Teksty, wiarygodność i blogi

dodano: 
11.09.2014
komentarzy: 
0

Mimo wielkiej popularności mikro wideo i wszelkich materiałów graficznych w social mediach, dziennikarze korzystają głównie ze źródeł tekstowych (86 proc.). Tego rodzaju materiał daje największą możliwość w miarę pełnego zapoznania się z tematem, który dziennikarz zamierza poruszyć. Materiały video i grafika są zapewne doskonałym dodatkiem, swego rodzaju ozdobnikiem, czasem mogą być źródłem inspiracji. W wielu sytuacjach grafiki i pliki video są przez dziennikarzy cytowane w materiałach autorskich. Jednak to ciągle tekst niesie ze sobą treści umożliwiające dziennikarzowi profesjonalne i kompetentne przygotowanie własnego materiału. Zwłaszcza, że wielu dziennikarzy poszukuje w social mediach wiedzy i informacji.

Cały czas trwa, zwłaszcza w środowisku dziennikarskim, dyskusja nad wiarygodnością treści zamieszczanych w internecie. Dotyczy to również social media, które nie są w żaden merytoryczny sposób kontrolowane, poza społeczną kontrolą samych użytkowników. Większość dziennikarzy biorących udział w badaniu uznała social media za przeciętnie wiarygodne (55 proc.). Zważywszy, że ocena ta pochodzi od przedstawicieli zawodu, dla których wiarygodność stanowi jedną z najważniejszych wartości, to ocenę tę powinniśmy traktować jako pozytywną. Tym bardziej, że spośród pozostałych ocen przeważają te pozytywne (bardzo wysoko i wysoko 34 proc.). Social media to nie tyle zbiór faktów, co raczej opinii o faktach. Analiza social media pozwala się zorientować w szerokim spektrum ocen, reakcji, komentarzy zarówno przeciętnych internautów, jak i specjalistów. Ich wiarygodność zatem nie odnosi się do prawdy obiektywnej, ale raczej do realności doświadczenia, które reprezentują społecznościowe treści.

Od czasu do czasu pojawiają się jeszcze głosy, że blogi stanowią zagrożenie dla profesjonalnego dziennikarstwa. Jednak coraz więcej dziennikarzy zaczyna prowadzić swoje blogi. Coraz częściej są one również wykorzystywane przez profesjonalne redakcje. Blog, jako forma uprawiania działalności zbliżonej do dziennikarstwa, jest przez dziennikarzy często wykorzystywany do własnej pracy. Tylko 18% dziennikarzy, którzy brali udział w naszym badaniu stwierdziło, że nie korzysta w swojej pracy redakcyjnej z blogów. Pozostali poszukują w blogach tematów bardzo zróżnicowanych. Jakkolwiek prym wiedzie polityka i tematy społeczne (40 proc.), to dziennikarzy interesują również nowe technologie (33%), kultura i lifestyle (28 proc.), finanse (21 proc.), zdrowie (11 proc.) czy moda (7 proc.). Większość uczestników badania wskazywała na więcej niż jeden temat. Taka bogata struktura zainteresowań potwierdza obserwację ogólną dotyczącą mediów społecznościowych, wedle której stanowią one głównie źródło inspiracji dla własnej pracy redakcyjnej dziennikarza.

Kuba Antoszewski, Millward Brown

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin