czwartek, 19 czerwca, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomościNASK ujawnia próbę ingerencji w wybory prezydenckie. Reklamy były rozpowszechniane na Facebooku

NASK ujawnia próbę ingerencji w wybory prezydenckie. Reklamy były rozpowszechniane na Facebooku

Ośrodek Analizy Dezinformacji NASK zidentyfikował reklamy polityczne na Facebooku, które miały znamiona dezinformacji w kontekście trwającej kampanii wyborczej w Polsce. Ujawniono, że mogły być one finansowane zza granicy. Po interwencji organizacji Meta zdecydowała o zablokowaniu kont, z których treści te były rozpowszechniane.

O możliwej próbie ingerencji w wybory poinformowano 14 maja 2025 roku. Jak przekazał NASK, podejrzane materiały były kierowane do użytkowników na terenie Polski i dotyczyły kandydatów biorących udział w nadchodzących wyborach prezydenckich. „Działania miały pozornie wspierać jednego z kandydatów i dyskredytować innych. Realizowane przez konta reklamowe kampanie dotyczyły szczególnie Rafała Trzaskowskiego, Karola Nawrockiego i Sławomira Mentzena” – poinformowano na X.

Źródło: x.com/NASK_pl

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie NASK, analiza zidentyfikowanych materiałów wskazuje na „możliwą prowokację”. „Jej celem mogło być działanie na szkodę kandydata rzekomo wspieranego przez tego typu reklamy oraz destabilizacja sytuacji przed wyborami prezydenckimi” – wyjaśnia organizacja.

NASK ujawnia ponadto, że konta reklamowe, z których publikowane były tego typu treści polityczne, na rozpowszechnianie materiałów w ciągu ostatnich siedmiu dni wydały więcej środków niż jakikolwiek oficjalny komitet wyborczy.

Profile wykorzystywane do dystrybucji reklam zostały zgłoszone firmie Meta, która podjęła decyzję o ich zablokowaniu. Sprawa została również przekazana Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, która prowadzi działania w celu identyfikacji źródeł finansowania oraz organizacji stojących za kampanią.

NASK zwraca się również z apelem o wzmożoną czujność w okresie trwającej jeszcze w ciągu najbliższych dni kampanii wyborczej. „Apelujemy do wszystkich użytkowników internetu o szczególną uważność i zgłaszanie do NASK reklam pojawiających się na portalach społecznościowych, które nie są sygnowane przez komitety wyborcze zarejestrowanych kandydatów” – przekazano w komunikacie. (kn)

Źródło: nask.p/ x.com/NASK_pl

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj