Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórcza
Zwycięzcą październikowego rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów, przygotowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów, została, podobnie jak we wrześniu, Rzeczpospolita, cytowana przez inne media 1173 razy. Na drugim miejscu uplasował się Dziennik z wynikiem 905 powołań. Trzecia lokata należy do Gazety Wyborczej, na której publikacje inne media powoływały się 825 razy. Najczęściej cytowaną publikacją we wrześniu był artykuł z Wprost „Polacy chcą nowych wyborów”.
Tuż za podium znalazła się stacja TVN24, cytowana 688 razy. Zanotowała ona blisko dwukrotny wzrost liczby powołań i coraz szybciej zbliża się do królującej od dawna niepodzielnie „prasowej trójki”. Tak dobry wynik TVN24 spowodowały przeprowadzane na antenie stacji wywiady z politykami i ekspertami, często cytowane przez inne media. Oprócz TVN24, w zestawieniu obecne są jeszcze dwie stacje telewizyjne: TVN (199, 11. miejsce) i TVP Info (128, 13. miejsce).
W październiku stacja RMF FM utrzymała pozycję lidera wśród stacji radiowych. Rozgłośnia była cytowana 325 razy (5.miejsce), najczęściej w kontekście polityki polskiej, popularnych rankingów i sondaży oraz informacji ze świata ekonomii, rynku i finansów, co dało jej przewagę nad kolejnym w zestawieniu Radiem ZET (285, 7. miejsce). Jedyny w zestawieniu portal Onet.pl znalazł się na 10. lokacie, cytowany przez inne media 218 razy.
Warto zwrócić uwagę na obecność jedynie dwóch tygodników opinii w październikowym rankingu. Najwyżej uplasował się Wprost cytowany 275 razy, który zgromadził prawie dwukrotnie większą liczbę powołań niż we wrześniu. Podobną liczbę powołań zebrał Newsweek, cytowany 255 razy.
W październiku wśród tematów powołań dominowały: niejasności wokół PZPN, sprawa docierającego do Polski kryzysu finansowego i sposobów radzenia sobie z nim, spór pomiędzy prezydentem RP a premierem dotyczący obecności na szczycie unijnym.
Od 1 do 31 października na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 8017 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 8142 razy, (5290 razy w prasie, 1754 - w telewizji i 1098 - w radiu). Analiza obejmuje tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów. (psp)