niedziela, 23 marca, 2025
Strona głównaRaportyJakimi tematami zainteresować media w 2025 roku?

Jakimi tematami zainteresować media w 2025 roku?

Jaki będzie 2025 rok w świecie mediów? Jakimi tematami będą zajmować się dziennikarze? Temu przyjrzała się agencja Dfusion Communication, która opublikowała raport „Hot Topics 2025”. Tematem numer jeden dla wszystkich sektorów będzie sztuczna inteligencja – wynika z badania przeprowadzonego wśród dziennikarzy. Poza tym jednak media wykazują silne zainteresowanie trendami specyficznymi dla swoich branż.

AI zdominowało dyskusję publiczną i stało się najważniejszym tematem dla dziennikarzy i redaktorów z wielu branż. Podobnie jak rok wcześniej, temat ten będzie dominował w publikacjach medialnych. Nie będzie to jednak jedyne poruszane przez autorów zagadnienie.

Aby dowiedzieć się, na jakich tematach będą koncentrować się media w 2025 roku, agencja Dfusion Communication przeprowadziła badanie wśród 129 dziennikarek i dziennikarzy, których zapytano o planowane publikacje i wskazanie zagadnień, które będą poruszać. Wiedza ta bez wątpienia przyda się specjalistom ds. public relations, dlatego publikujemy na PRoto wyniki analizy.

Poza wszechobecną sztuczną inteligencją wyniki wskazują też na odejście od zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz skupienie na problemach poszczególnych branż. Istotne miejsce zajmą informacje m.in. o cyberbezpieczeństwie, grach i cyfrowej rozrywce, zmianach zachowań konsumenckich i transformacji energetycznej.

„Tempo zmian i różnorodność tematyczna są wprost porażające. Jeszcze nie tak dawno zwykło się mówić »dzisiejsze gazety wyścielą jutrzejsze kosze na śmieci«. Obecnie bardziej adekwatnym podsumowaniem wydaje się stwierdzenie: »dzisiejszy wpis na X za kilka minut może stać się memem«. Zmieniły się media, zmienili się odbiorcy. Musimy zatem czujnie analizować trendy, by umieć się do nich dostosować lub świadomie móc pójść im na przekór” – mówi Łukasz Malczewski, Managing Partner w Dfusion Communication.

Sztuczna inteligencja na pierwszym planie

AI przestała być domeną wyłącznie sektora technologicznego. Raport Dfusion Communication wskazuje, że sztuczna inteligencja stała się dominującym tematem we wszystkich sektorach mediów i w 2025 roku wciąż nim będzie. Niezależnie od tego, czy chodzi o technologię, handel, finanse, czy lifestyle, dziennikarze wyrażają silne zainteresowanie pogłębianiem wiedzy na temat AI i poszukują wiedzy o jej praktycznych zastosowaniach, ale też potencjalnych zagrożeniach, ponieważ technologia ta coraz silniej przenika różne aspekty naszego życia.

Zrównoważony rozwój traci na popularności?

Choć zrównoważony rozwój i ESG wciąż są ważne, z odpowiedzi dziennikarzy wynika, że zainteresowanie mediów tymi tematami nieco osłabło. Wyjątek stanowią branże budowlana i energetyczna – w nich nadal kluczowe są kwestie takie jak transformacja energetyczna, zielone budownictwo i technologia magazynowania energii.

Wyczulenie na trendy

Choć temat sztucznej inteligencji okazuje się uniwersalnym obiektem zainteresowania dziennikarzy zajmujących się różnymi branżami, to pozostałe zagadnienia są zależne od specyfiki danego sektora i dziennikarze skupiają się na trendach dotyczących ich branż. We wszystkich sektorach widoczny jest także wzrost znaczenia regulacji prawnych.

W sektorze technologicznym dominować będą tematy związane z nowymi technologiami i innowacjami, a dziennikarze finansowi jako wiodący temat wskazują obniżkę stóp procentowych. Media handlowe będą przyglądać się zmieniającym się nawykom konsumenckim. Tytuły poświęcone energetyce swoją uwagę skupiać będą przede wszystkim na zagadnieniach z obszaru transformacji energetycznej.

Media ekonomiczne:

  • Skupią się na wpływie AI na rynki finansowe, automatyzacji procesów biznesowych i cyberbezpieczeństwie.
  • Będą analizować regulacje dotyczące AI i ich wpływ na gospodarkę.
  • Będą śledzić trendy w zrównoważonym finansowaniu i inwestycjach ESG, choć z nieco mniejszym zaangażowaniem niż wcześniej.

Media technologiczne:

  • Zostaną zdominowane przez tematy związane z rozwojem AI, nowymi algorytmami i zastosowaniami w różnych branżach.
  • Będą analizować wpływ AI na społeczeństwo, etykę i przyszłość pracy.
  • Będą śledzić regulacje dotyczące danych i prywatności w kontekście AI.
  • Zajmą się zagadnieniami z obszaru gamingu, urządzeń wearables oraz rozwojem usług subskrypcyjnych.

Media lifestyle’owe:

  • Skupią się na wpływie AI na codzienne życie, np. w inteligentnych domach, osobistych asystentach i aplikacjach.
  • Będą analizować trendy konsumenckie napędzane przez AI, np. w e-commerce i mediach społecznościowych.
  • Będą zgłębiać wpływ AI na sztukę, rozrywkę i kulturę.

Media energetyczne:

  • Będą analizować technologie związane z transformacją energetyczną, zielonym budownictwem i efektywnością energetyczną.
  • Skupią się na innowacjach technologicznych, i nowych regulacjach, które wpływają na te branże.
  • Będą opisywać odnawialne źródła energii, technologie magazynowania energii, politykę klimatyczną i jej wpływ na sektor energetyczny.

Media handlowe:

  • Będą analizować trendy konsumenckie i zmieniające się zachowania klientów oraz obszar personalizacji doświadczeń.
  • Podejmą tematy automatyzacji, innowacji i nowych technologii.
  • Opiszą sukcesy polskich marek i sprzedawców.

Tematy, w których dziennikarze chcą pogłębiać swoją wiedzę, to z kolei:

  • Finanse: AI, automatyzacja w finansach i cyberbezpieczeństwo (39 proc.)
  • Handel: Trendy konsumenckie (67 proc.)
  • Elektronika konsumencka: AI w urządzeniach codziennego użytku (41 proc.)
  • IT/Tech: Agenci AI (62 proc.)
  • Energetyka: Technologie magazynowania energii (55 proc.)
  • Lifestyle: Sztuczna inteligencja (56 proc.)
  • Nieruchomości: Zielona transformacja w budownictwie (75 proc.)

Pełny raport można pobrać tutaj. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj