Gazeta Wyborcza powraca!

dodano: 
15.10.2009
komentarzy: 
0

Według sierpniowego rankingu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” opracowanego przez Instytut Monitorowania Mediów najczęściej cytowanym tytułem prasowym w badanym okresie była Gazeta Wyborcza, najbardziej opiniotwórczą stacją radiową – RMF FM, zaś telewizyjną - TVN24.
W zestawieniu obejmującym pierwszą piętnastkę powoływanych tytułów znalazły się cztery dzienniki, trzy tygodniki opinii, dwie gazety biznesowe, dwa tabloidy, dwa portale internetowe, jedna stacja radiowa oraz jedna stacja telewizyjna.

Najpopularniejszy sierpniowy dziennik był w sierpniu cytowany 1018. W dużej mierze jest to zasługa publikacji zawierającej list Władimira Putina do Polaków z okazji obchodów rocznicy wybuchu II wojny światowej, na który chętnie powoływały się inne media. Drugie miejsce na podium objęła Rzeczpospolita (1006), na której rankingi i sondaże, a także analizy sytuacji ekonomicznej kraju oraz materiały o tematyce historycznej powoływano się najchętniej. Dziennik (994) zawdzięcza swoją trzecią pozycję szeroko komentowanemu wywiadowi z generałem Waldemarem Skrzypczakiem, artykułom na temat sytuacji politycznej w Polsce oraz analizom ekonomicznym. Warto podkreślić, że w sierpniu trzy główne dzienniki dzieliła niewielka liczba powołań.

Tradycyjnie, tuż za podium znalazła się cytowana 523 razy stacja TVN24. Media najczęściej odnosiły się do poruszanych na antenie tematów dotyczących polityki polskiej oraz działalności policji i przestępczości. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również informacje dotyczące sytuacji polskich żołnierzy w Afganisatnie. TVN (63) i TVN CNBC Biznes (40) zajęły odpowiednio trzecie i czwarte miejsce w zestawieniu najczęściej cytowanych stacji telewizyjnych.

Polska (387) uplasowała się w analizowanym miesiącu na piątej pozycji. Tytuł zawdzięcza to głównie publikacji wywiadu z Natalią Ambrozińską, wdową po zabitym w Afganistanie kapitanie Danielu Ambrozińskim oraz informacjom dotyczącym nowych tropów w śledztwie w sprawie zabójstwa Krzysztofa Olewnika.

Swą obecność w pierwszej piętnastce wyraźnie zaznaczyły tygodniki opinii. W sierpniu zarówno Wprost (234), jak i Newsweek (156) oraz Polityka (120) znalazły się w gronie najpopularniejszych mediów. Wprost w analizowanym miesiącu opublikował wywiad z prezydentem Lechem Kaczyńskim, co niewątpliwie przyczyniło się do dobrego wyniku tygodnika.

W grupie najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych znalazły się Gazeta Prawna (190) oraz Puls Biznesu (130). Objęły one miejsca siódme i dwunaste. Parkiet cytowany w sierpniu 81 razy nie wszedł do grupy ścisłych finalistów rankingu.

Stosunkowo wysoko znalazł się pierwszy z wyróżnionych portali - onet.pl (189); zajął on ósmą pozycję. Dobry wynik osiągnęły serwisy tvn24.pl oraz tvp.info (105). Jest to niepodważalny dowód na to, że coraz popularniejszym źródłem opiniotwórczym stają się strony internetowe najpopularniejszych stacji telewizyjnych. Mocną pozycję odnotowała także stacja RMF FM (151) będąc jedyną rozgłośnią radiową zakwalifikowaną do pierwszej piętnastki. Najczęściej powoływano się na nią w odniesieniu do działalności policji i przestępczości, programu prywatyzacji oraz polityki polskiej. Drugą pod względem poziomu cytowalności stacją było PR1, które osiągnęło w sierpniu wynik 103 powołań.

Na uwagę zasługuje pojawienie się w rankingu aż dwóch tabloidów: Faktu (123) oraz Super Expressu (111). Oba pisma były najczęściej cytowane w kontekście życia towarzyskiego.

W sierpniu zainteresowanie mediów wzbudzała głównie sytuacja polskich żołnierzy w Afganistanie. Bardzo duży oddźwięk wśród dziennikarzy i opinii publicznej znalazł wywiad z wdową po zabitym w Afganistanie polskim kapitanie, w którym padają bardzo krytyczne uwagi odnośnie wyposażania polskich oddziałów. Kolejnym tematem poruszanym zarówno na łamach prasy jak i anten telewizyjnych oraz radiowych była analiza stosunków politycznych z Rosją w świetle obchodzonej we wrześniu rocznicy wybuchu II wojny światowej.

Od 1 do 31 sierpnia na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 8196 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 8331 razy (5517 razy w prasie, 1620 w telewizji i 1194 w radiu). Treści analizowane w zestawieniu obejmują tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów. (kk)

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin