„Pomógł zaoszczędzić”? Polacy reagują na awarię mBanku w social media

dodano: 
22.06.2016
komentarzy: 
1

Po poniedziałkowej awarii systemu kart płatniczych w ciągu niespełna 24 godzin lawinowo wzrosła liczba krytycznych komentarzy na temat mBanku - wynika z monitoringu mediów społecznościowych w IMM. Wpisów, w których Polacy alarmowali o problemach z płatnościami i w których wyrażali niezadowolenie, było wielokrotnie więcej niż tych, które pozytywnie odnosiły się do marki.

Od poniedziałkowego wieczoru do południa we wtorek liczba krytycznych komentarzy, w których internauci wymienili markę mBanku, przewyższyła liczbę pozytywnychDla tej marki to ewenement.

Jak wynika z ostatniego badania benchamarkowego IMM, mBank należy bowiem do trójki marek finansowych najczęściej chwalonych przez Polaków w internecie. W pierwszym kwartale 2016 roku obok PKO Banku Polskiego i Banku Zachodniego WBK należał do tych, o których najczęściej pisze się w pozytywnym kontekście.

Awaria? Udostępnij!

Jak wynika z monitoringu mediów społecznościowych w IMM, blisko 60 proc. interakcji z treściami na temat mBanku to udostępnienia.

Informacja o awarii rozprzestrzeniła się w sieci błyskawicznie, a wśród mediów tradycyjnych jako pierwsze poinformowało o niej Radio Zet w serwisie informacyjnym. 

Do najbardziej angażujących treści w sieci należały m.in. publikacje strony TVN24 BiS na Facebooku i Twitterze. Jak zwykle w social mediach, nawet w trudnych, nie zabrakło też satyry.

W związku z awarią, mBank podjął działania także w mediach społecznościowych.

Jak zadeklarował rzecznik firmy w rozmowie z portalem TVN24 BiS, bank ma pozostać w stałym kontakcie z klientami za pośrednictwem portali społecznościowych. „Specjalni konsultanci będą także bezpośrednio odpowiadać na posty użytkowników, którzy zgłaszali nieprawidłowości” - czytamy w serwisie.

Pierwsze reakcje mBanku pojawiły się na Facebooku i Twitterze chwilę po awarii.

Po jej usunięciu, bank reagował także na zamieszczone wcześniej publikacje zapewniając, że problemy minęły. Skala trudności była jednak w ocenie klientów banku na tyle duża, że komentarze krytyczne nie przestały się pojawiać. „Cztery karty, wszystkie odrzucone, infolinia »zajęta«, część serwisu internetowego nie działa. Zero komunikatu z Waszej strony. Suuuper”.

Spokojnie, to „tylko” awaria?

Od poniedziałku do wtorku pojawiło się 6-krotnie więcej komentarzy o wydźwięku negatywnym niż wpisów zawierających słowa i zwroty pozytywne. Dla mBanku to pierwsza taka sytuacja od stycznia, kiedy przyczyną wzrostu krytyki w mediach społecznościowych było nałożenie na mBank kary przez UOKiK. Chodziło wtedy o oprocentowanie kredytów we frankach szwajcarskich. Wzrost krytyki w social media można było zaobserwować także na początku maja. Wtedy media obiegła informacja o tym, że mBank przegrał sądowy proces ze swoim klientem.

„W złożonym pozwie, klient mBanku domagał się zwrotu części zapłaconych rat kredytowych. Powoływał się przy tym na zakwestionowaną przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów klauzulę określającą przeliczanie należności z franków na złote” - pisał portal Finanse.WP.pl. Sąd uznał, że skoro w umowie kredytowej znalazły się klauzule niedozwolone, trzeba tę umowę traktować tak, jakby tych zapisów w ogóle nie było.

mBank nadal w czołówce

Z najnowszego badania IMM wynika, że liderem zestawienia benchmarkowego działających w Polsce banków jest PKO Bank Polski. W pierwszym kwartale 2016 roku marka PKO pojawiła się w 29 proc. internetowych dyskusji na temat finansów. Na drugim i trzecim miejscu uplasowali się kolejno mBank (14,2 proc.) oraz Bank Zachodni WBK (12,1 proc.).

To samo badanie wskazuje, że obecnie ponad 90 proc. informacji na temat branży bankowej pochodzi z serwisów społecznościowych i portali internetowych. Z jednej strony pokazuje to, jak wiele emocji wśród internautów wzbudzają dyskusje o oszczędnościach i finansach, z drugiej zaś jest wskazówką dla banków, że mogą prowadzić dialog ze swoimi klientami wykorzystując do tego celu kanały społecznościowe. Także w tych najtrudniejszych sytuacjach.

komentarzy:
1

Zobacz także...

Jak wynika z danych IMM, w okresie od początku września do połowy grudnia 2016 roku o chęci zmiany pracy internauci wspominali w 8 tysiącach publikacji, które zostały wyświetlone przez innych użytkowników sieci ok. 8 milionów razy...

Zawiera praktyczne porady dotyczące m.in. strategii działań influencermarketingowych i ich kosztów, a także case studies i Influencer Whitelist...

Neologizmy i internetowy slang dominuje w języku internautów, lecz Polacy nadal lubią używać słów nieoczywistych i staromodnych - wynika z badań Instytutu Monitorowania Mediów...

Komentarze

(1)
Dodaj komentarz
23.06.2016
12:54:39
Grosicki Marek
(23.06.2016 12:54:39)
Niby tylko awaria, ale lepiej niech ten cały mbank uważa. UOKiK już się czai za rogiem, żeby doszukać się w tej całej sytuacji klauzuli niedozwolonej... wszystko po tej sytuacji. Już nieraz występowały bardzo duże kary dla instytucji, które nie były prokonsumenckie. Więc lepiej niech uważają, bo ostatni raport klauzulowy wykazał aż 6500 klauzul niedozwolonych w rejestrze UOKiK!
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin