Historia CSR

dodano: 
12.05.2006
komentarzy: 
0

Na łamach Magazynu BCC możemy przeczytać obszerny artykuł na temat historii i rozwoju CSR-u. Zbigniew Bierzański, autor artykułu, pisze: „Za pierwszy dokument odpowiedzialnego biznesu może być uznany Kodeks Hammurabiego sprzed prawie 4 tys. lat. Przewidywał karę, nawet śmierci, dla przedsiębiorców, np. budowniczych czy rolników, za wypadki i szkody poniesione przez ówczesnych ich »interesariuszy«”.
Bierzański przedstawia, w jaki sposób w XX wieku zmieniało się podejście do zagadnienia CSR. Zaznacza, że na rozwój idei społecznej odpowiedzialności biznesu miały wpływ afery związane z zanieczyszczaniem środowiska i zatrudnianiem dzieci przez wielkie korporacje. Obecnie CSR jest ideą uznawaną na całym świecie. Świadczy o tym przyjęcie Strategii Lizbońskiej oraz 10 zasad Global Compact, a także deklaracja uczestników konferencji w Davos, którzy przyznali, że biznes nie polega tylko na generowaniu zysków.
Jak pisze Bierzański: „W ciągu kilkudziesięciu lat społecznie odpowiedzialny biznes rozwinął się w różnych odmianach i formach. Główne idee wszystkich są podobne, operacyjne zasady i standardy różnią się. Mamy CSR i CR (Corporate Responsibility), Accountability, SRI (Social Responsibility Investment), Stakeholder Managemant, a także Sustainability i Corporate Government”.
Jak zauważa autor artykułu, te formy działania różnią się od filantropii przede wszystkim dojrzałością koncepcji i tym, że wpływają na całość strategii. Obecnie podejmuje się starania, które mają na celu międzynarodową standaryzację zasad i procedur w ramach CSR. Choć jak zaznacza autor artykułu: „Ostatecznie każda firma ma swoją specyficzną »konfigurację« interesariuszy”.

Źródło:

Magazyn BCC, Krótki kurs historii CSR, Zbigniew Bierzański, 01.04.06, s. 36
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin