Polit i Wilczyński: wyrok NSA a agencje PR-owe

dodano: 
23.08.2013
komentarzy: 
0

W wyroku z dnia 21 sierpnia 2013 r. (sygn. I OSK 1666/12) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że administrator jest obowiązany udostępnić dane użytkownika forum internetowego każdemu podmiotowi, który udowodni, że ich uzyskanie jest niezbędne do ochrony jego dóbr osobistych.

Jeśli utrwali się linia orzecznictwa zapoczątkowana tym wyrokiem, agencje PR będą w stanie nie tylko sprawnie wykrywać przypadki naruszenia dóbr osobistych w sieci, ale również koordynować dalsze działania zmierzające do eliminacji takich zachowań internautów.

Moim zdaniem tworzy to realne pole do działania dla takich firm doradczych, które będą w stanie prowadzić monitorowanie komunikacji marketingowej w internecie wraz z wykrywaniem wpisów mogących stanowić naruszenie dóbr osobistych, następnie obsługę prawną przy uzyskiwaniu danych eksploatacyjnych od administratora, ale także zastępstwo procesowe przed sądem w sprawach o naruszenie dóbr osobistych. Należy bowiem pamiętać, że uzyskanie danych eksploatacyjnych użytkownika portalu czy forum jest tylko pierwszym krokiem w ramach ochrony dóbr osobistych firmy. Następnie musimy ustalić dane identyfikacyjne osoby fizycznej, celem oznaczenia jej we właściwym postępowaniu i oczywiście udowodnić, że określony wpis narusza dobra osobiste.

Komentowany wyrok NSA skraca jedynie pierwszy etap tych działań – i to pod warunkiem, że administrator portalu udostępni dane dobrowolnie lub nie odwoła się od decyzji GIODO nakazującej mu udostępnienie danych. Pozwala to jednak na ustalenie danych autora obraźliwego lub szkodliwego wpisu bez potrzeby wszczynania postępowania przez policję czy prokuraturę.

Radca prawny Marcin Polit, Lexplanet, Planet Group

Łukasz Wilczyński, Planet PR

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin