sobota, 8 lutego, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomościNIK przygotował zawiadomienia do prokuratury. Przedmiotem kampanie społeczne

NIK przygotował zawiadomienia do prokuratury. Przedmiotem kampanie społeczne

Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Poznaniu ujawniła wyniki inspekcji w sprawie „Wykorzystywania przez administrację publiczną kampanii społecznych jako narzędzi komunikowania”. Kontrole zostały przeprowadzone w czterech urzędach centralnych, w tym w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwie Finansów, Ministerstwie Zdrowia oraz Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Jak podaje NIK, przygotowano cztery zawiadomienia do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstw.

Izba przekazuje, że zawiadomienia dotyczą „popełnienia czynów zabronionych, polegających na przekroczeniu uprawnień lub niedopełnieniu obowiązków przez sześciu funkcjonariuszy publicznych, działających przez to na szkodę interesu publicznego (w art. 231 § 1 kk)”. NIK wskazuje, że w latach 2020-2023 podczas realizacji kampanii społecznych nie zapewniono celowego i gospodarnego wydatkowania środków publicznych.

Pierwszą ze wspomnianych w zawiadomieniu kampanii jest akcja promowana hasłem „Zwroty, które cieszą”. Z danych NIK-u wynika, że Kancelaria Prezesa Rady Ministrów i Ministerstwo Finansów niegospodarnie wydały na nią ponad 7,3 mln zł. Celem inicjatywy było „wyjaśnienie obywatelom przyczyn wysokich zwrotów podatku dochodowego za 2022 rok, a także utrzymanie wysokiego poziomu zadowolenia społecznego, wynikającego z otrzymania zwrotu”. Na akcję „Liczy się Polska” Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przeznaczyła niegospodarnie ponad 6 mln zł. Kampania miała za zadanie „m.in. poprawę nastrojów społecznych po pandemii koronawirusa i podtrzymanie pozytywnej opinii o dysponowaniu przez rząd środkami unijnymi oraz przekonanie społeczeństwa o potrzebie zapobiegania o pozyskanie nowych środków z unijnego Funduszu Odbudowy”. Jak donosi NIK, w przypadku tych kampanii zarzuty dotyczą ich niecelowego i niegospodarnego realizowania.

Przeprowadzana w trakcie trwania pandemii koronawirusa akcja „STOP-COVID – ProteGO Safe” według danych NIK-u kosztowała Kancelarię Prezesa Rady Ministrów ponad 2 mln zł. Jak zaznacza izba, był to niegospodarny wydatek. Co więcej, gdy pierwsza tura kampanii nie przyniosła oczekiwanego rezultatu, przeznaczono kolejne 2,5 mln zł ze środków publicznych na dalsze działania komunikacyjne. (ao)

Źródło: nik.gov.pl

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj