Jan Paweł II to marka lifestylowa. Jak Apple
Papież świadomie kreował wizerunek marki JP2. Był marką lifestylową skierowaną do wszystkich, niezależnie od wiary. „Jej strategia to całkowita pokora” – tak o swoistej marce papieża Polaka mówi w wywiadzie dla Dużego Formatu Tomasz Bartnik, specjalista od tworzenia strategii i komunikacji marek.
W rozmowie z Agnieszką Wójcińską Tomasz Bartnik podkreśla, że Jan Paweł II od początku pontyfikatu „świadomie i z rozmysłem” kreował swój wizerunek. W związku z tym można mówić o marce JP2, która ma bardzo wysoką rozpoznawalność. Pomimo śmierci papieża wciąż utrzymuje się na pozycji lidera w wielu kategoriach (papież, polityk, mędrzec, pisarz itp.). „W sytuacji poważnego kryzysu Kościoła marka JP2 zwraca się do tych, którzy mogliby być przyszłością Kościoła, a odeszli albo mogliby się od niego odwrócić ze względu na te jego cechy, z którymi Jan Paweł II walczył” – opisuje Bartnik.
Zdaniem specjalisty marka JP2 zaspokaja określone potrzeby konsumentów – daje im poczucie wyjątkowości istot bożych, niezależnie od wyznania. Na pytanie, z jaką marką rynkową można by porównać JP2, Bartnik podaje przykład Apple – komputera, który idzie o krok dalej, zmienia kategorię. Pielgrzymki papieża i jego liczne gesty pojednania manifestowane w ich trakcie porównuje zaś do swoistej kampanii reklamowej i PR. (iw)