Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w lipcu 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej.
Branża handlowa utrzymuje się na pierwszym miejscu z niezmienionym wynikiem, natomiast niemal dogoniła ją branża farmaceutyczna. We wszystkich branżach odnotowano spadek wydatków.
Wydatki reklamowe w podziale na branże
Według danych IMM z monitoringu reklam w mediach tradycyjnych największy budżet na promocję przeznaczyła branża handlowa, której wydatki w lipcu stanowiły 34 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. W tym miesiącu dogoniła ją branża farmaceutyczna (także 34 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się telekomunikacja (12 proc.), na kolejnych są finanse (10 proc.) i motoryzacja (10 proc.).
W lipcu wydatki branży handlowej wyniosły ponad 231 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radiu. Kwota ta w tym miesiącu zbliżyła się do wydatków branży farmaceutycznej – 227 mln zł. Kwoty te znacznie przekraczają budżety pozostałych branż, wśród których zanotowaliśmy spadki względem ubiegłego miesiąca.
– Handel: 231,4 mln zł
– Farmacja: 227,5 mln zł
– Finanse: 70,4 mln zł
– Telekomunikacja: 82,9 mln zł
– Motoryzacja: 66,4 mln zł
Wydatki reklamowe w podziale na media
Największe wydatki w przeanalizowanych branżach nadal pochłaniane są przez reklamy telewizyjne (około 40 proc. w każdej dziedzinie), natomiast najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie. Branża handlowa najchętniej inwestuje w spoty radiowe (54 proc. budżetu).
Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
Nadal największym budżetem reklamowym może pochwalić się Lidl, który w lipcu przeznaczył ponad 33,5 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się sklepy Media Expert, Euro RTV AGD, Neonet oraz Biedronka.
Handel: typy reklamowanych sklepów
Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz sklepów z elektroniką (34 proc.) i dyskontów (26 proc.), które mogą pochwalić się dużymi budżetami reklamowymi – swoją pozycję umocniły także sklepy meblowe, sieci budowlane oraz hipermarkety.
Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W lipcu marka Litrosal Zdrovit wygenerowała największe wydatki w branży farmaceutycznej – przeznaczyła nieco ponad 6 mln zł na reklamę w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach z nieco mniejszymi wynikami znalazły się Steper, Perspiblock, Hepaslimin oraz Akustone.
Farmacja: typy reklamowanych produktów
Wśród bardzo szerokiego wachlarza produktów reklamowanych w branży farmaceutycznej największe budżety przeznaczono na promocję środków przeciwbólowych (17 proc.) oraz suplementów diety (13 proc.). Dalej można wymienić m.in. produkty wspomagające trawienie, związane z pielęgnacją i wspomagające wątrobę.
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W lipcu na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się mBank, który przeznaczył ponad 8 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Kolejne pozycje zajmują Blik Polskiego Standardu Płatności, Raiffeisen Polbank, ING oraz Provident.
Finanse: typy reklamowanych usług
W lipcu branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (58 proc. wszystkich kategorii produktowych), usług finansowych, ubezpieczeń, płatności mobilnych oraz kart płatniczych.
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W lipcu na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej znalazł się Plus, wyprzedzając Cyfrowy Polsat, T-Mobile, Play i Orange.
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
W branży telekomunikacyjnej większość lipcowych reklam dotyczyła oferty na kartę (27 proc.). Dalej zmonitorowano sieci komórkowe, telewizję cyfrową, oferty na abonament i reklamy dostawców internetu.
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W lipcu wśród marek motoryzacyjnych, które najwięcej przeznaczyły na reklamę, na pierwszym miejscu znalazła się Skoda (ponad 7 mln zł), a tuż za nią uplasowały się Opel, Audi, Toyota oraz Nissan.
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
Jeśli chodzi o wydatki reklamowe przeznaczane na konkretne produkty w branży motoryzacyjnej, nadal największe udziały mają samochody osobowe (w lipcu 72 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy aut małych i klasy średniej, autoryzowanych dealerów oraz samochodów terenowych i sportowo-użytkowych.
Autorka badania: Joanna Górska, Instytut Monitorowania Mediów
O badaniu:
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-31 lipca 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.