czwartek, 15 maja, 2025
Strona głównaAktualnościZe świataUK zakazuje reklam kapsułek i saszetek do kawy. Powodem „wprowadzające w błąd”...

UK zakazuje reklam kapsułek i saszetek do kawy. Powodem „wprowadzające w błąd” stwierdzenia

Advertising Standards Authority (ASA), brytyjski organ nadzoru w branży reklamowej, zakazał reklam producenta kawy Lavazza UK i brytyjskiego producenta sprzętów kuchennych Dualit. Według organu informacje występujące w przekazach promocyjnych firm „wprowadzały w błąd” – pisze theguardian.com.

Jak czytamy, Lavazza opisała swoje kapsułki do kawy jako „kompostowalne” i „eko kapsułki”. Okazuje się jednak, że mogą one być utylizowane w przyjazny dla środowiska sposób jedynie w procesie przemysłowym. Jak wówczas stwierdziła Lavazza, broniąc swojej reklamy, słowo „kompostowalne” oznaczało, że produkt jest wykonany z materiału kompostowalnego. Według marki określenie to nie odnosiło się natomiast do możliwości kompostowania go w domu.

ASA orzekło, że reklama „wywołała u konsumentów mylne wrażenie, że ich kapsułki do kawy mogą być kompostowane w domu, podczas gdy w rzeczywistości mogły być kompostowane jedynie w warunkach przemysłowych” – dowiadujemy się.

Źródło podaje, że kompostowanie domowe i proces przemysłowy bardzo się od siebie różnią. W domu korzysta się z kompostownika w ogrodzie. Proces ten jest powolny i nie wszystkie przedmioty podlegają efektywnej biogradacji. W przypadku procesów przemysłowych używane są wyspecjalizowane sprzęty oraz potrzebne są określone temperatury i poziomy wilgotności, które sprawiają, że rozkładanie odpadów przebiega dużo szybciej. Możliwe jest także kompostowanie szerszego zakresu przedmiotów niż w przypadku kompostowania domowego.

Stwierdzenia podobne do tych w reklamie Lavazzy pojawiły się w płatnej reklamie Dualitu w wyszukiwarce. Firma przekonywała, że jej saszetki zawierające zmieloną kawę są „kompostowalne”. Według ASA określenie to sugerowało, że można je kompostować w warunkach domowych, co nie było prawdą. Dualit przekazało wówczas, że sprzedawane przez firmę saszetki z kawą posiadają certyfikat kompostowalności przemysłowej i są wykonane z kwasu polimlekowego, materiału pochodzącego z cukrów wyekstrahowanych z roślin i mielonej kawy. Marka argumentowała, że konsumenci zrozumieją przekaz i uznają, że torebki są wykonane z kopostowalnego materiału i nie będą zakładać, że nadają się one do kompostowania w warunkach domowych – czytamy.

ASA odrzuciło jednak ten argument. Jak stwierdził organ, konsumenci uznają, że produkty opisane jako „kompostowalne” to takie, które mogą być kompostowane w domu. Według ASA „ ludzie zrozumieliby z twierdzenia »kompostowalne«, w kontekście produktu konsumenckiego do użytku domowego, że te produkty można kompostować w domu”. „Ponieważ tak nie było, uznaliśmy, że reklamy były wprowadzające w błąd i dlatego ich zakazaliśmy” – dodał organ, cytowany przez źródło.

„Wiemy, że podejmując decyzje zakupowe, społeczeństwo chętnie dokonuje wyborów z myślą o środowisku. Ważne jest, aby marki jasno informowały o tym, jak łatwo jest pozbyć się produktów w sposób przyjazny dla środowiska, aby ludzie nie byli wprowadzani w błąd” – poinformowało ASA. (ao)

Źródło: theguardian.com, UK watchdog bans coffee pod ads over ‘misleading’ composting claims, Helena Horton, 30.04.2025

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj