4 marca 2025 roku wystartowała ogólnopolska kampania społeczna pod hasłem „Zwolnij, bo się przejedziesz”. Akcja ma na celu zwrócenie uwagi na problem przekraczania prędkości na polskich drogach. Została ona zrealizowana z inicjatywy Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, działającej przy Ministerstwie Infrastruktury. W działania promocyjne zaangażował się aktor Dawid Ogrodnik.
Inauguracja kampanii miała miejsce 4 marca podczas konferencji prasowej z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz Dawida Ogrodnika.
Jak przekazał w trakcie wydarzenia Dariusz Klimczak, zbyt szybka jazda jest jednym z głównych problemów bezpieczeństwa drogowego. Okazuje się, że co piąty wypadek w Polsce spowodowany jest niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu drogowego. Kampania społeczna „Zwolnij, bo się przejedziesz” ma zwracać uwagę na ten problem i skłonić kierowców zadbania o bezpieczeństwo własne i innych. Jak ujawnił minister, akcja łączy się również z zapowiedzią zmian legislacyjnych w tym zakresie. Resort planuje w najbliższym czasie m.in. zaostrzenie przepisów dotyczących czasowego zatrzymania prawa jazdy i rozszerzenie ich także o przypadki przekroczenia prędkości poza terenem zabudowanym.
Oś kampanii „Zwolnij, bo się przejedziesz” stanowią krótkie materiały wideo z Dawidem Ogrodnikiem w roli głównej.
W premierowym spocie inicjatorzy akcji chcieli podkreślić, że przez zwolnienie tempa można uratować życie zarówno cudze, jak i własne. Narracja skupiać się ma wokół codziennych sytuacji, w których pośpiech może prowadzić do tragicznych zdarzeń. „Pracując nad kampanią »Zwolnij, bo się przejedziesz«, chcieliśmy stworzyć przekaz, który nie tylko zwróci uwagę, lecz przede wszystkim poruszy sumienia kierowców. Naszym celem było ukazanie, że nadmierna prędkość to problem, który dotyka nas wszystkich, a zwolnienie może zapobiec wielu tragediom” – przekazał Adam Zdeb, dyrektor kreatywny w Keino Grupa, która odpowiada za realizację kampanii. „W teledysku z Dawidem Ogrodnikiem staraliśmy się oddać napięcie i emocje towarzyszące chwilom tuż przed potencjalnym wypadkiem, mając nadzieję, że skłoni to odbiorców do refleksji i zmiany nawyków na drodze” – dodał.
Działania związane z kampanią obejmą różnorodne media: digital, telewizję, radio, kino, ekrany LCD w środkach transportu publicznego, artykuły sponsorowane w 20 regionalnych dziennikach, a także komunikację w serwisach internetowych i w kanałach Ministerstwa Infrastruktury w mediach społecznościowych: na Facebooku, X i Instagramie.
Akcja potrwa do 6 kwietnia 2025 roku.
Keino Grupa zapewniła kompleksową obsługę 360° – od strategii i kreacji po produkcję spotu i zakup mediów. Współpraca została nawiązana w wyniku wygranego przetargu i ma charakter projektowy. (kn)