Wybierz dowolny tekst i kliknij ikonę, aby posłuchać!
czwartek, 3 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomości„A moRZe bez plastiku?” – prosi Bałtyk w sentymentalnym spocie. Rusza kampania...

„A moRZe bez plastiku?” – prosi Bałtyk w sentymentalnym spocie. Rusza kampania o segregacji odpadów

5 czerwca 2025 roku, z okazji Światowego Dnia Środowiska, organizacja zajmująca się odzyskiem opakowań RLG Repack ruszyła z kampanią edukacyjną „A moRZe bez plastiku?”. Inicjatywa promuje segregację odpadów i racjonalne korzystanie z plastiku, a także zachęca do wybierania wielorazowych alternatyw w miejsce jednorazowych produktów plastikowych. Częścią akcji jest poruszający spot, w którym głos zabrał sam Bałtyk.

Kluczową rolę w kampanii odgrywa dwuznaczne hasło, które z jednej strony ma obrazować pożądaną, odpowiedzialną postawę zakupową („A może bez plastiku?”), a z drugiej strony nawiązuje do pozytywnego skutku ograniczania i prawidłowej segregacji plastiku („A morze bez plastiku!”).

W ramach akcji przeprowadzono badanie dotyczące postaw Polek i Polaków względem segregacji odpadów podczas wakacyjnego wypoczynku nad morzem, zrealizowane przez agencję badawczą Zymetria. Z analizy wynika, że aż 77 proc. respondentów deklaruje wyrzucanie śmieci do odpowiednich pojemników lub zabieranie ich ze sobą, aby wyrzucić je do właściwych koszy poza plażą. Zaledwie 4 proc. osób przyznało się do pozostawienia odpadów na plaży, a 3 proc. zapewnia, że zostawia śmieci wyłącznie w sytuacji braku możliwości ich wyrzucenia. 13 proc. uczestników badania zauważyło natomiast, że inni turyści pozostawiali swoje śmieci na plaży.

Jak przekazuje Monika Wyciechowska, dyrektorka ds. edukacji i promocji w RLG w Polsce, firma bada postawy Polek i Polaków wobec segregacji odpadów. „Dane potwierdzają nasze obserwacje: przekaz oparty na straszeniu czy wpędzaniu w poczucie winy nie działa. Dlatego tą i innymi naszymi kampaniami edukacyjnymi chcemy sięgać po emocje odbiorców, wzruszać. Mówimy językiem bliskim każdemu – językiem emocji wynikających z wspomnień. Daliśmy Bałtykowi symboliczny głos, by przekaz kampanii łatwiej było usłyszeć, zrozumieć i zaangażować się w niego” – wyjaśnia Wyciechowska.

W inicjatywie wykorzystano coraz częściej podejmowany na świecie i w Polsce temat dotyczący nadawania elementom przyrody osobowości prawnej. Mimo że Bałtyk nie ma jeszcze tego statusu, w kampanii starano się dać mu głos i sprawić, aby został usłyszany.

Ważnym elementem akcji jest film edukacyjny, w którym główną rolę odgrywa właśnie Bałtyk. Przeprowadza on widzów przez emocjonalną opowieść, w której porusza temat wpływu plastiku na ekosystemy wodne, zachęca do wybierania wielorazowych alternatyw i przypomina, że plastik powinien trafić do żółtego pojemnika. Wideo zostało zrealizowane w ramach konkursu Papaya New Directors. Produkcją filmu zajął się dom produkcyjny Papaya Film, a reżyserią Michał Sierakowski. Za zdjęcia odpowiadał Jakub Stoszek.

Źródło: youtube.com/3000elektro

Strategią komunikacji i koordynacją kampanii „A moRZe bez plastiku?” zajęła się agencja Who Will Save The Planet.

Więcej informacji na temat akcji można znaleźć na stronie. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wybierz i posłuchaj