraz szacunek dla granic i wartości innych to fundamenty dobrej komunikacji w organizacji.

Podczas wystąpień pojawił się również wątek angażujących kampanii wewnętrznych organizowanych wśród pracowników. Specjaliści zwracali uwagę, że nie wystarczy zorganizowanie wspólnej aktywności dla pracowników. Aby wydarzenie było angażujące dla zespołu, ważne jest bowiem to, by odpowiadało ono na realne potrzeby zatrudnianych osób. Jako przykład posłużyła firma PepsiCo, w której zamiast Dnia Dziecka obchodzony jest Dzień Seniora.

Fot. Sławomir Kubryn, DagaStudio

Ważną część konferencji stanowiły także wystąpienia na temat narzędzi i rozwiązań technologicznych, które skutecznie mogą wspierać komunikację.

  • Ireneusz Mirgos, twórca produktów cyfrowych dla komunikacji wewnętrznej, i Maksymilian Pawłowski, kierownik ds. komunikacji korporacyjnej w DPD Polska, w wystąpieniu „Niewidzialna siła komunikacji wewnętrznej: Jak technologia wzmacnia jej potencjał i buduje kulturę excellence?” opowiedzieli o komunikacji z perspektywy wdrożenia technologicznego. Eksperci skupili się na narzędziach, które skutecznie wspierają procesy komunikacyjne w firmach. Z wystąpienia wybrzmiało przede wszystkim stwierdzenie, że zarówno komunikacja, jak i wykorzystywane narzędzia powinny charakteryzować się przede wszystkim prostotą. Specjaliści radzili także, by wzorować się na modelach aplikacji dostępnych na rynku, które cieszą się popularnością w życiu prywatnym pracowników, takich jak chociażby Duolingo.
  • Kamila Kierzek-Mechło, dyrektorka zarządzająca w BUZZcenter, opowiedziała natomiast o tym, w jaki sposób z narzędzi AI zrobić swojego asystenta, który rzeczywiście „rozumie” pracę w komunikacji wewnętrznej. Ekspertka wyjaśniła, w czym sztuczna inteligencja może pomóc specjalistom od komunikacji w czasie ich codziennej pracy. Wśród kluczowych zadań wymieniła: tworzenie koncepcji treści i komunikatów, planowanie zadań oraz tworzenie harmonogramów, przygotowywanie copy do maili, ogłoszeń czy wpisów, tworzenie pomysłów i inspiracji do kampanii oraz wydarzeń dla pracowników, a także planowanie budżetów czy przygotowywanie raportów.

Co nas czeka w komunikacji wewnętrznej? Jakie trendy zauważacie w tym obszarze? – to pytania, które przyświecały panelowi prowadzonemu przez Katarzynę Kryńską z IC Mobile. Swoimi przemyśleniami w tym temacie podzielili się: Karolina Adamczyk z Michelin, Paulina Łukaszuk z Akademii Leona Koźmińskiego, Marta Pokutycka-Mądrala z Nationale-Nederlanden Polska oraz Marta Bem z Kulczyk Foundation.

Fot. Sławomir Kubryn, DagaStudio

Według ekspertów w najbliższym czasie w komunikacji wewnętrznej czeka nas:

  • Profesjonalizacja komunikacji wewnętrznej – od komunikatora do stratega wspierającego biznes.
  • Poszerzanie kompetencji przez komunikatorów – w tym kompetencji narzędziowych, np. graficznych.
  • Zmniejszanie dystansu.
  • Komunikacja jako historie ludzi pracujących w firmie.
  • Od komunikacji wewnętrznej do komunikacji personalnej – czyli personalizacja komunikatów.
  • Dalsze upraszczanie komunikacji – zarówno w kontekście komunikatów, jak i ich formy. Wykorzystywanie modelu narzędzi i aplikacji, z których pracownicy korzystają prywatnie na co dzień, np. jeśli wśród pracowników rośnie konsumpcja podcastów, twórzmy komunikację podcastową.
  • Zaangażowanie społeczne – poruszanie tematów aktualnych, ważnych społecznie, które angażują pracowników, a także edukacja w tym zakresie.

Eksperci podkreślali też, że kluczowe wyzwania, którym organizacje będą musiały stawić czoła, to cyfrowa transformacja związana z AI oraz komunikacja zarządzania zmianą w kontekście transformacji procesów w firmach. Podkreślali oni również, że samo wdrożenie nie wystarczy. Do tego bowiem niezbędne jest zrozumienie celu i poparcie tego procesu w całej organizacji – a do tego niezbędna jest efektywnie prowadzona komunikacja wewnętrzna.

Wydarzeniu towarzyszyła również gala, podczas której ogłoszono zwycięzców trzeciej edycji konkursu IC Biznes Partner dla komunikacji wewnętrznej.

Fot. Sławomir Kubryn, DagaStudio

PRoto.pl było partnerem medialnym konferencji. (kn)

Zdjęcie główne: konferencja.ic-mobile.pl, fot. Sławomir Kubryn, DagaStudio

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj