PR vs IR podczas debiutu giełdowego

dodano: 
26.10.2012

Autor:

Monika Gapsa, Senior Account Executive, ITBC Communication
komentarzy: 
0

Czym różni się PR od IR? Czy agencja PR-owa może poprowadzić dobrze kampanię przed debiutem, czy jednak musi być to agencja IR-owa?

Relacje inwestorskie to element zarządzania strategicznego, który umożliwia efektywny dialog spółki ze społecznością inwestorów. Aktywne kontakty z uczestnikami rynku kapitałowego podnoszą świadomość spółki, zainteresowanie jej działaniami i zwiększają zaufanie do firmy. Śmiało możemy powiedzieć, że to przekłada się na rzetelną wycenę akcji spółki i buduje jej wartość na rynku.

Wydawać by się mogło, że relacje inwestorskie są częścią PR i każdy może się nimi zajmować, gdy zarząd zdecyduje się na debiut na małym lub dużym parkiecie. Bardzo często odpowiedzialność za prowadzenie relacji inwestorskich spada na kogoś z wewnętrznego działu PR/Marketingu lub na agencję PR, która akurat wspiera firmę w komunikacji. Niestety nie wszyscy zdają sobie sprawę, że to poważna zmiana w sposobie pracy i jej zakresie.

Należy zauważyć, że konsultanci IR są związani przepisami prawnymi i muszą znać i ściśle wypełniać wymagania kontrolnych instytucji finansowych w zakresie obligatoryjnych obowiązków informacyjnych spółek giełdowych. Szczególnie, że w swojej pracy mają dostęp do informacji poufnych przedsiębiorstwa. Błędy są niedopuszczalne i powodują poważne kary finansowe, a w najgorszym wypadku utratę statusu spółki publicznej. Ponadto, wszystkie niesprawdzone i nieprawdziwe informacje mogą skutkować nie tylko utratą reputacji oraz zaufania inwestorów i akcjonariuszy, ale również mogą odbić się na kursie akcji.

PR obejmuje miękką komunikację i dotyczy samego produktu lub usługi, kierowany jest zazwyczaj do klienta. Natomiast IR skupia się na twardych danych finansowych, prognozach, rachunkowości, otoczeniu rynkowym oraz strategii rozwoju firmy. Dlatego konsultanci IR muszą przede wszystkim posiadać szeroką wiedzę z zakresu ekonomii oraz przede wszystkim znać przepisy prawa związane z publicznym obrotem instrumentami finansowymi. To co ważne, to moim zdaniem również chęć stałego uczenia się. Nie można sobie pozwolić na przeoczenie zmian prawnych i nowych regulacji. Dobry specjalista od relacji inwestorskich i komunikacji finansowej musi być na bieżąco ze wszystkimi aktualizacjami prawnymi i bezwzględnie ich przestrzegać. Poza tym ważne są również wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne, które pomogą zdobyć zaufanie członków zarządu i innych kluczowych dla spółki osób.

Tutaj zwracam uwagę na poziom wiedzy dziennikarzy finansowych, zajmujących się tematyką giełdową. Niejednokrotnie są to specjaliści w swojej dziedzinie, którzy codziennie kontaktują się z polskimi i zagranicznymi ekspertami i praktykami rynku. Aby agencja zyskała ich przychylność, konsultanci powinni wykazywać się precyzją w przygotowywaniu i dostarczaniu informacji o spółce.

Podsumowując, decydując się na zatrudnienie agencji PR do prowadzenia działań IR warto sprawdzić kompetencje konsultantów i ich doświadczenie w zakresie komunikacji finansowej.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin