środa, 18 czerwca, 2025
Strona głównaCase studiesZaproszenie do rozmowy na tematy trudne – czyli kampania „Dom zaczyna się...

Zaproszenie do rozmowy na tematy trudne – czyli kampania „Dom zaczyna się od serca”

Jak zachęcić społeczeństwo do rozmów na temat, o którym się zwykle nie mówi? Kwestia trudności w relacjach między domownikami w Polsce często pozostaje w sferze tabu. Kampania „Dom zaczyna się od serca” zrealizowana dla Pepco przez agencję K+ PR starała się przełamać tę trudność, łącząc empatyczne podejście do komunikacji z wynikami badań i perspektywą ekspercką. Dzięki temu temat stał się przedmiotem rozmów w mediach i serwisach społecznościowych oraz przede wszystkim w polskich domach. Skuteczność akcji oraz jej ważna tematyka zostały dostrzeżone i docenione m.in. w konkursach branżowych, takich jak Złote Spinacze czy Grand ESG, oraz w raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Kontekst

Kluczowymi odbiorcami dla Pepco są kobiety i ich rodziny. W swojej pierwszej kampanii społecznej marka chciała podkreślić zainteresowanie tematem dzieci i młodzieży. Kontekst domu, z którym związane jest Pepco, wykorzystywały wcześniej globalne marki (np. Ikea), nie poruszając jednak przy tym kwestii rodzinnych i domowych, które w Polsce pozostają prywatne i nierzadko obarczone swego rodzaju tabu. Tematy te podejmują głównie agencje państwowe („Badanie jakości życia dzieci i młodzieży” Rzecznika Praw Dziecka) i NGO („Młode głowy” Fundacji UNAWEZA), nie zaś marki komercyjne.

Insight

Analiza przeprowadzona przez zespoły ESG i PR agencji K+ PR uwidoczniła, że aktualne badania nie zawierają informacji na temat tego, jak młodzi czują się w domu, który powinien być miejscem komfortu i bezpieczeństwa. Już desk research wskazywał m.in. na samotność młodych osób (za RPD), która wraz z niską samooceną i samopoczuciem tworzą triadę kryzysu psychicznego w Polsce (za UNAWEZA). Kolejnym krokiem było pogłębienie tematu problemu kontaktów międzyludzkich, wykraczające poza standardowe metody diagnostyczne. Agencja K+ Research przeprowadziła badania ilościowe i jakościowe opiekunów oraz dzieci, co pozwoliło odkryć, jak duże są opory młodych ludzi przed rozmową. Dla przykładu jedynie 2 proc. nastolatków rozmawia z domownikami o radzeniu sobie z problemami, połowa młodych ludzi nie potrafi mówić o tym, co czuje, a 47 proc. nastolatków obawia się niezrozumienia. Pozyskane dane pozwoliły na zdefiniowanie celu kampanii: rozpoczęcie dyskusji publicznej na temat tego zjawiska oraz umożliwienie realnej zmiany poprzez zapewnienie łatwo dostępnej pomocy w komunikacji w domach.

Cele działań

Przy estymacji efektów kampanii zespół musiał wziąć pod uwagę zarówno jej wrażliwy społecznie temat, jak i krótki czas realizacji. Spodziewane efekty obejmowały przede wszystkim:

  • zaangażowanie użytkowników mediów społecznościowych w komentowanie wyników przeprowadzonego badania oraz kampanii,
  • zainteresowanie tematem relacji w rodzinie 100 redakcji informacyjnych, kobiecych i rodzicielskich,
  • zbudowanie wizerunku marki Pepco jako aktywnego uczestnika dyskusji publicznej o dobrostanie dzieci.

Realizacja

W zrozumieniu zjawiska pomogli eksperci z NGOs zajmujących się dobrostanem młodych ludzi. Specjaliści z fundacji UNAWEZA, Towarzystwa Przyjaciół Dzieci oraz fundacji Happy Kids podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat raportu z badań. Kampania stanowiła dla Pepco kolejną okazję do kontaktu z organizacjami pożytku publicznego, z którymi już wcześniej angażowało się w działania prospołeczne. Ekspercka znajomość różnorodności polskich domów pozwoliła wypracować uniwersalne rekomendacje do przedstawienia w ramach akcji. Na ich podstawie wypracowano narzędzie ułatwiające domową komunikację: autorską grę karcianą stworzoną wraz z Dagmarą Teczke – psycholożką, psychoterapeutką, autorką i wydawczynią w Produkty Terapeutyczno-Edukacyjne HEIM. W karty można grać online i offline, co miało zwiększać ich dostępność i użyteczność.

Źródło: domzaczynasieodserca.pepco.eu

Priorytetem skutecznej komunikacji było przedstawienie danych i wniosków z badań. W tym celu przygotowano przejrzysty oraz urozmaicony graficznie raport z badania. Jego forma była dostosowana tak, by stanowiła pomocną treść nie tylko dla przedstawicieli mediów, lecz także wszystkich osób, dla których komunikacja w domu stanowi ważny element codzienności.

Z myślą o odbiorze kampanii w mediach społecznościowych zrealizowano spot kampanijny przedstawiający zanonimizowane cytaty dzieci, które wzięły udział w badaniu jakościowym. Wideo miało skierować uwagę odbiorców na problem społeczny oraz zachęcić do zapoznania się z wynikami badań oraz pozostałymi materiałami przygotowanymi w ramach kampanii „Dom zaczyna się od serca”. Film został przygotowany w kilku formatach, dostosowanych do różnych platform społecznych, takich jak Facebook czy YouTube. Za identyfikację wizualną kampanii odpowiadał zespół kreatywny K+ Group.

Wszystkie elementy kampanii „Dom zaczyna się od serca” – raport, wypowiedzi eksperckie, gry karciane oraz klip wideo promujący kampanię – zostały przedstawione na specjalnej stronie domzaczynasieodserca.pepco.eu.

Z uwagi na społeczny charakter projektu zrezygnowano ze wsparcia marketingowego, skupiając się na prezentowaniu danych i komentarzy eksperckich w mediach oraz social mediach. Z myślą o mediach społecznościowych zaplanowano spot oraz współpracę z influencerami. Z uwagi na budżet płatne współprace ograniczono do pięciu osób starannie dobranych pod kątem tematyki i rzetelności publikowanych treści. Wśród nich znaleźli się: terapeutka rodziców Aga Rogala, nauczyciel roku Przemek Staroń, Kamila Zaremba z profilu ByćRodzicemNastolatka, Malwina Walczak z profilu Mama_spzoo oraz psychotraumatolożka Karolina Tuchalska-Siermińska.

Wyniki

Raport został odebrany jako ekspercki materiał o relacjach w domach w Polsce. O inicjatywie informowały media (w tym m.in. Rzeczpospolita, Onet, Radio 357, Pismo, MamaDu, odpowiedzialnybiznes.pl), influencerzy (np. Magdalena Różczka, Kamil Baleja), ale także placówki oświaty (Szkoła Podstawowa 106 w Żorach) oraz NGOs (Fundacja św. Mikołaja).

W ciągu dwóch miesięcy prowadzonej komunikacji w ramach kampanii udało się przekroczyć zakładane efekty:

  • 566 publikacji w internecie, radiu i prasie,
  • >79 mln zasięgu publikacji w mediach,
  • >1,36 mln pln szacunkowego AVE dla publikacji medilanych,
  • 442 338 odbiorców płatnych publikacji influencerów w social mediach.

„To, co nas dodatkowo zaskoczyło przy kampanii »Dom zaczyna się od serca«, to aspekt, który wymykał się podsumowującym statystkom publikacji” – zauważa Wojciech Wołk-Łaniewski, PR Manager w K+ PR. „W czasie kontaktu z mediami, partnerami społecznymi i liderami opinii spotkaliśmy się z informacją zwrotną, że temat, który poruszamy, jest im osobiście bliski, dotyka ważnej prywatnej potrzeby dbania o najbliższych. Przełożyło się to na spontaniczną chęć mówienia o wnioskach z badania oraz przekazie kampanii, co widzieliśmy choćby po wymianie zdań o kampanii między aktorkami Magdaleną Różczką, Olgą Bołądź i Agnieszką Sienkiewicz na instagramowym profilu jednej z nich. Przekładało się to na większą łatwość zainteresowania tematem kolejnych osób i instytucji” – przekazał ekspert z agencji odpowiadającej za realizację kampanii.

Całościowy odbiór kampanii „Dom zaczyna się od serca” pokazał, jak dużą potrzebą społeczną jest rozmowa z bliskimi i jak bardzo czujemy jej niedosyt. Inicjatywa, jej cel, przekaz oraz skutki odbiły się szerokim echem również w branży ESG. Projekt „Dom zaczyna się od serca” przedstawiono jako dobrą praktykę w raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2023. Dobre praktyki”. Kampania została wyróżniona w konkursie Innowator ESG 2024, otrzymała Srebrny Spinacz w 22. edycji konkursu Złote Spinacze w kategorii ESG, Sustainability i CSR Communications oraz 3. Nagrodę Grand ESG 2025 w kategorii Najlepsza Komunikacja Wdrożenia ESG. Ponadto spot promujący akcję został nagrodzony Brązową Tarczą podczas Gali Festiwalu Filmów Odpowiedzialnych „17 Celów”.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj