piątek, 13 czerwca, 2025
Strona głównaRaportyNa jakie zarobki mogą obecnie liczyć PR-owcy?

Na jakie zarobki mogą obecnie liczyć PR-owcy?

Nastąpiła stabilizacja wynagrodzeń i stawek godzinowych na rynku PR. W porównaniu z 2024 rokiem zarobki pracowników są średnio o 5 proc. wyższe na poziomie płacy gwarantowanej, a stawki godzinowe agencji PR wzrosły przeciętnie o 3,3 proc. Tak prezentują się wyniki najnowszego badania wynagrodzeń i stawek godzinowych za usługi firm z sektora public relations opublikowane przez Związek Firm Public Relations.

Z tegorocznej edycji badania wybija się widoczne wyhamowanie i względna stabilizacja wynagrodzeń i stawek godzinowych. Dynamika wzrostu jest niższa niż w ubiegłym roku i współgra z jeszcze utrzymującym się trendem rosnących kosztów. Wpływ na to mają przede wszystkim wzrost płacy minimalnej oraz inflacja.

Badanie przeprowadzono w marcu i kwietniu 2025 roku. Wzięło w nim udział 27 agencji zrzeszonych przez ZFPR, a uzyskane metodą kwestionariuszową dane ponad 730 osób zostały opracowane i zweryfikowane przez firmę WTW Consulting.

Wzrosły wynagrodzenia pracowników agencji

Z badania wynika, że wynagrodzenia brutto pracowników agencji PR wzrosły średnio o 5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Analiza poziomu wzrostu płac na przestrzeni pięciu ostatnich lat pokazała, że istnieje jasna korelacja ze wskaźnikiem inflacji. Oznacza to, że widoczne zmiany są w głównej mierze podyktowane przez aktualne warunki gospodarcze.

>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!

Jak zauważa Daria Tworek, wiceprezeska ZFPR, „stabilizacja wskaźników ekonomicznych wpłynęła na wyhamowanie wzrostu płac w branży PR”. Tworek wyjaśnia, że pomimo wzrostu przeciętnego wynagrodzenia o 5 proc., po podzieleniu na grupy stanowisk można zaobserwować duże rozbieżności. Na wyższych stanowiskach wynagrodzenie wzrosło zaledwie o 3 proc., na poziomie egzekucyjnym o 9 proc., a w przypadku Asystenta jest to wzrost aż o 15 proc. w stosunku do ubiegłego roku. „To świadczy o niezwykle istotnym wpływie podniesienia płacy minimalnej na te wartości” – dodaje Tworek.

Wiceprezeska ZFPR zwraca także uwagę na idące za tym zmiany w strukturze agencji PR, które mogą być „niepokojącym sygnałem”. Jak zaznacza Tworek, „w ciągu ostatniego roku znacznie spadła liczba pracowników zatrudnionych na początkowych stanowiskach, przy jednoczesnym relatywnie niewielkim wzroście na pozycjach managerskich i eksperckich”. „Z jednej strony może być to uzasadnione zapotrzebowaniem klientów na bardziej doświadczonych konsultantów, lecz prawdopodobnym jest, że agencje ograniczają zatrudnienie na entry level z uwagi na aktualnie dość wysoki koszt wdrożenia, edukacji i utrzymania młodych pracowników w stosunku do posiadanych przez nich umiejętności oraz wartości jaką te osoby mogą wnieść dla klienta” – komentuje wiceprezeska ZFPR,

ZFPR prezentuje wartości przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń gwarantowanych brutto z umów o pracę (rynkowa mediana) dla typowych stanowisk w branży public relations. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych, takich jak premie, prowizje czy nagrody uznaniowe.

Jak przekazują autorzy badania, dopasowanie stanowisk do jego modelu zostało oparte na wzorcowych opisach poszczególnych funkcji. Każda z nich posiada zwięzły opis głównych obszarów odpowiedzialności, kompetencji i wymagań, które są stawiane pełniącym je osobom.

Najwyższym stanowiskiem, które przedstawiono w badaniu, jest Unit Director. To osoba zarządzająca samodzielną strukturą (dział/departament), raportująca do dyrektora zarządzającego lub prezesa, nadzorująca zespoły projektowe lub stałe z menedżerami i specjalistami. Jej wynagrodzenie wynosi średnio 19000 zł brutto.

Account Director (Group Account Manager) może zarobić średnio 13284 zł brutto.

Wynagrodzenie Senior Account Managera (Senior Consultanta) wynosi średnio 11730 zł brutto, Account Manager (Consultant) otrzymuje przeciętnie 9533 zł brutto, a Junior Account Manager – 9000 zł brutto.

Senior Account Executive (Junior Consultanta) może zarobić średnio 7663 zł brutto, Account Executive 6750 zł brutto, a Junior Account Executive – 5625 zł brutto.

Assistant, czyli osoba prosto po stażu, otrzymuje średnio 5052 zł brutto (w tym przypadku ze względu na specyfikę stanowiska zaprezentowano miesięczne wynagrodzenie gwarantowane brutto w PLN, dla wszystkich typów umów łącznie, tj. umów o pracę, cywilno-prawnych oraz B2B).

Stawki godzinowe nieznacznie poszły w górę

Badanie ZFPR obejmowało także określenie wartości stawek godzinowych, czyli stawek pokrywających wszystkie koszty związane z realizacją projektu oraz zawierających marżę, które są prezentowane klientom na etapie wyjściowym negocjacji konkretu. Dane zostały opracowane według stanu na dzień 1 kwietnia 2025 roku.

Czytaj też: Wzrost kosztów i spadek rentowności usług – taki obraz branży marketingowej wyłania się z najnowszego raportu SAR

W porównaniu do danych z 2024 roku stawki godzinowe wzrosły, ale nieznacznie. Biorąc pod uwagę medianę są one wyższe przeciętnie o 3,3 proc. W przypadku średniej jest to wzrost o 1,4 proc.

Autorzy badania prezentują mediany i średnie wartości stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk wyrażone w PLN (netto).

Jak przekazuje Tworek, „oferta handlowa agencji PR zaczyna być coraz bardziej zbliżona, o czym świadczy zmniejszająca się różnica między wartościami dla mediany i średniej stawek godzinowych, a to z kolei oznacza, że agencje muszą pracować nad innymi wyróżnikami”. Według wiceprezeski ZFPR, „nie da się jednak ukryć, że finansowo agencje są dosyć mocno dociśnięte a przestrzeń negocjacyjna uległa skurczeniu”.

>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!

„Ogólny wzrost kosztów operacyjnych w ostatnich latach dotyczy zarówno funkcjonowania Klientów, jak i samych agencji. W tym okresie jednak stawki godzinowe nie zostały wyrównane chociażby do poziomu inflacji. Agencje muszą więc poszukiwać innych rozwiązań na utrzymanie rentowności i rekompensowanie wzrastających kosztów. Mając to na uwadze, warto podkreślić, że próba zaniżania stawek godzinowych odbije się na jakości obsługi i zaangażowaniu agencji, a długofalowo może także prowadzić do utraty stabilności takiej współpracy” – mówi Tworek. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj