Kto kształtuje opinie Polaków?

dodano: 
23.12.2009
komentarzy: 
0

Z badania „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”, opracowanego przez Instytut Monitorowania Mediów, wynika że miano najczęściej powoływanego tytułu mediowego utrzymuje Rzeczpospolita, kolejny miesiąc niezagrożona działaniem konkurencji. W zestawieniu piętnastu najczęściej cytowanych mediów znalazły się cztery dzienniki, trzy tygodniki opinii, dwie stacje telewizyjne, dwie stacje radiowe, dwa portale, tygodnik biznesowy i tabloid.

W analizowanym okresie Rzeczpospolita osiągnęła 1344 cytowania dzięki seriom rankingów i sondaży. Wśród najczęściej powoływanej tematyki znalazły się też odniesienia do obecnej sytuacji ekonomicznej w Polsce oraz do polityki kraju. Zmiana w listopadowym zestawieniu nastąpiła na dwóch kolejnych miejscach podium. Na drugim miejscu znalazł się bowiem Dziennik Gazeta Prawna (717), który najczęściej publikował informacje związane z ekonomią i rynkiem oraz publikował rankingi, sondaże oraz artykuły dotyczące sytuacji na polskiej scenie politycznej. Dziennikarze trzeciego tytułu w zestawieniu – Gazeta Wyborcza (672) – skupili się w listopadzie na sprawach polityki polskiej, sytuacji ekonomicznej oraz sondażach.

W zestawieniu uwagę zwraca wysokie, piąte miejsce dziennika Polska (360). Powodem częstego powoływania się na tytuł były głośne wywiady ze Zbigniewem Chlebowskim oraz Grzegorzem Schetyną. Wśród interesującej dla innych mediów tematyki znalazły się również artykuły traktujące o polityce polskiej, aferze hazardowej oraz konflikcie w Platformie Obywatelskiej.

Tylko 5 powołań dzieli Polskę od kolejnego medium w zestawieniu - stacji RMF FM (355). Rozgłośnia ta była najczęściej powoływana w kontekście polityki polskiej, działalności policji i przestępczości oraz służby zdrowia. W pierwszej piętnastce znalazło się również Radio Zet, plasując się na dziewiątej pozycji z wynikiem 174 cytowań.

W listopadzie w rankingu pojawiły się trzy najważniejsze tygodniki opinii. Uwagę zwraca przede wszystkim wynik tygodnika Newsweek (212), który publikował na swoich łamach wypowiedzi Ryszarda Chlebowskiego związane z jego sytuacją w PO po ujawnieniu afery hazardowej. Wprost (167) w listopadzie poświęcił się analizie sytuacji politycznej w Polsce oraz publikacji rankingów i sondaży, zaś Polityka (130) zajęła dwunaste miejsce dzięki powołaniom dotyczącym polityki polskiej, kultury, sztuki i rozrywki oraz ekonomii, rynku i finansów.

Pierwsze miejsce wśród najczęściej cytowanych portali internetowych w zestawieniu ogólnym uzyskał onet.pl (151). Dziennikarze powoływali się także na przekazy internetowe pochodzące z serwisu sportowefakty.pl (108) oraz portalu tvn24.pl (90).

Wśród najczęściej powoływanych mediów biznesowych, które weszły w skład wyróżnionej piętnastki, znalazł się tylko Puls Biznesu (129). Parkiet, z liczbą cytowań na poziomie 68, zajął drugie miejsce w swojej kategorii tematycznej, lecz nie zakwalifikował się do ścisłej czołówki.

Podobnie do poprzednich miesięcy, w rankingu z listopada pojawił się codziennie wydawany Fakt, który osiągnął w badanym okresie 97 powołań. Tabloid niezmiennie najczęściej cytowany był w kontekście życia towarzyskiego i skandali obyczajowych.

Od 1 do 30 listopada na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 7845 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 7996 razy (5486 razy w prasie, 1535 w telewizji i 975 w radiu). Treści analizowane w zestawieniu obejmują tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów. (kk)

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin