Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Jakie będą kampanie społeczne w 2022 roku? organizatorzy kampanii społecznych w roku 2022 z pewnością wykorzystają do komunikacji nowe narzędzia, które mogą znacznie zwiększyć dotarcie. wśród nich znajdzie się tiktok, w którym, jak twierdzą eksperci, tkwi bardzo duży potencjał, który jest już wykorzystywany przez międzynarodowe ngo-sy. ważną rolę odegra również współpraca z wpływowymi influencerami, którzy poza działaniami reklamowymi mogą przekazywać swoim odbiorcom wiedzę na społecznie ważne tematy. jakie jeszcze trendy przewidzieli specjaliści w obszarze kampanii społecznych na nadchodzące 12 miesięcy? czytaj więcej: nowy wymiar „kampaniowania” – kampanie społeczne w 2021 roku. monika kamińska, specjalistka ds. pr w fundacji dajemy dzieciom siłę. żyjemy w świecie zdominowanym przez internet, social media i technologie cyfrowe. ich rozwój i konsumpcja znacznie przyspieszyły w ciągu ostatnich dwóch lat. w polsce jest ponad 25 mln użytkowników mediów społecznościowych. żadne inne kanały nie oferują tak ogromnego zasięgu, dlatego są niezwykle cenne dla organizacji pozarządowych. trzeba o nich poważnie myśleć zawsze, nie tylko przy kampaniach społecznych, lecz także przy ogólnej strategii komunikacyjnej, zbieraniu funduszy i innych działaniach mających na celu zdobywanie i angażowanie odbiorców w realizację misji. wiele polskich organizacji bardzo dobrze radzi sobie na facebooku, twitterze, linkedinie i instagramie. natomiast tiktok jeszcze nie do końca jest przez nie eksplorowany – a jest przecież najszybciej rozwijającą się siecią mediów społecznościowych w historii. myślę, że taki stan rzeczy może wynikać z przeświadczenia, że tiktok oferuje głównie content rozrywkowy dla nastolatków i nie ma w nim miejsca na inicjatywy społeczne. tymczasem można znaleźć tam wiele wartościowych treści o charakterze uświadamiającym czy edukacyjnym i ponad 10 mln polskich użytkowników. potencjał tiktoka dostrzegło wiele międzynarodowych organizacji non-profit – teraz czas na polskę. media społecznościowe zdecydowanie zmieniły sposób tworzenia treści i opowiadania historii o organizacji. trendem, który obecnie dominuje w social mediach i który będzie się rozwijał, są krótkie formy wideo. filmy mogą kreatywnie i kompleksowo wyjaśniać ważne zagadnienia i dla wielu osób są atrakcyjniejsze niż np. długie teksty pisane. treści wideo mają też duży potencjał viralowy, który jest pożądany w kampaniach społecznych. ważne tylko, żeby były angażujące, inspirujące i skuteczne, bo to jakość treści odgrywa kluczową rolę w zdobywaniu zasięgu. chociaż filmy są i będą jednym z najpotężniejszych formatów, to w przestrzeni non-profit na popularności będą zyskiwać też podcasty, które w nieco inny i bardziej dogłębny sposób mogą opowiadać o problemach poruszanych w kampaniach. ich wielkim atutem jest to, że są bardzo łatwe w konsumpcji – mogą być słuchane w podróży czy w czasie wolnym. na uwagę organizacji pozarządowych zasługują też coraz popularniejsze streamingi live. dają one duże możliwości w zakresie budowania więzi z odbiorcami i zwiększania ich zaangażowania. innym trendem, który ściśle łączy się z mediami społecznościowymi i z pewnością będzie kontynuowany, jest współpraca organizacji non-profit z wpływowymi osobami: artystami, celebrytami, influencerami. te działania pomagają znacznie poszerzyć zasięgi kampanii społecznych, zaangażować odbiorców i zainteresować tematem tradycyjne media, dlatego nie mogą być pomijane przy budowaniu strategii. jeśli chodzi o tematy kampanii społecznych w 2022 roku, to myślę, że mogą pojawić się kampanie zorientowane na kwestie zmian klimatu, pomoc osobom dotkniętym konfliktami i kryzysami humanitarnymi, a także pomoc osobom żyjącym w ubóstwie. wszystkie te kwestie łączą się z sytuacją polityczno-gospodarczą w kraju i na świecie. dodatkowo uważam, że potrzebujemy ogólnopolskiej kampanii społecznej na temat zdrowia psychicznego polaków, głownie ze względu na bardzo niepokojące dane dotyczące skali samobójstw w naszym kraju. bardzo liczę, że taka kampania powstanie. rok 2022 to oczywiście też wiele wyzwań, z którymi organizacje pozarządowe będą się mierzyły. dzisiejszy krajobraz organizacji non-profit jest bardzo nasycony i jest w nim duża konkurencja, czego dowodzą m.in. coroczne kampanie 1% podatku. jeśli organizacja chce być dostrzeżona i zapamiętana przez odbiorców, musi ich efektywnie angażować i budować z nimi mocne relacje. musi być też w stanie „opowiedzieć” kampanijną historię w sposób naprawdę wciągający i być w tym autentyczna. są to działania stałe, nie tylko kampanijne, które wymagają dużego zaangażowania, systematyczności i łączą w sobie wielokanałową komunikację. a korzystanie z mieszanych kanałów do przekazywania informacji o organizacji, to nie tylko wielkie możliwości, ale też (kolejne) wyzwanie. niewątpliwie dużym wyzwaniem będą też kampanie fundraisingowe i zwracanie się do darczyńców z prośbą o wsparcie finansowe dla organizacji, w dobie wysokiej inflacji, rosnących cen we wszystkich sektorach i ogólnie trudnej sytuacji społeczno-ekonomicznej. ewa sulewska, content manager w agencji dziadek do orzechów. z jednej strony obawiam się, że rok 2022 pozostanie nieco monotematyczny w kwestii kampanii społecznych, ponieważ nadal będzie dotyczył przede wszystkim szczepień i zachowania bezpieczeństwa względem koronawirusa. z drugiej strony nie uważam, by było to coś złego. takie mamy czasy, taki mamy klimat, a do mnóstwa osób wciąż nie dociera, jak ważną rolę odgrywają szczepienia w walce z pandemią. spodziewam się także rozwoju kampanii związanych ze zdrowiem psychicznym i samotnością. co prawda wiele firm wróciło już do biur, jednak w mojej bańce towarzyskiej niemal co druga osoba nadal pracuje wyłącznie zdalnie i nie wszystkim ten stan służy. przewiduję, że mocny wpływ na kampanie społeczne będzie miała polityka. temat wolnych mediów, lgbtq+ i praw kobiet ciągle jest obecny. przykre jest to, że w xxi w. nadal musimy zajmować się tak podstawowymi sprawami. ale trzeba o tym mówić, walczyć i nagłaśniać, dlatego zapewne dla wielu firm i fundacji nie będzie to „temat zastępczy”. w kwestii narzędzi promocyjnych dla kampanii społecznych widzę przede wszystkim dwa kanały: influencerów i tiktoka. starsze pokolenia wciąż szukają sposobów na dotarcie do młodszych grup, które są już (niemal) odporne na tradycyjną formę reklamy. najlepszym sposobem na ich zaangażowanie jest kreatywne i natywne podejście do sprawy. przeniesienie spotu tv na insta story nie jest dobry pomysłem i nie ma szans na wzbudzenie szczerego zainteresowania. dlatego doceniam, że twórcy zaczynają myśleć o dostosowaniu swojej pracy do różnych mediów. jako przykład podrzucę tu allegro z najnowsza kampanią świąteczną. piękne wykorzystanie wielu kanałów, warto się inspirować. zebrała anna szczerbaczewicz.
Organizatorzy kampanii społecznych w roku 2022 z pewnością wykorzystają do komunikacji nowe narzędzia, które mogą znacznie zwiększyć dotarcie. Wśród nich znajdzie się TikTok, w którym, jak twierdzą eksperci, tkwi bardzo duży potencjał, który jest już wykorzystywany przez międzynarodowe NGO-sy. Ważną rolę odegra również współpraca z wpływowymi influencerami, którzy poza działaniami reklamowymi mogą przekazywać swoim odbiorcom wiedzę na społecznie ważne tematy.
Jakie jeszcze trendy przewidzieli specjaliści w obszarze kampanii społecznych na nadchodzące 12 miesięcy?
Czytaj więcej: Nowy wymiar „kampaniowania” – kampanie społeczne w 2021 roku
Monika Kamińska, specjalistka ds. PR w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Żyjemy w świecie zdominowanym przez internet, social media i technologie cyfrowe. Ich rozwój i konsumpcja znacznie przyspieszyły w ciągu ostatnich dwóch lat. W Polsce jest ponad 25 mln użytkowników mediów społecznościowych. Żadne inne kanały nie oferują tak ogromnego zasięgu, dlatego są niezwykle cenne dla organizacji pozarządowych. Trzeba o nich poważnie myśleć zawsze, nie tylko przy kampaniach społecznych, lecz także przy ogólnej strategii komunikacyjnej, zbieraniu funduszy i innych działaniach mających na celu zdobywanie i angażowanie odbiorców w realizację misji. Wiele polskich organizacji bardzo dobrze radzi sobie na Facebooku, Twitterze, LinkedInie i Instagramie. Natomiast TikTok jeszcze nie do końca jest przez nie eksplorowany – a jest przecież najszybciej rozwijającą się siecią mediów społecznościowych w historii. Myślę, że taki stan rzeczy może wynikać z przeświadczenia, że TikTok oferuje głównie content rozrywkowy dla nastolatków i nie ma w nim miejsca na inicjatywy społeczne. Tymczasem można znaleźć tam wiele wartościowych treści o charakterze uświadamiającym czy edukacyjnym i ponad 10 mln polskich użytkowników. Potencjał TikToka dostrzegło wiele międzynarodowych organizacji non-profit – teraz czas na Polskę.
Media społecznościowe zdecydowanie zmieniły sposób tworzenia treści i opowiadania historii o organizacji. Trendem, który obecnie dominuje w social mediach i który będzie się rozwijał, są krótkie formy wideo. Filmy mogą kreatywnie i kompleksowo wyjaśniać ważne zagadnienia i dla wielu osób są atrakcyjniejsze niż np. długie teksty pisane. Treści wideo mają też duży potencjał viralowy, który jest pożądany w kampaniach społecznych. Ważne tylko, żeby były angażujące, inspirujące i skuteczne, bo to jakość treści odgrywa kluczową rolę w zdobywaniu zasięgu.
Chociaż filmy są i będą jednym z najpotężniejszych formatów, to w przestrzeni non-profit na popularności będą zyskiwać też podcasty, które w nieco inny i bardziej dogłębny sposób mogą opowiadać o problemach poruszanych w kampaniach. Ich wielkim atutem jest to, że są bardzo łatwe w konsumpcji – mogą być słuchane w podróży czy w czasie wolnym. Na uwagę organizacji pozarządowych zasługują też coraz popularniejsze streamingi live. Dają one duże możliwości w zakresie budowania więzi z odbiorcami i zwiększania ich zaangażowania.
Innym trendem, który ściśle łączy się z mediami społecznościowymi i z pewnością będzie kontynuowany, jest współpraca organizacji non-profit z wpływowymi osobami: artystami, celebrytami, influencerami. Te działania pomagają znacznie poszerzyć zasięgi kampanii społecznych, zaangażować odbiorców i zainteresować tematem tradycyjne media, dlatego nie mogą być pomijane przy budowaniu strategii.
Jeśli chodzi o tematy kampanii społecznych w 2022 roku, to myślę, że mogą pojawić się kampanie zorientowane na kwestie zmian klimatu, pomoc osobom dotkniętym konfliktami i kryzysami humanitarnymi, a także pomoc osobom żyjącym w ubóstwie. Wszystkie te kwestie łączą się z sytuacją polityczno-gospodarczą w kraju i na świecie. Dodatkowo uważam, że potrzebujemy ogólnopolskiej kampanii społecznej na temat zdrowia psychicznego Polaków, głownie ze względu na bardzo niepokojące dane dotyczące skali samobójstw w naszym kraju. Bardzo liczę, że taka kampania powstanie.
Rok 2022 to oczywiście też wiele wyzwań, z którymi organizacje pozarządowe będą się mierzyły. Dzisiejszy krajobraz organizacji non-profit jest bardzo nasycony i jest w nim duża konkurencja, czego dowodzą m.in. coroczne kampanie 1% podatku. Jeśli organizacja chce być dostrzeżona i zapamiętana przez odbiorców, musi ich efektywnie angażować i budować z nimi mocne relacje. Musi być też w stanie „opowiedzieć” kampanijną historię w sposób naprawdę wciągający i być w tym autentyczna. Są to działania stałe, nie tylko kampanijne, które wymagają dużego zaangażowania, systematyczności i łączą w sobie wielokanałową komunikację. A korzystanie z mieszanych kanałów do przekazywania informacji o organizacji, to nie tylko wielkie możliwości, ale też (kolejne) wyzwanie. Niewątpliwie dużym wyzwaniem będą też kampanie fundraisingowe i zwracanie się do darczyńców z prośbą o wsparcie finansowe dla organizacji, w dobie wysokiej inflacji, rosnących cen we wszystkich sektorach i ogólnie trudnej sytuacji społeczno-ekonomicznej.
Ewa Sulewska, Content Manager w agencji Dziadek do orzechów

Z jednej strony obawiam się, że rok 2022 pozostanie nieco monotematyczny w kwestii kampanii społecznych, ponieważ nadal będzie dotyczył przede wszystkim szczepień i zachowania bezpieczeństwa względem koronawirusa. Z drugiej strony nie uważam, by było to coś złego. Takie mamy czasy, taki mamy klimat, a do mnóstwa osób wciąż nie dociera, jak ważną rolę odgrywają szczepienia w walce z pandemią.
Spodziewam się także rozwoju kampanii związanych ze zdrowiem psychicznym i samotnością. Co prawda wiele firm wróciło już do biur, jednak w mojej bańce towarzyskiej niemal co druga osoba nadal pracuje wyłącznie zdalnie i nie wszystkim ten stan służy.
Przewiduję, że mocny wpływ na kampanie społeczne będzie miała polityka. Temat wolnych mediów, LGBTQ+ i praw kobiet ciągle jest obecny. Przykre jest to, że w XXI w. nadal musimy zajmować się tak podstawowymi sprawami. Ale trzeba o tym mówić, walczyć i nagłaśniać, dlatego zapewne dla wielu firm i fundacji nie będzie to „temat zastępczy”.
W kwestii narzędzi promocyjnych dla kampanii społecznych widzę przede wszystkim dwa kanały: influencerów i TikToka. Starsze pokolenia wciąż szukają sposobów na dotarcie do młodszych grup, które są już (niemal) odporne na tradycyjną formę reklamy. Najlepszym sposobem na ich zaangażowanie jest kreatywne i natywne podejście do sprawy. Przeniesienie spotu TV na Insta Story nie jest dobry pomysłem i nie ma szans na wzbudzenie szczerego zainteresowania. Dlatego doceniam, że twórcy zaczynają myśleć o dostosowaniu swojej pracy do różnych mediów. Jako przykład podrzucę tu Allegro z najnowsza kampanią świąteczną. Piękne wykorzystanie wielu kanałów, warto się inspirować.

Zebrała Anna Szczerbaczewicz