O istocie lobbingu

dodano: 
09.11.2006
komentarzy: 
0

Magazyn BCC zamieszcza obszerny artykuł na temat lobbingu. Jego autorem jest Bogusław Piwowar, dyrektor Instytutu Lobbingu BCC. Przedstawia on m.in. historyczne zaplecze działań lobbingowych w Polsce. Wskazuje na fakt, iż liczne afery i nielegalne działania w naszym kraju powodują, że niesłusznie lobbing wciąż postrzegany jest tu jako działalność nielegalna, a co najmniej nieprzyzwoita.
Piwowar analizuje zarówno dobre, jak i wciąż niedopracowane strony ustawy lobbingowej, która w Polsce funkcjonuje od ośmiu miesięcy. Podkreśla, iż jesteśmy jednym z nielicznych krajów, w których sfera lobbingu została usankcjonowana odrębną ustawą. Zwykle jest ona regulowana wewnętrznymi aktami normatywnymi parlamentów.
Lobbiści zdaniem autora artykułu „(…) odgrywają niezmiernie istotną rolę w tworzeniu kluczowych ustaw i rozporządzeń oraz formułowaniu strategii rozwoju sektorów gospodarczych i całego państwa we wszystkich jego sferach”. Poza tym ułatwiają identyfikację i rozwiązywanie problemów, mających duże znaczenie gospodarcze i społeczne, a także zwiększają społeczne poczucie odpowiedzialności i kształtują postawę obywatelską.
Poza wyspecjalizowanymi firmami lobbingowymi, doradczymi, PR i kancelariami prawniczymi, działania lobbingowe realizują także, w sposób niekomercyjny, związki zawodowe, organizacje gospodarcze i związki pracodawców.
Piwowar przedstawia kilka ostatnich przykładów działalności lobbingowej IL BCC, jak również mówi o kolejnych wyzwaniach, jakie stoją przed Instytutem. Należy do nich m.in. lobbing w Unii Europejskiej. Zdaniem autora artykułu „(…) polscy lobbiści są jeszcze zbyt mało aktywni na forum europejskim, a wiele obaw budzi brak świadomości, że rzecznictwo własnych interesów staje się koniecznością”. (jk)

Źródło:

Magazyn BCC, Kto nie lobuje, ten ginie, Bogusław Piwowar, 01.11.06, s. 44
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin