CSR w Polsce – stan obecny i perspektywy rozwoju

dodano: 
07.06.2006
komentarzy: 
2

6 czerwca w siedzibie Biura Banku Światowego w Polsce odbyła się konferencja „Koncepcja CSR w Polsce – stan obecny i perspektywy rozwoju”. Zorganizowały ją Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Fundacja im. Friedricha Eberta, Bank Światowy w Polsce oraz CentrumCSR.PL. Impreza została podzielona na trzy panele tematyczne, poświęcone kolejno tematom: „Rola instytucji rządowych w promowaniu CSR”, „Pracownicy jako beneficjenci CSR” i „Ocena dotychczasowych postępów CSR w Polsce”.

Wśród panelistów pierwszej części znaleźli się prof. dr hab. Wojciech Gasparski (prowadzący panel), Dyrektor Centrum Etyki Biznesu prof. dr hab. Witold Orłowski, dr Sławomir Nowotny (Collegium Civitas), Agnieszka Zawartko, Radca Prezesa UOKiK. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej reprezentował Marcin Palutko z Departamentu Dialogu i Partnerstwa Społecznego. Dyskusja toczyła się wokół zagadnień roli i możliwości instytucji państwowych w inicjowaniu działań CSR.

Prof. Orłowski stwierdził, że nie ma gotowej odpowiedzi na pytanie, na ile i w jaki sposób państwo powinno wspierać CSR i zachęcał do intelektualnej refleksji na ten temat. Sam Orłowski skłaniał się ku opinii, że ilość regulacji państwowych powinna być jak najmniejsza na korzyść samoregulacji. Podkreślano też, że działania CSR rozwijają się prężnie w rozwiniętych społeczeństwach demokratycznych, a instytucje państwowe powinny skłaniać środowiska do samoregulacji. Doceniono także rolę edukacji społeczeństwa i dostarczania mu wiedzy o istocie CSR. Drugi panel, prowadzony przez Adama Bodnara, współzałożyciela CentrumCSR.PL, poświęcony był korzyściom, jakie płyną z działań CSR dla pracowników przedsiębiorstw.

Prezentacje prowadzonych akcji o charakterze CSR przedstawili reprezentanci Metro AG w Polsce Renata Juszkiewicz, Czesław Grzesiak, Wiceprezes Zarządu TESCO Polska oraz Anna Sierpińska, Dyrektor Marketingu i Komunikacji Jeronimo Martins Dystrybucja. Teoretycznym wsparciem była prelekcja prof. dr hab. Stanisławy Borkowskiej z Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. Jednym z prelegentów był również mec. Lech Obara, reprezentujący Stowarzyszenie Poszkodowanych przez Wielkie Sieci Handlowe „Biedronka”.

Po panelu wywiązała się interesująca dyskusja na temat, czy w Polsce CSR to rzeczywistość, czy raczej nadal sfera teorii. Ostatni panel został poświęcony ocenie dotychczasowych postępów CSR w Polsce, jego moderatorem był dr Bolesław Rok, wiceprezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Wśród występujących znaleźli się m.in. Krzysztof Zgoda z Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Jeremi Mordasewicz z Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan” oraz Grzegorz Gruca, Członek Zarządu Fundacji Polska Akcja Humanitarna, który podzielił się doświadczeniami PAH ze współpracy z partnerami biznesowymi. Mordasewicz zastanawiał się nad pozycją CSR wśród priorytetów przedsiębiorstw.

komentarzy:
2

Komentarze

(2)
Dodaj komentarz
07.06.2006
13:15:48
...
(07.06.2006 13:15:48)
Szkoda, że CSR zajmuja sie często firmy, które w rzeczywistości społeczną odpowiedzialność mają najczęściej w... bo liczy sie zysk za wszelką cenę i w własnie nieposzanowanie człowieka. Obecni tak licznie na konferencji przedstawiciele supermarketow z Biedronka na czele sa przykladem, ze im wieksze wyrzuty sumienia (dobrze jesli są!) lub bycie na bakier z kodeksem pracy lub zwyklym szanowaniem pracownika, tym wieksze parcie na CSR.
07.06.2006
10:11:42
J
(07.06.2006 10:11:42)
Czy ktos slyszal wypowiedz JMD na temat Stowarzyszenia dot. Biedronki?
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin